ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/01/2023

Α. Μεϊκόπουλος: Ζητήματα νομιμότητας στη λειτουργία του Τρένου του Πηλίου

Α. Μεϊκόπουλος: Ζητήματα νομιμότητας στη λειτουργία του Τρένου του Πηλίου



ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
ΘΕΜΑ: Ζητήματα νομιμότητας στη λειτουργία του Τρένου του Πηλίου
Με την ΔΙΛΑΠ/Γ/20387/1282/06.05.1985 Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού το Τρενάκι του Πηλίου, ο γνωστός «Μουτζούρης», χαρακτηρίστηκε ως «ιστορικό διατηρητέο μνημείο». Στον χαρακτηρισμό, συμπεριλαμβάνονται το τροχαίο υλικό και όλες οι κτιριακές εγκαταστάσεις από το σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλου μέχρι και το σταθμό των Μηλαιών ως σύνολο (κτίρια, γέφυρες, τεχνικά έργα και γραμμές).
Σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ.3 του ν. 3028/2002 «Τα αρχαία κινητά μνημεία … ανήκουν κατά κυριότητα και νομή στο Δημόσιο», ενώ σύμφωνα με άρθρο 43 παρ.3 του ίδιου νόμου «Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου, ορίζονται οι ειδικότεροι κανόνες και αρχές που διέπουν τις εργασίες συντήρησης».
Από την πλευρά του Δημοσίου, ολόκληρη η προστατευόμενη υποδομή του Τρένου του Πηλίου ανήκει στον ΟΣΕ, ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού είναι αρμόδιο για τη διασφάλιση της τήρησης των ειδικότερων όρων που διέπουν τη λειτουργία του ως προστατευόμενο μνημείο. Σήμερα, η λειτουργία του «Μουτζούρη» ανήκει στην ΤΡΑΙΟΣΕ Α.Ε.- HellenicTrain (ν. 33891/2010), που από το 2017 είναι ιδιωτική, ενώ δεν υπάρχει καμία σχετική σύμβαση μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ που να διέπει τη λειτουργία του Τρένου του Πηλίου και να διαμορφώνει τους ειδικούς και δεσμευτικούς κανόνες λειτουργίας του ως κινητού μνημείου.
Πρόσφατα, το Υπουργείο Υποδομών ενέταξε το δρομολόγιο που εκτελεί το Τρενάκι του Πηλίου (Άνω Λεχώνια-Μηλιές) στη νέα σύμβαση παροχής Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας, κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007. Με βάση τη σύμβαση, η Hellenic Train επιδοτείται για να εκτελεί υποχρεωτικά το δρομολόγιο, ως «άγονη σιδηροδρομική γραμμή». Στο άρθρο 1 παρ.2 του Κανονισμού αναφέρεται χαρακτηριστικά: «εξαιρουμένων των υπηρεσιών που παρέχονται κυρίως για ιστορικούς ή τουριστικούς λόγους». Το δρομολόγιο που εκτελεί το Τρενάκι του Πηλίου αναβιώνει την ιστορική διαδρομή για σκοπούς τουριστικούς, επομένως θα έπρεπε να εξαιρείται από τη σύμβαση.
Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Υπάρχει σύμβαση μεταξύ ΟΣΕ-Hellenic Train για την εκτέλεση του δρομολογίου του Τρένου του Πηλίου με το συγκεκριμένο τροχαίο υλικό; Αποδίδεται μέρος των εσόδων από την τουριστική εκμετάλλευση του δρομολογίου στον ΟΣΕ;
2. Για ποιο λόγο εντάχθηκε το δρομολόγιο που εκτελεί το Τρενάκι στη σύμβαση παροχής Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας, παρ΄ ότι θα έπρεπε να εξαιρείται σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό;

Ο ερωτών βουλευτής
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ