17/02/2023
Παρά τις εναγώνιες προσπάθειες των φιλοκυβερνητικών μέσων να παρουσιάσουν τις πενιχρές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τη σχολική βία ως πανάκεια για την εξασφάλιση της αρμονικής συμβίωσης στο σχολείο, με την κατάθεσή του διαψεύστηκαν και οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις. Απομένει μόνο να διαφημίζει την εξασφάλιση της αρμονικής συμβίωσης στο σχολείο ο φιλόδοξος αλλά απατηλός τίτλος του, όταν ο βίος και η πολιτεία της κυβέρνησης, επί τριάμισι συναπτά έτη, όπως και οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, δείχνουν την πλήρη ανεπάρκεια, τις αντιφάσεις και τις ανακολουθίες της ασκούμενης πολιτικής.
Φορείς όπως η UNESCO και η UNICEF τονίζουν τη σημασία που έχουν οι ολιστικές προσεγγίσεις (whole-school approaches) για μια αποτελεσματική πολιτική. Χαρακτηριστικό τους είναι κυρίως η αδιάλειπτη μέριμνα να συνυπολογίζονται όλες οι παράμετροι του προβλήματος και να συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό όλοι οι παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας – και όχι μόνο.
Μια πρόχειρη ματιά στην άτεχνη συρραφή των ελάχιστων δράσεων που απαρτίζουν το προτεινόμενο νομοθέτημα αρκεί για να πείσει ότι οι συντάκτες του περιφρονούν την πλούσια διεθνή εμπειρία και τα πορίσματα των επιστημών της εκπαίδευσης. Είναι ενδεικτικό ότι και αυτό το νομοσχέδιο δόθηκε στη διαβούλευση χωρίς διάλογο και συμμετοχή γονέων και εκπαιδευτικών στη διαμόρφωσή του, αν και οι αντίστοιχοι φορείς έχουν προχωρήσει σε σημαντικές επεξεργασίες και προτάσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας.
Επιπλέον, παραγνωρίζει το γεγονός ότι στη χώρα μας είναι πλέον αδήριτη ανάγκη η ανάληψη μιας τολμηρής νομοθετικής πρωτοβουλίας, που θα ενοποιήσει και θα συμπληρώσει τις διάσπαρτες ως σήμερα σχετικές ρυθμίσεις. Η παράταση της προχειρότητας και της αποσπασματικότητας, σε μια περίοδο που, εξαιτίας και των συνεπειών πανδημίας, παρατηρείται σημαντική έξαρση της βίας, μόνο επιδείνωση της σημερινής αρνητικής κατάστασης μπορεί να επιφέρει.
Οι αδυναμίες του νομοσχεδίου δεν σταματούν εδώ. Ενώ υπόσχεται πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας, έμφαση δίνεται στην καταστολή. Τόσο η πλατφόρμα που προτείνεται για να αναφέρονται τα σχετικά περιστατικά, με όλους τους κινδύνους που κρύβει η ανώνυμη καταγγελία, όσο και οι ομάδες δράσης που επιφορτίζονται με την αντιμετώπισή τους, είναι πρακτικές που προσανατολίζονται κυρίως στην καταστολή. Απουσιάζουν εκκωφαντικά οι δράσεις που καλλιεργούν κλίμα αλληλεγγύης, συνεργασίας και αποδοχής στο σχολείο, λείπουν τα παιδαγωγικά μέτρα που καθιστούν το σχολείο ασφαλή και αποδεκτό χώρο και θέτουν στο επίκεντρο της λειτουργίας του τα ανθρώπινα δικαιώματα. Συνολικά, είναι αισθητή η απουσία μιας συνεκτικής προληπτικής πολιτικής.
Πώς θα μπορούσε όμως να είναι τα πράγματα διαφορετικά, όταν η ίδια η πολιτική που ακολουθεί εμμονικά η κυβέρνηση συντηρεί και ενισχύει τις παθογένειες που εκδηλώνονται στον χώρο του σχολείου και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον; Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Ως ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία δηλώνουμε τη δέσμευσή μας να προχωρήσουμε άμεσα στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, πολυδιάστατου και επιστημονικά θεμελιωμένου θεσμικού πλαισίου για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Το σχέδιο που έχουμε επεξεργαστεί για μια συμπεριληπτική, δημοκρατική και δωρεάν παρεχόμενη δημόσια εκπαίδευση και έρευνα συνιστά το επαρκές και αναγκαίο πλαίσιο για την πραγμάτωση της δέσμευσής μας, με στόχο ένα άλλο σχολείο, σχολείο ποιότητας και ισότητας, που θα θεμελιώνεται στη δημοκρατία και στον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ