ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/10/2008

Χρήση χημικών αερίων εναντίον πολιτών

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τον Υφυπουργό Δημόσιας Τάξης και τον Υπουργό Δικαιοσύνης



Η πρόσφατη σχετική εκδίκαση της αγωγής πανεπιστημιακών, άλλων εκπαιδευτικών και φοιτητών  κατά του Δημοσίου (24-9-2008), έφερε και πάλι στο προσκήνιο το θέμα της χρήσης χημικών ουσιών καταστολής, στις κινητοποιήσεις των τελευταίων χρόνων.

Η χρήση των αερίων CS και CN, (που είναι τα δύο βασικότερα συστατικά των σύγχρονων «δακρυγόνων»), από τις ΗΠΑ στον πόλεμο του Βιετνάμ ανάγκασε τον ΟΗΕ να καταλήξει στην Απόφαση 2603/16-12-1969, σύμφωνα με την οποία, μεταξύ άλλων, «καλούνται τα κράτη-μέλη να κάνουν σαφή δήλωση, ότι η απαγόρευση, που περιλαμβάνεται στο Πρωτόκολλο της Γενεύης έχει εφαρμογή στη πολεμική χρήση όλων των χημικών, βακτηριολογικών και βιολογικών ουσιών (συμπεριλαμβανομένων των δακρυγόνων και άλλων βλαπτικών ουσιών), όσων υφίστανται σήμερα και όσων μπορεί να αναπτυχθούν στο μέλλον». Επιπρόσθετα βάσει της Σύμβασης του Παρισιού (1993), η οποία έχει κυρωθεί και από την Ελλάδα, η παραγωγή των χημικών ουσιών για στρατιωτικούς σκοπούς έχει απαγορευθεί. Συμπερασματικά, αυτά τα χημικά αέρια συνιστούν κατά το ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ χημικά όπλα και γιʼ αυτό ρητά απαγορεύεται η χρήση τους μεταξύ εμπολέμων κρατών, διότι ενδεχόμενη χρήση τους σε διακρατική σύρραξη συνιστά έγκλημα  πολέμου!!

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ο τρόπος ρίψης των χημικών αερίων. Η ΕΛ.ΑΣ., εκτός των χειροβομβίδων που εκτοξεύονται με τη μορφή σκόνης και νέφους, χρησιμοποιεί τη γνωστή πλέον μέθοδο της «φυσούνας», δηλαδή το σχεδόν εξ επαφής «ψεκασμό» των διαδηλωτών, που εφαρμόζεται χωρίς καμιά προειδοποίηση, ως μέσο διάλυσης των διαδηλώσεων.

Υποστηρίζεται ότι, εξ αντιδιαστολής προς την ως άνω διάταξη είναι δυνατή η χρήση τους και σε καιρό ειρήνης για την προστασία της εσωτερικής δημόσιας τάξης. Σε καμία απολύτως νομική, αλλά και λογική βάση, δεν είναι όμως δυνατόν να στηριχθεί ο ισχυρισμός ότι το ίδιο χημικό όπλο, που απαγορεύεται μεταξύ εμπολέμων κρατών, μεταξύ διακρατικών συρράξεων, όπου ο κίνδυνος είναι εντονότερος για την κρατική υπόσταση, είναι δυνατόν να επιτρέπεται για την αντιμετώπιση κινδύνων, στο εσωτερικό ενός κράτους, όπως οι συνταγματικά προβλεπόμενες ειρηνικές διαδηλώσεις πολιτών, εργαζομένων, συνταξιούχων, φοιτητών, μαθητών, «κίνδυνοι» πολύ χαμηλότερης έντασης από τις πολεμικές επιχειρήσεις και συγκρούσεις. Η εφαρμογή μιας τέτοιας εξαίρεσης στην εσωτερική μας έννομη τάξη παραβιάζει ευθέως συνταγματικές διατάξεις όπως η προστασία της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της υγείας όχι μόνον των Ελλήνων πολιτών, αλλά όλων όσων ευρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Ειδικότερα κατά το άρθρο 5 παρ. 2 Σ «όλοι όσοι ευρίσκονται στην ελληνική επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής… χωρίς διάκριση ….» . Κατά το άρθρο 5 παρ. 5 Σ «καθένας έχει δικαίωμα στην προστασία της υγείας …».

 Τα συμπτώματα από την έκθεση στα συγκεκριμένα δακρυγόνα επιφέρουν σοβαρή βλάβη στους πνεύμονες, που μπορεί να καταλήξουν σε πνευμονικό οίδημα, ενώ επιδεινώνουν καταστάσεις χρόνιας βρογχίτιδας και άσθματος. Το πρόβλημα επιδεινώνεται όταν η χρήση τους γίνεται σε περίκλειστους και πυκνοκατοικημένους χώρους, όπως είναι το κέντρο της Αθήνας.

Σοβαρές είναι οι επιπτώσεις σε ηλικιωμένους και παιδιά, ενώ άτομα που έχουν εκτεθεί σε μεγάλες δόσεις, πιθανόν να εμφανίσουν έπειτα από χρόνια τερατογενέσεις και καρκινογενέσεις.

Σύμφωνα με ειδική έκθεση του Έλληνα Συνηγόρου του Πολίτη και ως προς τις προκαλούμενες βλάβες αναφέρεται: ερεθισμός δέρματος, οφθαλμών, αναπνευστικής οδού, πονοκέφαλοι, πεπτικές διαταραχές, δερματικά εγκαύματα και σε περίπτωση χρόνιας τοξικότητας καρκίνος, έλκη στο δέρμα και στο ρινικό διάφραγμα, νεφρικές βλάβες.

Στη Μελέτη  της  Ευρωπαϊκής Ένωσης “Αποτίμηση της Τεχνολογίας Ελέγχου Πλήθους- Προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ” , παρουσιάζεται λεπτομερής επισκόπηση των όπλων ελέγχου του πλήθους και των εταιρειών οι οποίες τα κατασκευάζουν, τα προμηθεύουν ή τα διακινούν σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σ αυτό το πλαίσιο,  εκτιμάται ότι η χρησιμοποίηση του OC (αέριο πιπεριού) και των υπολοίπων χημικών ουσιών θα πρέπει να σταματήσει σε ολόκληρη την Ε.Ε. μέχρις ότου η ανεξάρτητη έρευνα καταλήξει σε πιο πλήρη αποτίμηση των κινδύνων που ενέχουν για την υγεία.    Ήδη η Σουηδία το έχει απορρίψει λόγω της δυνατότητας να προκαλέσει βλάβη στα μάτια.

Ερωτώνται  οι  κ.κ. Υπουργοί

1.    Με αφορμή την προαναφερθείσα αγωγή και εν αναμονή της εκδίκασής της, τι διοικητικά μέτρα προτίθεστε να λάβετε, ώστε οι αστυνομικές δυνάμεις να πάψουν να λειτουργούν παράνομα, επιτιθέμενοι με χημικά όπλα  σε πολίτες (διαδηλωτές και μη);

2.    Στο με αριθ.πρωτ. 7017/4/8614/29-7-2008 έγγραφο-απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών σε σχετική ερώτησή μας,   αναφέρεται ότι «κατευθυντήρια γραμμή του Υπουργείου και της Ελληνικής Αστυνομίας είναι ο σεβασμός και η εγγύηση προστασίας των συνταγματικώς κατοχυρωμένων ατομικών δικαιωμάτων και ελευθεριών των πολιτών». Στο πλαίσιο αυτής της κατευθυντήριας  γραμμής γιατί δεν υπάρχει συμμόρφωση με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως συμβαίνει στη Σουηδία, και γιατί δε λαμβάνετε υπόψη τις σχετικές  εκθέσεις του Συνηγόρου  του  Πολίτη;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ