23/06/2016
Γενικά
Το θέμα του εθνικού φυτογενετικού υλικού και της διαχείρισής του είναι πολυδιάστατο και με σημαντικές επιπτώσεις σε όλο το φάσμα της πρωτογενούς παραγωγής και της αγροτικής βιοποικιλότητας. Υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στους τομείς της καταγραφής, διαχείρισης και αξιοποίησης του φυτικού γενετικού υλικού, όπως ανάγκη χάραξης σύγχρονης ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής και εξασφάλισης των μέσων υλοποίησης τους, ανυπαρξία ή υπολειτουργία δομών, ελλείψεις, αντιφάσεις και πολυπλοκότητα στη νομοθεσία (εθνική και απορρέουσα από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία) και πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων. Επιπλέον υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα στο επίπεδο της παραγωγής όπως, δυσκολίες εγχώριας παραγωγής φυτοπολλαπλασιαστικού υλικού και αξιοποίησης του υπάρχοντος από τους αγρότες, σημαντικά ελλείμματα στο ισοζύγιο εισαγωγών εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων κ.ά.
Το Τμήμα Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ εκτίμησαν ότι υπάρχουν ανάγκες αναθεώρησης και αναδιοργάνωσης των διαδικασιών που προαναφέρθηκαν με κριτήρια τον εκδημοκρατισμό, τη συμμετοχή των άμεσα ενδιαφερόμενων αγροτών και σχετικών επιστημονικών φορέων με σκοπό την προστασία και ορθολογική διαχείριση των εθνικών φυτογενετικών πόρων ώστε να ενισχυθεί η συμβολή τους στην πρωτογενή παραγωγή και συνολικά στην οικονομία.
Ως εκ τούτων, τα δύο τμήματα προκάλεσαν συνάντηση όπου κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους στο θέμα ειδικοί από τους χώρους της παραγωγής, της έρευνας αλλά και των κοινωνικών κινημάτων. Αναπτύχθηκαν πολλά θέματα, αλλά αποτέλεσε κοινή διαπίστωση ότι λόγω του μεγέθους, της πολυπλοκότητας, και της σημασίας του αντικειμένου υπάρχει ανάγκη περαιτέρω και σε βάθος χρόνου επεξεργασιών και διαβουλεύσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Εντούτοις υπήρξαν και θέματα τα οποία κρίθηκαν επείγοντα και για τα οποία διαπιστώθηκε καθολική συμφωνία για την ανάγκη άμεσων ενεργειών και παρεμβάσεων.
Κατ' αρχήν σημείο συμφωνίας αποτέλεσε η διαπίστωση ότι τα θέματα, δεδομένου του εθνικού και διεθνούς θεσμικού πλαισίου, είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκα και κάθε παρέμβαση θα πρέπει να είναι εμπεριστατωμένη και σχεδιασμένη.
Ως προτεραιότητα θεωρήθηκε η ανάγκη διάκρισης του πλαισίου καταγραφών και διατήρησης από το αντίστοιχο του εμπορίου, αν και τα δύο πλαίσια δεν είναι τελείως ανεξάρτητα.
Το πρώτο πλαίσιο αφορά εθνικές διαδικασίες κατά βάση επιστημονικού-τεχνικού χαρακτήρα για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης δημόσιας υποδομής, συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπινου δυναμικού, για την καταγραφή και διατήρηση του γενετικού υλικού της χώρας.
Το δεύτερο πλαίσιο (του εμπορίου) ρυθμίζει θέματα διάθεσης του παραπάνω υλικού προς ενδιαφερόμενους (αγρότες, βελτιωτές, διατηρητές, εταιρείες εμπορίας) σύμφωνα με την εθνική και διεθνή νομοθεσία.
Επείγουσα ανάγκη και για τα δύο πλαίσια αποτελεί η ανασύσταση ή καλύτερα εκ νέου οργάνωση συμβουλευτικής ομάδας για θέματα αγροτικής ποικιλότητας με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων από τα δύο συναρμόδια υπουργεία (ΥΠΑΑΤ, ΥΠΕΝ) και εμπειρογνωμόνων του χώρου περιλαμβανομένων και των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο.
Παράλληλα, η εξασφάλιση πόρων για την προστασία και διατήρηση της αγροτικής βιοποικιλότητας στη νέα προγραμματική περίοδο, είναι αναγκαία συνθήκη για την υλοποίηση των πολιτικών προστασίας και ανάδειξης της αγροτικής βιοποικιλότητας ως μοχλού για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας (ενεργοποίηση με βάση νέο νομοθετικό πλαίσιο της ΤΓΥ, υπομέτρο 10.1 ΠΑΑ κ.ά.).
Καταγραφές - Διατήρηση
Σε ότι αφορά στο πρώτο πλαίσιο προβάλει μία κατεπείγουσα ανάγκη, αλλά και σειρά άλλων στόχων με βραχυπρόθεσμο ή μεσοπρόθεσμο χαρακτήρα. Συνοπτικά αυτές είναι:
Ως βραχυπρόθεσμοι στόχοι θα πρέπει να τεθούν:
Ως μεσοπρόθεσμοι στόχοι θα πρέπει να τεθούν:
Πέραν αυτών είναι κοινή διαπίστωση η ανάγκη τροποποίησης των ΚΥΑ αναφορικά με την εγγραφή τοπικών αβελτίωτων πληθυσμών και ποικιλιών που απειλούνται από γενετική διάβρωση στον Εθνικό Κατάλογο, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών οδηγιών (2008/62/ΕΚ και 2009/145/ΕΚ) ώστε να απλουστευθεί η εγγραφή τους με στόχο την διατήρησή τους (πχ. προαιρετική καταγραφή ιστορικών στοιχείων, αναγνώριση – θεσμοθέτηση του αγρότη ως διατηρητή) . Παράλληλα, μετά από δημόσια διαβούλευση, θα πρέπει να γίνει παρέμβαση στην ΕΕ. για τροποποίηση των σχετικών οδηγιών.
Αξιοποίηση – Εμπόριο
Σε ότι αφορά στο δεύτερο πλαίσιο απαιτούνται κυρίως παρεμβάσεις θεσμικού χαρακτήρα όπως:
Επικουρικά απαιτούνται:
Εκτός από τα σημεία συμφωνίας υπήρξαν και διαφωνίες που αναδεικνύουν την ανάγκη περεταίρω συζήτησης όπως πχ. η προστασία της γεωγραφικής προέλευσης τοπικών ποικιλιών και το εάν για αυτές θα επιτρέπεται ή όχι η σποροπαραγωγή ή/και η καλλιέργεια σε περιοχές εκτός της προέλευσής τους.
Ζωοτροφές
Διακριτά από τα προηγούμενα, αλλά σε άμεση συνάφεια με αυτά, συζητήθηκε το θέμα της εγχώριας παραγωγής ζωοτροφών δεδομένων ότι:
Για την αντιμετώπισΣη των παραπάνω προτάθηκαν:
[1] Το προσωπικό είναι επαρκές με τα υφιστάμενα δεδομένα καθώς ο αριθμός των διατηρητών είναι δεδομένος, και σε συγκεκριμένες περιοχές και δεν είναι εύκολο να αυξηθούν οι διατηρητές με το υπάρχον πολύπλοκο νομοθετικό πλαίσιο πιστοποίησης. Εάν και εφόσον απλοποιηθούν οι διαδικασίες της εγγραφής και περιορισμού του παραβόλου τότε ενδεχομένως μπορεί να υπάρξει ενδιαφέρον για διατηρητές ποικιλιών και τότε θα φανεί εάν και που υπάρχει ανάγκη σε προσωπικό. Προς το παρόν δεν υφίστανται ανάγκες και το προσωπικό επαρκεί.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ