ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/12/2016

Τρ. Μηταφίδης: Καταβάλλουμε προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και τη διάχυση της γνώσης στους νέους



Τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του βουλευτή Α` Θεσσαλονίκης για τον Προϋπολογισμό του 2017

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, στα όσα μονότονα και άχαρα επαναλαμβάνουν οι εκπρόσωποι εδώ του κυβερνητικού μπλοκ που οδήγησε τον τόπο στο σημερινό αδιέξοδο, υπάρχει μια απλή απάντηση.

Θα μπορούσατε να μην είχατε ψηφίσει το τρίτο μνημόνιο και να κερδίσετε και τις εκλογές. Δεν ξέρω. Τώρα γίνατε αντιστασιακοί ξαφνικά; Γίνατε αντιμνημονιακοί; Προφανώς δεν απευθύνεστε σε ανθρώπους με μνήμη χρυσόψαρου.

Αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες, θέλω να μιλήσω σχετικά με τις εκπαιδευτικές δαπάνες, χωρίς πανηγυρισμούς φυσικά, αλλά κάνοντας μια καταλυτική σύγκριση του νέου Προϋπολογισμού με εκείνον της συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ-Νέας Δημοκρατίας.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται αύξηση των δαπανών του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2016 κατά 257 εκατομμύρια ευρώ ή περίπου 5,3%. Έχουμε, επίσης, μία μικρή ποσοστιαία αύξηση στην αναλογία των δαπανών αυτών επί του ΑΕΠ από το 2,80% που ήταν, στο 2,85%.

Έτσι, η Κυβέρνηση συνεχίζει την πολιτική που ξεκίνησε με τον Προϋπολογισμό του 2016, ο οποίος έβαλε φρένο στις συνεχείς, τα προηγούμενα χρόνια, μειώσεις των δαπανών για την παιδεία. Αυτό αποδεικνύεται αν συγκρίνουμε τον Προϋπολογισμού του 2017 της σημερινής Κυβέρνησης με τις δαπάνες που είχε αποφασίσει να διατεθούν για το 2017 η Κυβέρνηση Νέα Δημοκρατία–ΠΑΣΟΚ μέσα από το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα του 2015-2018 και είχε ήδη ψηφίσει με τον ν. 4263/2014.

Αν συγκρίνουμε, λοιπόν, αυτές τις δαπάνες, διαπιστώνουμε ότι με τον Προϋπολογισμό του 2017 οι δαπάνες του Υπουργείου Παιδείας αυξάνονται κατά 691 εκατομμύρια ευρώ ή κατά 15,6%. Δηλαδή, από το 2,15% των δαπανών επί του ΑΕΠ, που είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση για το 2017, ο νέος Προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των δαπανών στο 2,85% επί του ΑΕΠ.

Βέβαια, αυτές οι δαπάνες παραμένουν εξαιρετικά χαμηλές και είναι πολύ μακριά από το ιστορικό αίτημα του 15%, για το οποίο «μάτωσε» μια ολόκληρη γενιά και όχι μόνο. Όμως, αν δεν είχε προηγηθεί η πολιτική αλλαγή τον Γενάρη του 2015, η παιδεία θα εξακολουθούσε να υποσιτίζεται από τα ψίχουλα του κρατικού Προϋπολογισμού.

Σ’ αυτές, βέβαια, τις δαπάνες θα πρέπει να προσθέσουμε και τις επενδυτικές δαπάνες για την παιδεία, την έρευνα, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό, που αποτελούν σημαντικό μέρος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων μέσα από τη στήριξη δράσεων, που συμβάλλουν στην πνευματική, πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξη. Η εκπαίδευση, η επιστημονική έρευνα, η τεχνολογία και η καινοτομία ως βασικά στοιχεία της οικονομίας της γνώσης συμβάλλουν, όπως ξέρετε, στην αύξηση της παραγωγικότητας και στην ενίσχυση της καλώς εννοούμενης ανταγωνιστικότητας.

Όπως ξέρετε, καταβάλλουμε προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και τη διάχυση της γνώσης στους νέους. Τα έργα περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα: «Έργα υποδομής, κτηριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμός των ΑΕΙ και των ΤΕΙ, καθώς και των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Θα ήθελα, επίσης, εδώ να πω ότι η επίτευξη του στόχου αυτού και οι αλλαγές που προχωρούμε στην παραγωγική διαδικασία θα επιτευχθούν και με δράσεις μέσω των συγχρηματοδουμένων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, που αφορούν στην εκπαίδευση και στη διά βίου μάθηση, που μεγάλο μέρος αυτού του προγράμματος υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας.

Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων χρηματοδοτεί, επίσης, δράσεις για την έρευνα και την τεχνολογία, για προγράμματα ανάπτυξης βιομηχανικών ερευνών, καθώς και για προγράμματα ενίσχυσης ερευνητικού δυναμικού.

Σημαντική είναι, επίσης, και η συμμετοχή του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για έργα πολιτισμού, όπως η κατασκευή, επισκευή μουσείων, η συντήρηση μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως και η συνολική ανάδειξή τους.

Συνολικά, οι προβλεπόμενες πιστώσεις για τις παραπάνω δράσεις ανέρχονται σε 711 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 10,53% του συνόλου του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.

Υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη είκοσι προγράμματα 30 εκατομμυρίων ευρώ για την υποστήριξη νέων ερευνητών. Στην προσπάθειά μας, λοιπόν, να ανακόψουμε το κύμα φυγής επιστημονικού δυναμικού προς το εξωτερικό, προωθούμε μία ακόμη καινοτόμο πρωτοβουλία, που προβλέπει ένα συνολικό ποσό 30 εκατομμυρίων ευρώ για τη χρηματοδότηση νέων κυρίως ερευνητών, με σκοπό την ενίσχυση του ακαδημαϊκού βιογραφικού τους και των ερευνητικών δεξιοτήτων τους, προκειμένου να βελτιωθούν οι προοπτικές της ακαδημαϊκής, ερευνητικής καριέρας τους.

Το Υπουργείο, μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» καλεί τα ΑΕΙ και τους ερευνητικούς φορείς της χώρας να υποβάλουν προτάσεις για τη δράση που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο με τον τίτλο «Υποστήριξη ερευνητών με έμφαση στους νέους ερευνητές». Αντικείμενο του έργου αποτελεί η υλοποίηση μικρών προτάσεων, οι οποίες θα κατατίθενται από ομάδες νέων ερευνητών.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κύριου Βουλευτή)

Θα ήθελα ακόμα μια κουβέντα να πω. Χθες κατηγορήθηκε ο Πρωθυπουργός της χώρας ότι πήγε ταξίδι αναψυχής στην Κούβα, νομίζω από τον αγορητή της Ένωσης Κεντρώων. Αυτό που ήξερε όλη η ανθρωπότητα φαίνεται ότι το αγνοούσε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Ένωσης Κεντρώων. Θα ήθελα να του πω, όμως, ότι στα κουβανέζικα σχολεία υπάρχει μια επιγραφή του ιστορικού ηγέτης της ανεξαρτησίας τους, του Χοσέ Μαρτί: «Ελεύθερος άνθρωπος είναι ο καλλιεργημένος άνθρωπος»

Με την κουβανέζικη επανάσταση –ακούστε το αυτό όσοι καταδικάσατε την παιδεία στον ρόλο του φτωχού συγγενή- το 13% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος στην Κούβα από τη δεκαετία του 1960 διατίθεται για την παιδεία.

Και διαβάστε τις εκθέσεις της κομμουνιστικής παγκόσμιας τράπεζας, που λέει ότι η Κούβα συγκαταλέγεται μαζί με τη Φινλανδία, τον Καναδά, τη Νότια Κορέα και τη Σιγκαπούρη στην πρώτη τάξη των χωρών με το υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης από ακαδημαϊκή άποψη, παρά τη μεγάλη οικονομική στενότητα, με αξιοπρεπείς αμοιβές προς τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Εάν έχουμε, λοιπόν, κάτι να μάθουμε, πρέπει να το μαθαίνουμε όχι μόνο από όλους αυτούς τους νεοφιλελεύθερους φασίστες με το «Αrmani» που θέλουν να κάνουν κουμάντο στην Ευρώπη, αλλά από αυτούς που έχουν δώσει μάχες για τα δικαιώματα των ανθρώπων στις πιο φτωχές περιοχές του κόσμου, και ας έχουν καρφωμένη μια αμερικάνικη βάση σαν στιλέτο στην πλάτη τους!



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ