ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/05/2016

Δημήτρης Γάκης: Συνολική και βιώσιμη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος



Ο βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης, μετά την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου για το «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος» την Κυριακή 8 Μαΐου 2016, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το Νομοσχέδιο που σήμερα υπερψηφίστηκε στη Βουλή, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης με βάση τις ελληνικές προτάσεις για το φορολογικό και το ασφαλιστικό. Συζητήσαμε και ψηφίσαμε μια συνολική μεταρρύθμιση που καλείται να επιλύσει τα διαχρονικά προβλήματα του ασφαλιστικού συστήματος και να εξασφαλίσει την βιωσιμότητα του. Το νομοσχέδιο αυτό, είναι μια δύσκολη μεταρρύθμιση, στο σύνολο της, διότι αφορά όλη την κοινωνία.

Το ξέρουμε και το κατανοούμε. Το ξέρουν επίσης και όσοι παριστάνουν τους ανήξερους, εντός και εκτός Βουλής, για τις αιτίες που οδήγησαν στον οικονομικό στραγγαλισμό του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα μας και για το ποιος έχει διαχρονικά την πολιτική ευθύνη όσων έγιναν.

Αυτή ακριβώς η πραγματικότητα, είμαι βέβαιος πως έχει ήδη καταγραφεί στη συνείδηση της συντριπτικής πλειονότητας των ασφαλισμένων εργαζομένων, μισθωτών, ελευθέρων επαγγελματιών, αγροτών και συνταξιούχων.

Στη βάση αυτής της εκτίμησης, θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα σημεία, που τεκμηριώνουν τη δική μας πρόταση σαν λύση της συγκεκριμένης μεταρρυθμιστικής πρόκλησης.

Θα ξεκινήσω με μια υπενθύμιση. Πριν από λίγους μήνες και κατά την ανάγνωση των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε με έμφαση ό,τι η λύση απέναντι στα εκρηκτικά προβλήματα της ύπαρξης πλέον του συνταξιοδοτικού μας συστήματος ΔΕΝ βρίσκεται στην αναζήτηση μιας νέας (12ης )παρέμβασης στο επίπεδο των παροχών αλλά σε αποτελεσματικές διεξόδους μέσω των υφιστάμενων και νέων πόρων στο σύστημα, στην προοπτική βιωσιμότητας του σε βάθος χρόνου. Σε αυτή την προσέγγιση δεν υπήρξε σοβαρός αντίλογος από την αντιπολίτευση. Αντίθετα, υπήρξαν πολιτικές δυνάμεις που κινούνται στον αντίποδα αυτής της λογικής και πρότειναν (όπως και κάποιοι από τους δανειστές μας) μια νέα οριζόντια παρέμβαση στο επίπεδο των ήδη κατά 45% συρρικνωμένων συνταξιοδοτικών παροχών. Στην παραπληροφόρηση αυτή, οι απαντήσεις και οι αλήθειες υπήρχαν και αν ήθελαν οι κύριοι της αντιπολίτευσης, ας έκαναν τον κόπο να τις διαβάσουν και να ενημερωθούν.

Για παράδειγμα, υπάρχουν τα στοιχεία που έχει δημοσιεύσει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αλλά και τα πορίσματα των σχετικών Αναλογιστικών Μελετών αναφορικά με τις υπαρκτές χρηματοδοτικές δυνατότητες του Συστήματος. Αλήθεια, ποια άλλη εναλλακτική διέξοδος - δημοσιονομικά εφικτή και κοινωνικά αποδεκτή - μπορεί να αντιπαρατεθεί στην κυβερνητική πρόταση και στην όλη αναδιανεμητική φιλοσοφία της με βάση τα σημερινά δεδομένα στο επίπεδο απασχόλησης, στην ποικίλης προέλευσης εισφοροδιαφυγή και στην ανεπαρκή έως ανύπαρκτη αξιοποίηση των όποιων εισροών στο Σύστημα;

Μια άλλη παρατήρηση. Ρητή προεκλογική μας δέσμευση ήταν πως μια εξαιρετικά δύσκολη συμφωνία, της τότε συγκυρίας, θα καταστεί διαχειρίσιμη από εμάς με το μικρότερο δυνατό κόστος για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα του πληθυσμού, αλλά και με ευδιάκριτη την σφραγίδα της αναδιανομής των όποιων αναπόφευκτων βαρών υπέρ των αδύναμων και ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Αυτό ακριβώς κάναμε το νομοσχέδιο.

Θα ήθελα, να αναφερθώ επίσης, ειδικά στο επίμαχο ζήτημα του ύψους των ποσοστών αναπλήρωσης για τους αυριανούς συνταξιούχους και για το πρακτικό αντίκρισμα για μια μικρή έστω μερίδα τους  που κυριάρχησε στις συζητήσεις στις Επιτροπές και στην Ολομέλεια. Για τους περισσότερους, είναι βέβαιο ότι υπερκαλύπτονται οι συνταξιοδοτικές προσδοκίες τους. Για τους υπόλοιπους, υπάρχει πράγματι κάποιο ζήτημα το οποίο όμως αντισταθμίζεται σε μεγάλο βαθμό από την σαφώς προσδιορισμένη ρήτρα αναπροσαρμογής της εθνικής σύνταξης. Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα προτεινόμενα ποσοστά αναπλήρωσης είναι μεγαλύτερα από τα στάνταρ της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ απέχουν πολύ των σχετικών αξιώσεων του ΔΝΤ.

Όσο για τo αντεπιχείρημα που μερικοί «παντογνώστες» ψέλλισαν, ό,τι η δήθεν υπεροχή των δικών μας ποσοστών αναπλήρωσης έναντι των ευρωπαϊκών οφείλεται στη λειτουργία επαγγελματικών ταμείων σε κάποιες Ευρωπαϊκές χώρες, μου δίνουν μια καλή αφορμή ώστε να ζητήσω από την Κυβέρνηση να επανεξετάσει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για την λειτουργία των Επαγγελματικών ταμείων στη χώρα μας, στην κατεύθυνση σαφούς οριοθέτησης της προτεραιότητας αλλά και της πλήρους αποσύνδεσης τους από κάθε άμεση ή έμμεση ενίσχυση του πυλώνα της ιδιωτικής ασφάλισης, τόσο στο σκέλος της υγείας όσο και στο σκέλος της σύνταξης. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι ρυθμίσεις που σήμερα ψηφίσαμε στη Βουλή, συνυπολογίζοντας ολόκληρο το πλέγμα ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων, θα καταδείξει τελικά θετικό ισοζύγιο για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Και είμαστε βέβαιοι πως η προοπτική της επόμενης καλύτερης μέρας, χωρίς τη μέγγενη της επιτήρησης και με ανασυγκροτημένη την παραγωγική μας βάση, θα είναι το πιο ασφαλές υπόβαθρο για τη διόρθωση και των όποιων συγκυριακών αδυναμιών του νομοσχεδίου.

Ο ελληνικός λαός απαίτησε να σχεδιάσουμε μια νέα πολιτική, η οποία θα εστιάζει στην κοινωνία, στον άνθρωπο και στις αξίες του: Να φτιάξουμε ένα κράτος λειτουργικό, δημοκρατικό, κοινωνικά δίκαιο, με αξιοκρατία, διαδικασίες αξιολόγησης και με διαφάνεια, που θα μπορεί να διασφαλίζει σιγουριά και ευημερία στους πολίτες.

Σε αυτό το πλαίσιο, το νομοσχέδιο που σήμερα υπερψηφίστηκε στη Βουλή, σηματοδοτεί την έναρξη των θεσμικών μεταρρυθμίσεων που δεσμευτήκαμε απέναντι στον Ελληνικό λαό».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ