ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/03/2017

Από την συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του Χρ. Μαντά στον Υπουργό Παιδείας για ΔΟΑΤΑΠ

Από την συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του Χρ. Μαντά στον Υπουργό Παιδείας για ΔΟΑΤΑΠ



Συζητήθηκε στη Βουλή σήμερα Πέμπτη 9 Μαρτίου, η με αριθμό 525/24-2-2017 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ιωαννίνων και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου  του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Μαντά προς τον Υπουργό Παιδείας, σχετικά με τις αναγνωρίσεις του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) σε μεταπτυχιακά προγράμματα από ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ιταλίας και τις συμπράξεις με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας. 

Στην πρώτη τοποθέτησή του ο κ. Μαντάς ανέφερε ότι «Υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα -που μιλάνε για έναν μεγάλο όγκο μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών στις επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής και σύμφωνα πάντα με αυτά τα δημοσιεύματα, αυτοί οι τίτλοι έχουν αποκτηθεί με τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με σπουδές ενός έτους  από το Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας της Κύπρου αλλά και από Πανεπιστήμιο της Ιταλίας και μάλιστα, οι διαφημίσεις αναφέρουν ότι η διοργάνωση των σπουδών ρυθμίζεται από ιδιωτικούς φορείς στην Ελλάδα, ενώ για την περίπτωση της Κύπρου οι εξετάσεις και οι συναντήσεις λαμβάνουν χώρα αποκλειστικά στην Ελλάδα».

Τα ερωτήματα, λοιπόν, που προκύπτουν γι’ αυτούς τους τίτλους, και χρήζουν απάντησης, συνέχισε ο κ. Μαντάς, είναι τα εξής: «Μπορείτε να μας πληροφορήσετε πόσος είναι αυτός ο όγκος και για πόσα μεταπτυχιακά μιλάμε; Μπορείτε να μας πληροφορήσετε αναφορικά με τους χρόνους που απαιτήθηκαν για τη λήψη των μεταπτυχιακών αυτών τίτλων και τη χρονική περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας αποκτήθηκαν και εν συνεχεία αναγνωρίστηκαν από τον ΔΟΑΤΑΠ; Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα αυτά είναι δυο ετών, όπως προβλέπεται στον νόμο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ή οι χρόνοι έχουν συντμηθεί; Και επειδή δύο Δημόσια Πανεπιστήμια, Πατρών και Πελοποννήσου, έχουν συνάψει προγραμματικές συμβάσεις με το εν λόγω Ιδιωτικό ΑΕΙ της Κύπρου, κατά πόσο επιτρέπεται από την κείμενη νομοθεσία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα η διοργάνωση ή η συνδιοργάνωση μεταπτυχιακών με τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από άλλα ΑΕΙ εκτός του ΕΑΠ; Και αν ναι, τι σημαίνει αυτό για το θεσμικό πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης συνολικά;»

Στην δευτερολογία του ο Χρήστος Μαντάς μεταξύ άλλων ανέφερε  ότι υπάρχουν στρεβλώσεις σε σχέση με την αναγνώριση Πτυχίων της αλλοδαπής αν λάβει κανείς υπόψη την διάρκειά τους (πχ.   τα γερμανικά ΤΕΙ αναγνωρίζονται ως πανεπιστημιακά, ενώ τριετή πτυχία της Οξφόρδης αναγνωρίζονται ως ΤΕΙ). Επίσης ζήτησε να βρεθεί τρόπος εξέτασης της νομιμότητας των προγραμματικών συμβάσεων που  υπογράφουν δημόσια Πανεπιστήμια με Ιδιωτικά και να διασφαλιστεί η τήρησή της.

Στην απάντησή του ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου, ανέφερε ότι από όσα κατέθεσε στην επίκαιρη ερώτησή του ο κ. Μαντάς προκύπτουν θέματα, εκτός από ακαδημαϊκής, και ηθικής τάξης και τόνισε :

«Με την παρούσα διοίκηση του ΔΟΑΤΑΠ έχουμε μια άριστη συνεργασία, για να δούμε κατ’ αρχήν πώς θα αναδιαρθρωθεί ο ΔΟΑΤΑΠ ο οποίος, όπως ξέρετε, για πολλά χρόνια έχει ένα νομοθετικό καθεστώς το οποίο πρέπει να εκσυγχρονιστεί σίγουρα. Και είμαστε σε συνεργασία για να το κάνουμε και δεσμευόμαστε ότι θα φέρουμε στη Βουλή έναν νόμο που θα καθορίζει με μεγάλη αυστηρότητα τέτοιου είδους πράγματα ως προς τα μεταπτυχιακά.

Σχετικά με τις αναγνωρίσεις του ΔΟΑΤΑΠ σε Μεταπτυχιακά από Ιδιωτικά Πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ιταλίας και τις συμπράξεις με ΑΕΙ  της χώρας μας, o κ. Γαβρόγλου, είπε τα εξής:

«Τα πτυχία αυτά είναι πέντε χιλιάδες τριακόσια. Έχει μεγάλη σημασία να πούμε ότι δεν ακολουθούνται οι διαδικασίες του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, αλλά ένα σύνολο άλλων διαδικασιών που ήταν αποτέλεσμα αλληλογραφίας με τα κυπριακά πανεπιστήμια και επανειλημμένων συνεδριάσεων του ΔΟΑΤΑΠ ώστε να μπορέσει να τεκμηριωθεί κάποιου είδους κανονικότητα ως προς τις αναγνωρίσεις. Διερευνούμε τη χρήση του ΔΟΑΤΑΠ σε πολλές διαφημίσεις. Όμως δεν μπορεί κανείς να δημιουργήσει ένα αστυνομικό πλέγμα και δεν είναι δυνατόν πράγματα που στην ακαδημαϊκή κοινότητα έχουν λυθεί εδώ και δεκαετίες -αμφότεροι είμαστε πανεπιστημιακοί και το ξέρετε κι εσείς- να τα βρίσκουμε πάλι μπροστά μας. Και αναφέρομαι στις διαφημίσεις.

Τα εξ αποστάσεως προγράμματα πρέπει να νομοθετηθούν και μάλιστα πολύ αυστηρά.  Δεν πρέπει να λαμβάνονται πρωτοβουλίες που στο όνομα της εξωστρέφειας, υπόσχονται διάφορα πτυχία και διάφορες επαγγελματικές δυνατότητες και παίζουν με τις αγωνίες των οικογενειών των ενδιαφερόμενων.

Τη στιγμή, μάλιστα, που ο ΔΟΑΤΑΠ με δικές του διαδικασίες έχει επικυρώσει αυτά τα πτυχία, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει αυτή η μεγάλη αδικία, στην οποία αναφερόσαστε εσείς, στους πίνακες για τους εκπαιδευτικούς –προσέξτε- της ειδικής αγωγής, δηλαδή στον πιο ευαίσθητο τομέα.

Εδώ, λοιπόν, θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί και -το ξέρετε, το έχουμε συζητήσει- σε λίγες εβδομάδες θα φέρουμε έναν νόμο που θα καθορίζει με μεγάλη αυστηρότητα τέτοιου είδους ζητήματα ως προς τα μεταπτυχιακά. Για τα υπόλοιπα, θα δοθεί στα πανεπιστήμια η αυτοτέλεια και αυτονομία που πρέπει γι’ αυτά τα προγράμματα σπουδών. Όμως όχι να συνεχιστεί αυτό το πράγμα που γίνεται εκτός ελέγχου.

Εμείς δεν είμαστε αντίθετοι στα εξ αποστάσεως.  Αλλά, όχι χωρίς κανόνες. Όμως, και οι κανόνες δεν πρέπει να καθορίζουν τα πάντα και να είσαι από πάνω τους για να δεις αν τους ικανοποιούν ή όχι.

Στις 22 Μαρτίου θα επισκεφθώ την Κύπρο στο πλαίσιο της συνεδρίασης των Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου μάλιστα το θέμα είναι «Δημοκρατία και Εκπαίδευση» και έχω ζητήσει μια κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας της Κύπρου, όπου το πρώτο θέμα που θα του θέσω, μέσα στα τέσσερα- πέντε που έχω να του θέσω, είναι το θέμα αυτών των ιδρυμάτων και των προγραμμάτων σπουδών.»

 

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ (Πέμπτη 9/3/2017)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Πρώτη θα συζητηθεί η πέμπτη με αριθμό 525/24-2-2017 επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου, του Βουλευτή Ιωαννίνων του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Χρήστου Μαντά προς τον Υπουργό Παιδείας, σχετικά με τις αναγνωρίσεις του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης σε μεταπτυχιακά από ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ιταλίας και τις συμπράξεις με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας. Κύριε Μαντά, έχετε τον λόγο για δυο λεπτά.

 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, ανοίγω σήμερα με αυτή την ερώτησή μου, που είναι επίκαιρη, ένα ζήτημα που αφορά τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης, τον ΔΟΑΤΑΠ, ένα θέμα που το θεωρώ εξαιρετικά κρίσιμο και νομίζω ότι συνολικά για τη λειτουργία αυτού του Οργανισμού πρέπει να έχουμε και συνέχεια.

Θα γίνω πιο συγκεκριμένος: Κατ’ αρχάς η επικαιρότητα αυτής της ερώτησης προκύπτει από το ότι βγαίνουν συνεχώς θέσεις αναπληρωτών ειδικά στην Ειδική Αγωγή, για την οποία μετράνε πολύ οι μεταπτυχιακοί τίτλοι. Υπάρχουν, λοιπόν, πολλά δημοσιεύματα -σας τα αναφέρω και στην ερώτησή μου- που μιλάνε για έναν μεγάλο όγκο τίτλων σπουδών στις επιστήμες της εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής και σύμφωνα πάντα με αυτά τα δημοσιεύματα, αυτοί οι τίτλοι έχουν αποκτηθεί με τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με σπουδές ενός έτους -πάντα σύμφωνα με τα δημοσιεύματα- από το Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας της Κύπρου αλλά και από Πανεπιστήμιο της Ιταλίας και μάλιστα, οι διαφημίσεις αναφέρουν ότι η διοργάνωση των σπουδών ρυθμίζεται από ιδιωτικούς φορείς στην Ελλάδα, ενώ για την περίπτωση της Κύπρου οι εξετάσεις και οι συναντήσεις λαμβάνουν χώρα αποκλειστικά στην Ελλάδα.

Τα ερωτήματα, λοιπόν, που προκύπτουν γι’ αυτούς τους τίτλους είναι τα εξής: Μπορείτε να μας πληροφορήσετε πόσος είναι αυτός ο όγκος και για πόσα μεταπτυχιακά μιλάμε; Μπορείτε να μας πληροφορήσετε αναφορικά με τους χρόνους που απαιτήθηκαν για τη λήψη των μεταπτυχιακών αυτών τίτλων και τη χρονική περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας αποκτήθηκαν και εν συνεχεία αναγνωρίστηκαν από τον ΔΟΑΤΑΠ; Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα αυτά είναι δυο ετών, όπως προβλέπεται στον νόμο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ή οι χρόνοι έχουν συντμηθεί;

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κύριε Πρόεδρε, θα μου επιτρέψετε για ένα δευτερόλεπτο ακόμη να έχω τον λόγο για να ολοκληρώσω.

Επιπλέον, οι διαδικασίες εκπαίδευσης στα παραπάνω μεταπτυχιακά προγράμματα έγιναν με τους αντίστοιχους κανόνες του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου και αν ναι, πώς το τεκμηριώνουμε αυτό;

Ιστοσελίδες εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, τις οποίες επισκέπτονται νέες και νέοι, έχουν πάρα πολλές διαφημίσεις αναφορικά με αυτές τις σπουδές, διαφημίσεις που ευθέως αναφέρουν ότι οι εξετάσεις και οι συναντήσεις λαμβάνουν χώρα αποκλειστικά στην Ελλάδα. Είναι σύννομο αυτό; Δεν αποτελεί έμμεση παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος;

Αν πράγματι ισχύουν τα παραπάνω –και αυτό είναι πολύ κρίσιμο θέμα- δεν προκύπτει ανισοτιμία για τη διεκδίκηση των θέσεων των αναπληρωτών της Ειδικής Αγωγής για τους αποφοίτους του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου; Έχουν δοθεί οδηγίες στη νέα διοίκηση, που ανέλαβε από τον Νοέμβριο του 2016, όπως γνωρίζω, ώστε να διαχειριστεί τα παραπάνω ερωτήματα, προβλήματα ίσως, δεν ξέρω, και είναι εν γνώσει της νέας διοίκησης όλη αυτή η κατάσταση;

Τέλος, υπάρχει ένα ακόμη ζήτημα, το οποίο αφορά δυο δημόσια πανεπιστήμια. Τα Πανεπιστήμια, λοιπόν, Πατρών και Πελοποννήσου έχουν συνάψει προγραμματικές συμβάσεις για τα εξ αποστάσεως προγράμματα αυτά με το εν λόγω Ιδιωτικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Κύπρου.

Και το ερώτημα είναι το εξής: Επιτρέπεται από την κείμενη νομοθεσία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα η διοργάνωση ή η συνδιοργάνωση μεταπτυχιακών με τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από άλλα ΑΕΙ εκτός του ΕΑΠ; Και αν ναι, τι σημαίνει αυτό για το θεσμικό πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης συνολικά;

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Μαντά, σας ευχαριστώ για την ερώτηση αυτή. Και λέω σας ευχαριστώ, γιατί προσπαθώντας να κάνουμε την προεργασία μας μαζί με τις υπηρεσίες, έχουμε βρει πράγματα, που δεν είναι καλά πράγματα. Θα σας πω ορισμένα από αυτά στα οποία έχουμε καταλήξει και τα υπόλοιπα είναι υπό διερεύνηση. Πάντως, ας κρατήσουμε, κύριε Πρόεδρε, το σύνολο αυτών που είπε ο κ. Μαντάς, από το οποίο προκύπτουν θέματα εκτός ακαδημαϊκής ηθικής τάξης.

Τι εννοώ λέγοντας εκτός ακαδημαϊκής ηθικής τάξης; Στην καλύτερη περίπτωση πράγματα που δεν μελετήθηκαν τόσο πολύ, στη χειρότερη περίπτωση, πράγματα που είναι παράνομα.

Δυστυχώς, πρέπει να το δεχτώ αυτό ως προς το συνολικό κύκλωμα και το συνολικό πλαίσιο των εξ αποστάσεως προγραμμάτων. Με την παρούσα διοίκηση του ΔΟΑΤΑΠ έχουμε μια άριστη συνεργασία, για να δούμε κατ’ αρχήν πώς θα αναδιαρθρωθεί ο ΔΟΑΤΑΠ ο οποίος, όπως ξέρετε, για πολλά χρόνια έχει ένα νομοθετικό καθεστώς το οποίο πρέπει να εκσυγχρονιστεί σίγουρα. Και είμαστε σε συνεργασία για να το κάνουμε και δεσμευόμαστε ότι θα φέρουμε στη Βουλή αυτές τις αλλαγές.

Τα σημαντικά, όμως, είναι τα άλλα που θίγετε στην ερώτησή σας.  

Τα πτυχία αυτά είναι πέντε χιλιάδες τριακόσια, τι έγινε μέχρι το 2015 και τι έγινε μετά το 2015. Έχει μεγάλη σημασία να πούμε ότι δεν ακολουθούνται οι διαδικασίες του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, αλλά ένα σύνολο άλλων διαδικασιών που ήταν αποτέλεσμα αλληλογραφίας με τα κυπριακά πανεπιστήμια και επανειλημμένων συνεδριάσεων του ΔΟΑΤΑΠ ώστε να μπορέσει να τεκμηριωθεί κάποιου είδους κανονικότητα ως προς τις αναγνωρίσεις.

Έχετε απόλυτο δίκιο, το είδαμε κι εμείς και διερευνούμε τη χρήση του ΔΟΑΤΑΠ σε πολλές διαφημίσεις. Όμως, ξέρετε, είναι αυτό που σας είπα στην αρχή. Δεν μπορεί κανείς να δημιουργήσει ένα αστυνομικό πλέγμα και δεν είναι δυνατόν πράγματα που στην ακαδημαϊκή κοινότητα έχουν λυθεί εδώ και δεκαετίες -αμφότεροι είμαστε πανεπιστημιακοί και το ξέρετε κι εσείς- να τα βρίσκουμε πάλι μπροστά μας. Και αναφέρομαι στις διαφημίσεις.

Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα με τα εξ αποστάσεως προγράμματα. Είχα δηλώσει και σε μια άλλη απάντηση σε συνάδελφο, ότι τα εξ αποστάσεως προγράμματα αν δεν νομοθετηθούν, μάλιστα πολύ αυστηρά, μπορεί να μας τινάξουν στον αέρα και ξέρω ακριβώς τι λέω. Διότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει νομικό καθεστώς, δυστυχώς δεν υπάρχει και τίποτα που να τα απαγορεύει και έχουν παρθεί πρωτοβουλίες που εμένα προσωπικά με σοκάρουν, διότι αυτές οι πρωτοβουλίες έχουν γίνει στο όνομα της εξωστρέφειας, που όμως παίζουν με τις αγωνίες των οικογενειών μας, διότι με αυτόν τον τρόπο υπόσχονται διάφορα πτυχία και διάφορες επαγγελματικές δυνατότητες. Τη στιγμή, μάλιστα, που ο ΔΟΑΤΑΠ με δικές του διαδικασίες έχει επικυρώσει αυτά τα πτυχία, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει αυτή η μεγάλη αδικία, στην οποία αναφερόσαστε εσείς, στους πίνακες για τους εκπαιδευτικούς –προσέξτε- της ειδικής αγωγής, δηλαδή στον πιο ευαίσθητο τομέα. Στα καλά καθούμενα, ενώ περίμενε κανείς να κανονικοποιήσει διάφορα άλλα θέματα, πρέπει να κανονικοποιήσει αυτόν στο οποίον κατά τεκμήριο είναι μπλεγμένοι άνθρωποι που δείχνουν αυτήν την ευαισθησία.

Εδώ, λοιπόν, θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί και -το ξέρετε, το έχουμε συζητήσει- σε λίγες εβδομάδες θα φέρουμε έναν νόμο που θα καθορίζει με μεγάλη αυστηρότητα τέτοιου είδους πράγματα ως προς τα μεταπτυχιακά. Για τα υπόλοιπα, θα δοθεί στα πανεπιστήμια η αυτοτέλεια και αυτονομία που πρέπει να δοθεί γι’ αυτά τα προγράμματα σπουδών. Όμως όχι να συνεχιστεί αυτό το πράγμα που γίνεται εκτός ελέγχου.

Στις 22 Μαρτίου θα επισκεφθώ την Κύπρο στο πλαίσιο της συνεδρίασης των Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου μάλιστα το θέμα είναι «Δημοκρατία και Εκπαίδευση» και έχω ζητήσει μια κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας της Κύπρου, όπου το πρώτο θέμα που θα του θέσω, μέσα στα τέσσερα- πέντε που έχω να του θέσω, είναι το θέμα αυτών των ιδρυμάτων και των προγραμμάτων σπουδών.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Παραμένει τώρα το πού θα βρουν το δίκιο τους αυτοί, οι μέχρι τώρα. Ο κ. Μαντάς έχει τον λόγο.

 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κύριε Υπουργέ, χαίρομαι που κατ’ αρχάς αναγνωρίζετε ότι εδώ έχουμε ερωτηματικά τα οποία πρέπει να διερευνηθούν. Μάλιστα, θα επιμείνω σε μερικά, γιατί νομίζω ότι έχουν μια ιδιαίτερη αξία για να είναι αυτός ο χώρος, της αναγνώρισης δηλαδή, χωρίς σκιές.

Θέλω να διευκρινίσω απολύτως ότι προφανώς δεν είμαι αντίθετος και με αυτόν τον τύπο της εκπαίδευσης, όπως φαντάζομαι και εσείς. Όμως, χωρίς κανόνες πράγματι κινδυνεύουμε με τέτοιου είδους διαδικασίες που, αν θέλετε, αξιοποιούν και τις σύγχρονες τεχνολογίες, κλπ, με αποτέλεσμα να μη γίνονται τα πράγματα έτσι όπως πρέπει να γίνονται, να μην ελέγχονται και να μας προκύπτουν προβλήματα. Περί αυτού πρόκειται.

Επίσης, νομίζω ότι είναι πολύ σωστό αυτό που είπατε -και είμαι και στη διάθεσή σας για συμβολή σε αυτό, όπως φαντάζομαι ότι είναι και πολλοί άλλοι συνάδελφοι με γνώση αυτών των χώρων-, ότι πρέπει να εκσυγχρονίσουμε το πλαίσιο του ΔΟΑΤΑΠ.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Αν μου επιτρέπετε, τελειώνω σε λίγο κύριε Πρόεδρε.

Θα σας πω ένα παράδειγμα και θα το πω στη Βουλή, για να καταλάβουμε για ποιο πράγμα πρόκειται. Λόγω του ότι με τα ισχύοντα του ν.3328/2005 τα τριετή πτυχία της αλλοδαπής αναγνωρίζονται ως πτυχία ΤΕΙ και τα τετραετή ως πανεπιστημιακά ακούστε πού οδηγείται ο Οργανισμός. Οδηγείται, λοιπόν, στην κρίση σπουδών που προέρχεται παραδείγματος χάρη από το ότι τα γερμανικά ΤΕΙ τα αναγνωρίζει ως πανεπιστημιακά, ενώ αντίστοιχες σπουδές, τριετή πτυχία της Οξφόρδης τα αναγνωρίζει ως ΤΕΙ.

Στρεβλώσεις τέτοιες μπορούμε να βρούμε πάρα πολλές. Όπως επίσης υπάρχει προφανής -τουλάχιστον έτσι φαίνεται- καθυστέρηση σε πτυχία από πολύ σοβαρά πανεπιστήμια του εξωτερικού, ενώ σε αυτό το συγκεκριμένο επίπεδο είδαμε μια επιτάχυνση. Είναι ένα ερώτημα.

Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, εγώ θα ζητούσα -θα δω πώς θα το κάνω- να δω και τις διαδικασίες αυτές με τις οποίες κατέληξαν ότι χρειάζεται ένα έτος. Δεν ξέρω αν έκαναν αλληλογραφίες με την Κύπρο, τι ακριβώς έκαναν, πώς κατέληξαν να είναι ένα έτος και πώς κατέληξαν να είναι διαφορετικά από το ΕΑΠ.

Αυτό που επίσης μου κάνει εντύπωση είναι το ότι, από ό,τι βλέπω από τα ΦΕΚ, έχουμε δύο δημόσια πανεπιστήμια που έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις που, αν δεν κάνω λάθος, η μια φτάνει μέχρι το 2021, 2022  και η άλλη μέχρι το 2023, 2024. Άρα, πρέπει να σκύψουμε να δούμε και τη νομιμότητα βεβαίως -δεν φαντάζομαι ότι θα υπάρχει πρόβλημα σε αυτό- αλλά και την ουσία. Δηλαδή, θα ξεκινήσουμε μια τέτοια διαδικασία; Αυτό είναι το ερώτημα.

Αν είναι έτσι, εμείς που έχουμε υπηρετήσει τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να το γνωρίζουμε, πρέπει να υπάρχει ισότιμη πληροφορία σε αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ωραία.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, και λέω ότι η διαδικασία αναγνώρισης είναι ένα ζήτημα εξαιρετικά ευαίσθητο και όσον αφορά το αποτέλεσμα που παράγει και όσον αφορά την ουσία. Διότι εδώ μιλήσατε ειδικά για την ειδική αγωγή και πόσο ανεπάρκεια υπάρχει.

Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, άκουσα το σχόλιό σας «πού να βρουν το δίκιο τους!» και πράγματι πρέπει να το βρουν και γι’ αυτό κάνουμε και αυτήν τη συζήτηση.

Κύριε Μαντά, υπήρξαν τρεις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του ΔΟΑΤΑΠ στις 17 Ιουλίου, στις 18 Σεπτεμβρίου και στις 6 Νοεμβρίου του 2015, για να συζητήσουν ειδικά την αλληλογραφία τους με την Κύπρο και άλλους δημόσιους φορείς, ώστε να πάρουν τις αποφάσεις που πήραν. Άρα, η παρούσα διοίκηση το παίδεψε το θέμα.

Θίξατε κάτι που νομίζω ότι πρέπει να χαρακτηρίζει όχι μόνο τη διοίκηση, αλλά κυρίως τα θέματα της εκπαίδευσης, δηλαδή το ότι πρέπει εδώ να υπάρχουν αναγνωρίσεις χωρίς σκιές, όπως είπατε. Διότι αν υπάρχουν σκιές σε θέματα εκπαίδευσης, τότε περίπου όλα επιτρέπονται σε μια κοινωνία. Γι’ αυτό και είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί και γι’ αυτό θα επιδιώξουμε τον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ. Όμως, δεν φτάνει μόνο αυτό. Και θα σας πω τι εννοώ.

Πάλι όπως είπατε, αμφότεροι γνωρίζουμε αυτά τα θέματα πολύ καλά. Ορισμένα θέματα στον κόσμο της εκπαίδευσης πρέπει να είναι αυτονόητα. Αυτός ο υπερκαθορισμός μέσω των κανόνων οδηγεί σε απίστευτες στρεβλώσεις, διότι έτσι όπως έχει γίνει, στα καλά καθούμενα ό,τι δεν απαγορεύεται θεωρείται ότι επιτρέπεται.

Αυτό δεν μπορεί να γίνει στο χώρο της εκπαίδευσης. Επειδή ακριβώς είναι τόσο περίπλοκος, θα πρέπει να υπάρχουν πλαίσια και σε αυτόν και με μια ακαδημαϊκή ηθική θα πρέπει κανείς να δει τι μπορεί να κάνει και τι δεν μπορεί να κάνει.

Εμείς δεν είμαστε αντίθετοι στα εξ αποστάσεως. Προφανέστατα! Το είπατε κι εσείς. Αλλά, όχι χωρίς κανόνες. Όμως, και οι κανόνες δεν πρέπει να καθορίζουν τα πάντα και να είσαι από πάνω τους για να δεις αν τους ικανοποιούν ή όχι.

Αυτό, όμως, θέλει μια νέα ακαδημαϊκή ηθική. Και δεν βοηθούν οι κραυγές που ακούγονται και σε αυτή την Αίθουσα ότι αν γίνει η περίφημη εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, τότε θα λυθούν και τα οικονομικά προβλήματα και τα ακαδημαϊκά. Αυτό είναι μια άλλη απάτη.

Η εξωστρέφεια σήμερα υπάρχει στα πανεπιστήμια. Έχουμε τεράστια έσοδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με βάση, παραδείγματος χάρη, ανταγωνιστικά προγράμματα. Έχουμε εξαιρετικό κόσμο που έρχεται και φεύγει και πολλά άλλα αρνητικά. Δεν είναι εκεί το θέμα μας, όμως. Το θέμα δεν είναι με ποιο τρόπο, στραμπουλίζοντας την ακαδημαϊκή δεοντολογία, θα φέρνουμε λεφτά στο πανεπιστήμιο. Αυτό πρέπει να το σπάσουμε. Αυτά είχα να πω.

Σημειώνω αυτό που είπατε. Ξέρω ότι είναι δύο δημόσια πανεπιστήμια που έχουν αυτές τις συμβάσεις μέχρι το 2021 και το 2023. Θα έρθω σε επαφή με τους πρυτάνεις, αλλά επιμένω ότι άλλος πρέπει να είναι ο τρόπος αντιμετώπισης αυτών.

Βεβαίως, θα θέλαμε με μεγάλη χαρά να συμβάλλετε στον όποιο εκσυγχρονισμό θα προτείνουμε για το ΔΟΑΤΑΠ.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κι εμείς ευχαριστούμε.

 

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ