ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/01/2016

Ομιλία του Γραμματέα Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτη Ρήγα, στην Ημερίδα Ν.Ε Δυτικής Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής

Ομιλία του Γραμματέα Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτη Ρήγα, στην Ημερίδα Ν.Ε Δυτικής Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής



Από την αρχή της δεύτερης περιόδου της διακυβέρνησής μας είχαμε δεσμευτεί, πως σε ό,τι αφορά κομβικά σημεία της συμφωνίας -όπως τα κόκκινα δάνεια, το ασφαλιστικό, οι εργασιακές σχέσεις και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων- δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω, αν δεν θεωρήσουμε ότι η λύση που επιλέγουμε είναι η καλύτερη δυνατή για την προστασία του κοινωνικού συνόλου και των δικαιωμάτων του.
Τα όσα κάναμε στο ζήτημα των κόκκινων δανείων αποτελούν την έμπρακτη υλοποίηση της δέσμευσής μας, ξεκινήσαμε από το 16% (πρόταση των θεσμών) και φτάσαμε στο 60% προστασίας της πρώτης κατοικίας, τη στιγμή που η κυβέρνηση Σαμαρά είχε αφήσει την προστασία κυριολεκτικά στο 0%.
Δεσμευτήκαμε πως θα φέρουμε εναλλακτικό σχέδιο για τον ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος των δικτύων μεταφοράς ενέργειας στη χώρα μας και το κάναμε, φτάνοντας σε συμφωνία με τους δανειστές τη στιγμή που το προηγούμενο σενάριο ήθελε την πλήρη ιδιωτικοποίησή του.
Τις μέρες αυτές έχουμε μπροστά μας την επόμενη μητέρα των μαχών, τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας, προκειμένου να καταστεί επιτέλους βιώσιμο.
Όλοι γνωρίζουμε καλά τις στρεβλώσεις, τις αδικίες και –κυρίως- τα διαχειριστικά εγκλήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων (χρηματιστήριο, PSI κοκ) εις βάρος των ασφαλιστικών ταμείων της χώρας.
Δική μας επιδίωξη είναι η δημιουργία ενός ασφαλιστικού συστήματος όσο γίνεται πιο δίκαιου και πιο ορθολογικού.
Και, επιτρέψτε μου, είναι απίστευτο το όργιο παραπληροφόρησης στο οποίο επιδίδονται ορισμένα μιντιακά συμφέροντα, θέλοντας να πείσουν τον λαό πως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ λεηλατεί τις συντάξεις.
Έχουμε πει ξανά και ξανά ότι δεν πρόκειται να υπάρξει νέα μείωση κύριων συντάξεων, τη στιγμή που οι προηγούμενες κυβερνήσεις έκοψαν την τελευταία 5ετία δώδεκα φορές διαδοχικά τις κύριες συντάξεις των συνταξιούχων.
Το χειρότερο, το έκαναν αυτό χωρίς οι άγριες θυσίες των ηλικιωμένων ανθρώπων να πιάσουν τόπο, καθώς η τεράστια πτώση του ΑΕΠ τα χρόνια της ύφεσης και της λιτότητας είχε σαν αποτέλεσμα η ασφαλιστική δαπάνη να παραμείνει στο ίδιο υψηλό ποσοστό.
Δεν είναι δυνατό λοιπόν οι ίδιοι άνθρωποι και οι μιντιακοί τους συνοδοιπόροι να μας εγκαλούν σήμερα ψευδώς για οριζόντιες περικοπές και για επίθεση στην τρίτη ηλικία.
Το ασφαλιστικό δεν είναι ένα ζήτημα που αφορά αυτή, την προηγούμενη ή την επόμενη κυβέρνηση, δεν έχει χρονικό ορίζοντα μίας ή δύο γενεών. Καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις δύσκολες, αλλά αισιοδοξούμε ότι η διαπραγμάτευση για το ασφαλιστικό θα έχει τη δικαιότερη για το κοινωνικό σύνολο λύση.
Και Μετά;
-Τα επόμενα βήματα, Επανεκκίνηση της οικονομίας, Παραγωγική Ανασυγκρότηση

Στρατηγικοί στόχοι που θέλει να πετύχει το Σχεδίο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης
Α) Δημιουργία θέσεων εργασίας με αξιοπρεπείς όρους και μείωση της ανεργίας.
Με ποσοστό ανεργίας 24,5% και επίσημα καταγεγραμμένους 1,2 εκατ. άνεργους ανθρώπους, βασικό στόχο του σχεδίου που έχουμε για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση  αποτελεί σε πρώτη φάση η δημιουργία θέσεων εργασίας με αξιοπρεπείς συνθήκες, και η σταδιακή επιστροφή των ανέργων στην παραγωγική διαδικασία. Φυσικά, η ανεργία δεν θα αντιμετωπιστεί μόνο από ένα τέτοιο σχέδιο, αλλά απαιτείται ένα ολοκληρωμένο πλέγμα πολιτικής, του οποίου το σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης αποτελεί μόνο μία συνιστώσα.
Β) Η ανάπτυξη η οποία θα προκύψει από το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης πρέπει να είναι ισόρροπη, βιώσιμη και περιεκτική.
Ισόρροπη, διότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη μεγέθυνσης της συμμετοχής του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα στην παραγωγή εγχώριας προστιθέμενης αξίας, συμμετοχής με άλλα λόγια στην αύξηση του ΑΕΠ.
Βιώσιμη, διότι θέλουμε η ανάπτυξη να μην είναι πλασματική και να βασίζεται όχι σε συγκυριακούς, αλλά σε δομικούς παραγοντες που θα πρέπει να διαμορφωθούν στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.
Και περιεκτική, γιατί επιδίωξή μας είναι να μην έχουμε μια ανάπτυξη μόνο με λογιστικούς όρους, μόνο με βελτίωση των αριθμών του ΑΕΠ, ούτε θα αφορά μόνο τα πλουσιότερα στρώματα της κοινωνίας, αλλά θα διαχέεται μέσα σε αυτή. Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αποτελούν βασικό χαρακτηριστικό της ελληνικής οικονομίας και παρά την επιμονή των μνημονίων να τις θεωρούν διαρθρωτικό πρόβλημα, εμείς τις αντιμετωπίζουμε ως εν δυνάμει συγκριτικό πλεονέκτημα της ελληνικής οικονομίας, εφόσον στηριχθούν πραγματικά με δημόσιες πολιτικές.
Τέσσερις βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους πρέπει να στηριχτεί η Παραγωγική Ανασυγκρότηση:
1. Νέος Αναπτυξιακός Νόμος – Αντιστροφή της τάσης αποεπένδυσης που καταγράφεται τα τελευταία έξι χρόνια.
2. Διεύρυνση του τομέα Κοινωνικής Οικονομίας
3. Συντονισμός και πλήρης αξιοποίηση του συνόλου των επενδυτικών προγραμμάτων. Απορρόφηση ΕΣΠΑ 2014-2020.
4. Σταθερό και δίκαιο φορολογικό σύστημα.

1. Νέος Αναπτυξιακός Νόμος:
Στη χώρα μας παρατηρείται τα τελευταία χρόνια μεγάλης έκτασης αποεπένδυση, με άλλα λόγια γίνονται ολοένα και λιγότερες ιδιωτικές επενδύσεις.
Για να έχουμε μία εικόνα του τί συνέβη στην Ελλάδα την τελευταία 5ετία, αξίζει να αναφέρουμε ότι για να επιστρέψουμε στην κατάσταση του 2010, για να έχουμε δηλαδή το ίδιο επίπεδο ιδιωτικών επενδύσεων με τότε, χρειάζονται 70 δις ευρώ.
Τα χρήματα αυτά είναι σημαντικά περισσότερα από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2010-2014, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, των πόρων του Αναπτυξιακού Νόμου ή άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Οφείλουμε λοιπόν να διασφαλίσουμε άμεσα ότι τα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθεί ένας πολύ σημαντικός αριθμός επενδύσεων, θα δημιουργηθούν πραγματικές νέες θέσεις εργασίας και η χώρα θα επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης.
Ο αναπτυξιακός νόμος είναι από τα πιο βασικά εργαλεία που έχουμε για την υλοποίηση της αναπτυξιακής μας στρατηγικής και την επανεκκίνηση της οικονομίας.
Τις επόμενες εβδομάδες θα έρθει στη Βουλή ο νέος νόμος, ο οποίος θα επιχειρήσει να εξαλείψει τις παθογένειες που προκύπτουν από τη γραφειοκρατία και θα βάλει τέλος στις αστοχίες των προηγούμενων καθεστώτων.
Οι πόροι πλέον θα διασφαλίζονται, προκειμένου να πάψει το φαινόμενο να συσσωρεύονται οφειλές του Δημοσίου προς τους επενδυτές.
Τα χαρακτηριστικά του νέου νόμου, συνοψίζονται ως εξής:
θα είναι απλός, με επαρκείς πόρους
θα δίνει έμφαση σε κλάδους με συγκριτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα, όπως οι ειδικές κατηγορίες τουρισμού, η υψηλή τεχνολογία κτλ.
θα παρέχει όλα τα κίνητρα - πέραν της «κλασικής» χρηματοδότης μέσω επιδοτήσεων- με δυνατότητα δανειοδότησης από χρηματοδοτικά εργαλεία και σε ευρωπαϊκό επίπεδο
θα εστιάζει στην ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας και την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
θα δίνει κίνητρα για επενδύσεις από το εξωτερικό, με δημιουργία σταθερού (όχι μειωμένου) φορολογικού καθεστώτος για επτά χρόνια, μέχρι την ολοκλήρωση της απόσβεσης.

2. Διεύρυνση του τομέα Κοινωνικής Οικονομίας
Ο κοινωνικός τομέας, είναι αυτός που θα προσπαθήσουμε να τοποθετήσουμε στον πυρήνα του προγράμματός μας για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση.
Πέρα από το δίπολο δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, υπάρχουν νέες, πιο αποτελεσματικές και πιο δίκαιες μορφές οργάνωσης της παραγωγικής δραστηριότητας, που μέσα σε συνθήκες τόσο βαθιάς ύφεσης αξίζει να στηριχθούν και να προωθηθούν.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ, η Κοινωνική Οικονομία δεν περιορίζεται σε ακόμη μια πολιτική ένταξης ειδικών και ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, αντίληψη που έχει αποτυπωθεί στον υφιστάμενο νόμο στην Ελλάδα.
Η δική μας αντίληψη για την Κοινωνική Οικονομία απευθύνεται στο σύνολο του πληθυσμού και στο σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων.
Τα εγχειρήματα κοινωνικής οικονομίας προτάσσουν τη συμμετοχή των εργαζομένων σε όλα τα στάδια της παραγωγής, από το σχεδιασμό μέχρι τη διαχείριση των πλεονασμάτων, τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων και το δημοκρατικό έλεγχο των μελών, την επανεπένδυση των πλεονασμάτων, την χρηματοδότηση άλλων εγχειρημάτων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον.
Κεντρικός μας στόχος είναι η διεύρυνση του τομέα της κοινωνικής οικονομίας ώστε να αποτελέσει ισότιμο, ως προς το ιδιωτικό και το δημόσιο, τομέα της οικονομίας και να συνεισφέρει σημαντικό μερίδιο του ΑΕΠ.
Στην κατεύθυνση αυτή, το Στρατηγικό μας Σχέδιο για την Κοινωνική Οικονομία βασίζεται σε τέσσερις άξονες:
1. Τις θεσμικές αλλαγές
2. Τις δομές υποστήριξης
3. Τη χρηματοδοτική στήριξη
4. Τη δημοσιότητα

3. Συντονισμός και πλήρης αξιοποίηση του συνόλου των επενδυτικών προγραμμάτων. Απορρόφηση ΕΣΠΑ 2014-2020
Μέριμνα συμβατότητας επενδυτικών προγραμμάτων (αναπτυξιακού νόμου, ΕΣΠΑ, Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων)
Επανασχεδιασμός του ΕΣΠΑ και κατεύθυνση προς δύο κλάδους κατά προτεραιότητα:
i) Νέες/καινοτόμες τεχνολογίες, ιδιαίτερα στον τομέα της πληροφορικής και των επικοινωνιών και
ii) στο αγροδιατροφικό σύμπλεγμα.
Προσηλωμένη προσπάθεια ανάσχεσης του φαινομένου μετανάστευσης νέων επιστημόνων στο εξωτερικό (brain drain).
Στην Ελλάδα υπάρχει το παράδοξο, ότι ενώ ειδικά οι νέες και οι νέοι άνθρωποι διαθέτουν πλήθος δεξιοτήτων και σημαντικά αναβαθμισμένο ανθρώπινο κεφάλαιο, δεν ισχύει το ίδιο για την ενσωμάτωση της έρευνας, της τεχνολογίας και των καινοτομιών στην παραγωγική διαδικασία.
Δηλαδή, ενώ υπάρχουν οι διαθέσιμοι πόροι που θα μπορούσαν να σχεδιάσουν και εφαρμόσουν καινοτομες παραγωγικές μεθόδους, δεν υπάρχουν ούτε οι επενδύσεις, αλλά ούτε καν οι θεσμοί που θα οδηγούσαν σε μία τέτοια κατεύθυνση.
Την ίδια στιγμή χιλιάδeς νέοι πτυχιούχοι, κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών, μεταναστεύουν, αφού η Ελλάδα αποτελεί πλέον τόπο ανεργίας και απαξίωσης των γνώσεών τους, προκαλώντας έτσι μία τεράστια πληγή στις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας.
Είναι λοιπόν σαφές ότι καλούμαστε να εφαρμόσουμε συγκεκριμένες πολιτικές ενθάρρυνσης της ερευνας και της καινοτομίας, μέσω ενός πλαισίου τεχνολογικής πολιτικής αλλά και συγκεκριμένα κίνητρα για τους νέους πτυχιούχους, ώστε να μην εγκαταλείπουν την χώρα, προτού αρχίσουμε να μεριμνούμε για τον επαναπατρισμό αυτών που έφυγαν.

Οικονομική ανάπτυξη και απασχόληση στη Δυτική Αθήνα
Από τη συνολική θεώρηση στο ειδικό παράδειγμα της περιοχής.
Η Δυτική Αθήνα είναι περιοχή όπου κατά βάση κατοικούν ασθενέστερα οικονομικά στρώματα του πληθυσμού. Είναι μία από τις περιοχές που επλήγησαν περισσότερο από τις μνημονιακές πολιτικές.
Είναι σαφές ότι για την Κυβέρνηση της Αριστεράς η Παραγωγική Ανασυγκρότηση της χώρας θα αναδιανείμει εισοδήματα και πλούτο προς τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα, όχι μόνο για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και για να υπάρξει πραγματική ανάπτυξη αντί των πολιτικών στείρας λιτότητας.
Έχοντας τα παραπάνω στο μυαλό μας, η Δυτική Αθήνα δικαιούται να έχει εξέχουσα θέση στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Το μέγεθος του πληθυσμού, αλλά και οι σημαντικές αλλά αναξιοποίητες δυνατότητες που προσφέρει το δυναμικό της περιοχής, της δίνουν και μας δίνουν σημαντικά εργαλεία στην προσπάθεια μιας βιώσιμης και ορθολογικής ανάπτυξης.
(Ενδεικτικά παραδείγματα  εργαλείων άσκησης πολιτικής στη Δ. Αθήνα στις σελίδες 73-77 του φυλλαδίου της νομαρχιακής):
Εμπορική Δραστηριότητα
Παροχή υπηρεσιών
Μεταποιητική δραστηριότητα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Αστική Γεωργία
Τουριστική Δραστηριότητα
Καινοτομία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ