ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/09/2014

Ομιλία & δευτερολογία Ο. Γεροβασίλη, εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ στη συζήτηση στην επιτροπή δημ. διοίκησης, δικαιοσύνης και δημόσιας τάξης του σ/ν «Έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»




ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΌΛΓΑΣ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ
ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

«Έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»


ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα μικρό σχόλιο για την διαδικασία πριν μπω στην ουσία της συζήτησης. Για εμάς ξέρετε, ότι πρόκειται για ένα θεμελιώδες ζήτημα της πολιτικής και της δημόσιας ζωής και επειδή η διαδικασία είναι πολλές φορές δηλωτική των προθέσεων, το ότι επιλέξατε να το φέρετε σε θερινό τμήμα της Βουλής και όχι στην Ολομέλεια του Σώματος για εμάς σηματοδοτεί κάτι. Είναι γεγονός, βεβαίως, ότι τυπικά μπορεί η Επιτροπή του Τμήματος Διακοπής να επεξεργαστεί το νομοσχέδιο. Σαφώς, βεβαίως, πρέπει να ψηφιστεί στην Ολομέλεια.

Εμείς από την πλευρά μας, θα προτιμούσαμε και θα επιδιώκαμε, ένα τόσο σοβαρό σχέδιο νόμου που αφορά τη χρηματοδότηση των κομμάτων, κατά συνέπεια την ίδια την Δημοκρατία, να συζητηθεί  στη Διαρκή Επιτροπή με την πλήρη σύνθεσή της.

Θα θέλαμε να γίνει διεξοδική και σε βάθος συζήτηση για ένα θέμα που έχει ταλανίσει την κοινή γνώμη τα τελευταία χρόνια, κυρίως εξαιτίας των σκανδάλων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Κανείς από τους πολίτες δεν αγνοεί, πλέον, τις υπόγειες διαδρομές και τη διαπλοκή ανάμεσα στο πολιτικό σύστημα και τα επιχειρηματικά και μιντιακά συμφέροντα. Και βέβαια εμείς εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν δικαιούμαστε να ξεχνάμε.

Οι αμαρτίες του παρελθόντος είναι γνωστές, όπως, γνωστοί είναι και οι πρωταγωνιστές τους.

Οι αμαρτίες παρελθόντος έχουν και ονοματεπώνυμα και διευθύνσεις.

Άλλωστε το έχουν ομολογήσει οι ίδιοι και δεν αποτελεί, λοιπόν, καμία έκπληξη η αγανάκτηση των πολιτών, η οποία έχει μετατραπεί σε οργή. Σε οργή απέναντι σε κομματικούς σχηματισμούς και πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σε όλα αυτά. Πολύ περισσότερο δε, όταν η οικονομική κρίση χτύπησε την πόρτα μας. Γιατί, πλέον, είχε αποκαλυφθεί για ποιων τα συμφέροντα διαμεσολαβούσαν πολιτικά πρόσωπα και ποιων τα συμφέροντα υπερασπίζονταν σε βάρος του ελληνικού λαού. Και αφού, λοιπόν, η αγανάκτηση των πολιτών έφτασε στο απόγειο και αφού φροντίσατε να βεβαιωθείτε, ότι θα μπουν στο απυρόβλητο και κόμματα και οι πρωταγωνιστές που ενεπλάκησαν σε υποθέσεις, θυμίζω Siemens, Ferohstall, Man και άλλες, σήμερα έρχεστε ως επιθυμητές και μεταρρυθμιστές.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με πλήρη συναίνεση μεταξύ τους τα κόμματα του δικομματισμού με τους διάφορους πρόθυμους στα τηλεοπτικά παράθυρα άρχισαν να καταγγέλλουν συλλήβδην τα κόμματα ως κρατικοδίαιτους και άχρηστος μηχανισμούς. Σε αυτά προστίθεται και η απαξίωση του πολιτικού συστήματος και για άλλους λόγους, για τους οποίους επίσης φέρουν την ευθύνη κυρίως το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και η Ν.Δ., όπως είναι η ασυνέπεια στην τήρηση του προεκλογικών δεσμεύσεων, αλλά και η εξάλειψη των ιδεολογικών διαφορών μεταξύ τους.

Τώρα, με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρείτε να κατευνάσετε την αγανάκτηση των πολιτών και να ανατάξετε  δήθεν την εικόνα του πολιτικού συστήματος που όμως εσείς οι ίδιοι στιγματίσατε.

Το παρόν σχέδιο νόμου είναι προαπαιτούμενο της Τρόικα και αποτελεί συμμόρφωση προς τις υποδείξεις της Ομάδας Greco. Το ότι χρειάστηκε να φτάσουμε σε τρεις κύκλους αξιολόγησης και μια Έκθεση Συμμόρφωσης, προκειμένου να γίνει η αναμόρφωση του υπάρχοντος πλαισίου της χρηματοδότησης των κομμάτων, δηλώνει βεβαίως, ότι δεν υπήρχε πολιτική βούληση για να αλλάξει.

Δύο λόγια για την Έκθεση της Greco, που όπως ξέρετε χωρίζετε δύο μέρη.

Στο πρώτο τμήμα αναφέρεται σε ποινές και τρόπους αντιμετώπισης φαινόμενων διαφθοράς και κυρίως της πολιτικής διαφθοράς, όπως της παθητικής, ενεργητικής δωροδοκίας ή της ειδικής παραγραφής για τη δίωξη μελών της Κυβέρνησης και πρώην μελών της Κυβέρνησης. Από αυτές τις συστάσεις σχεδόν καμία δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα και ότι έχει υλοποιηθεί, έχει υλοποιηθεί μερικώς.

Το δεύτερο μέρος, αφορά την χρηματοδότηση των κομμάτων και οι περισσότερες αυτές προτάσεις ενσωματώνονται στο παρόν σχέδιο νόμου.

Το παρόν σχέδιο νόμου και οι διατάξεις του αποτελούν συνέχεια προηγούμενων νόμων, όπως του ν. 3023/2002, του ν. 3213/2003 κ.λπ.. Στο ενδιάμεσο ήρθαν και πολλές τροποποιήσεις με τελευταίες αυτές που ήρθαν το καλοκαίρι από τον Υπουργό τον κ. Αθανάσιου.

Πριν την αναφορά για το νομοσχέδιο, θέλω να σας θέσω ένα ερώτημα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που κατά την γνώμη μου αποτελεί και την πεμπτουσία της συζήτησης που κάνουμε εδώ σήμερα. Το ερώτημα είναι. Τι είδους κόμματα θέλουμε και ποιου τα συμφέροντα θα υπηρετούν; Εμείς αυτό στο ΣΥΡΙΖΑ, το έχουμε ξεκαθαρίσει.

Εμείς στην Αριστερά θέλουμε τα κόμματα μηχανισμούς διαμεσολάβησης ανάμεσα στην κοινωνία και στους θεσμούς εξουσίας και όχι θεσμούς νομιμοποίησης των κρατικών πολιτικών στην κοινωνία.

Θέλουμε τα κόμματα συμμετοχικούς θεσμούς για την προάσπιση των συμφερόντων των κάτω και όχι όχημα επιβολής των συμφερόντων των πάνω. Για να μπορεί, όμως, αυτό να συμβεί, τα κόμματα θα πρέπει να είναι ανεξάρτητα και όχι μόνο πολιτικά, αλλά και οικονομικά.

Γι' αυτό και ο νομοθέτης ορίζοντας το πλαίσιο χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων στο άρθρο 29 παράγραφος 2 του Συντάγματος, λέει ότι «τα κόμματα έχουν δικαίωμα στην οικονομική ενίσχυση από το Κράτος». Και τονίζω, ότι έχουν δικαίωμα, δεν είναι παραχώρηση και φυσικά, βεβαίως, πρέπει να αντιστοιχεί σε πραγματικές δαπάνες.

Για μας η δίκαιη, διαφανής, ποιοτική επιχορήγηση των πολιτικών κομμάτων και ο ενδελεχής έλεγχος στα οικονομικά τους αποτελεί εχέγγυο για τη σωστή λειτουργία του πολιτικού συστήματος.

Όσον αφορά το πλαίσιο χρηματοδότησης, είχαμε τον ν. 3023/2002, ο οποίος, όμως, επιτρέψτε μου έχει πλήρως καταστρατηγηθεί. Η μείωση της χρηματοδότησης έχει ήδη συμβεί, από 55 περίπου εκατ. που ήταν, έφτασε να μοιράζονται 8 εκατ., χωρίς να αλλάξει η νομοθεσία  εν μέρει, βεβαίως, εξαιτίας της μείωσης των εσόδων του προϋπολογισμού, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος αυθαίρετα και χωρίς εξηγήσεις. Αυτό έφερε σε δεινή θέση τα κόμματα, διότι δεν μπορούν ούτε να προγραμματίσουν, ούτε να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, πόσο μάλλον να επιτελέσουν το ρόλο τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα πρέπει να υπάρχουν κανόνες. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, βεβαίως, δεν θα πούμε όχι, στη μείωση κατά 50% στο ποσοστό επί του απολογισμού του προηγούμενου οικονομικού έτους. Θα πρέπει, όμως, αμέσως μετά την κατάθεση του απολογισμού κάθε κόμμα να ξέρει πόσα χρήματα θα πάρει και να δίνονται σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Θα μπορούσε, κύριοι Υπουργοί, να προβλεφθεί ένα ποσοστό της τάξης, για παράδειγμα 60% - 70% να δίνεται στην αρχή του έτους και αργότερα με τον απολογισμό να δίνεται το υπόλοιπο ποσό.

Επίσης, στο παρόν σχέδιο νόμου και στο άρθρο 5, εισάγεται η δυνατότητα χρηματοδότησης κομμάτων, συνασπισμών κομμάτων και πολιτικών προσώπων από Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Όποιος επιθυμεί μπορεί να χρηματοδοτήσει όποιο κόμμα επιθυμεί, αρκεί το ίδιο πρόσωπο να καταθέτει μέχρι 20.000 ευρώ ανά έτος  σε τραπεζικό λογαριασμό και να καταγράφονται τα στοιχεία του. Όλοι ξέρουμε  - ας μην κρυφτούμε - πώς γίνεται αυτό. Και πώς γίνεται αυτό, όταν θέλουμε να μοιράσουμε σε μεγαλύτερα ποσά. Για παράδειγμα, μια ανώνυμη εταιρεία μοιράζει σε ονόματα του συμβουλίου της και μπορεί να δώσει όποιο ποσό θέλει.

Να θέσω ένα ερώτημα εδώ. Αν υποθέσουμε ότι η Siemens και ο κ. Χριστοφοράκος, αντί να δίνουν βαλίτσες και σακούλες με χρήματα στον άνθρωπο που ήταν το δεξί χέρι πρώην πρωθυπουργού, είχαν καταθέσει το προβλεπόμενο από τον νόμο ποσό στην τράπεζα και είχαν πάρει απόδειξη, όλα αυτά θα ήταν εντάξει; Θα χρηματοδοτεί αύριο ο προμηθευτής του Δημοσίου πολιτικό κόμμα - και είμαστε λίγοι σε αυτόν τον τόπο, γνωριζόμαστε μεταξύ μας - και δεν θα υπάρχει πρόβλημα; Τι θα ακούγαμε, εάν αυτό συνέβαινε προς το ΣΥΡΙΖΑ;

Κυρίες και κύριοι της Συμπολίτευσης, με αυτό το νομοσχέδιο νομιμοποιείτε τη διαπλοκή. Τη νομιμοποιείτε, γιατί δεν θέλετε και φυσικά δεν μπορείτε να τα βάλετε μαζί της. Εσείς τους εξυπηρετείτε και αυτοί σας υπηρετούν. Υπαγορεύουν ακόμα και τι θα νομοθετήσετε.

Το συζητήσαμε πρόσφατα με την τροπολογία για τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και φυσικά θα μπορούσαν για ώρες για παρόμοιες περιπτώσεις. Και δεν νομίζω ότι κάποιοι από αυτούς όλους θα διαμαρτυρηθεί για την πρόβλεψη της παραγράφου 5 του άρθρου18 του παρόντος νομοσχεδίου.

Σας θυμίζω, ότι το άρθρο αυτό και οι προβλέψεις του είναι λογοκρισία και ορισμός της φίμωσης. Όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται το κακό παρελθόν, όχι μόνο επιχειρείτε να κουκουλώσετε ότι έγινε, αλλά απαγορεύεται και να το συζητάμε στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, σε ραδιόφωνα και τηλεοράσεις προεκλογικά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, την ίδια ώρα που με το παρόν σχέδιο νόμου νομιμοποιείται η επιχειρηματική μιντιακή διαπλοκή, επιχειρείται το φακέλωμα των φίλων και μελών των κομμάτων που θα συνεισφέρουν από το υστέρημά τους για να συνδράμουν το κόμμα που εκφράζει τις πολιτικές τους απόψεις. Προχωράει και ένα βήμα παρακάτω, κόβεται η χρηματοδότηση προς όποιο Κόμμα δεν συμμορφωθεί.

Σας θυμίζω ότι η σύσταση του συμβουλίου της Ευρώπης, σύσταση του 2003/4 άρθρο 12, αναγνωρίζει την ανάγκη διατήρησης της ανωνυμίας για συνδρομές ή δωρεάς σε κόμματα μικρού ύψους. Αυτή, όμως, τη σύσταση δεν την λαμβάνετε υπ’ όψιν.

Πιστεύουμε, ότι έχετε μια πολύ συγκεκριμένη στόχευση και βεβαίως η στόχευση είναι τα κόμματα της Αριστεράς. Διότι, τα κόμματα της Αριστεράς  παραδοσιακά στηρίζονται στους υποστηρικτές και τα μέλη τους, στη πολιτική δέσμευσή τους και στην οικονομική συνδρομή τους.

Σας θυμίζω,  ότι το μόνο κόμμα σήμερα που επιχορηγεί εφημερίδα και ραδιόφωνο είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Για την Αριστερά δεν είναι πολυτέλεια  η ενίσχυση ή η συντήρηση Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, όπως η «ΑΥΓΗ», το «ΚΟΚΚΙΝΟ», αλλά και άλλων Μέσων όπως η «ΕΠΟΧΗ», ο «Δρόμος» κ.λπ.

 Εμείς δεν έχουμε ούτε θέλουμε να έχουμε τη σχέση που έχουν τα συστημικά κόμματα με τα συγκροτήματα του Τύπου και τους καναλάρχες. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τις χορηγίες προς ινστιτούτα και ιδρύματα, όπως η λειτουργία του Ινστιτούτου Πουλατζάς του ΑΣΚΙ (Αρχαίας Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας) που παράγουν ένα ευρύ επιστημονικό έργο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θέλω να πω, ότι μόνο κόμματα συμμετοχικά που εξασφαλίζουν την ενεργή συμβολή της κοινωνίας των πολιτών, μόνο κόμματα που με επάρκεια και διαφάνεια χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τους Έλληνες πολίτες, μόνο αυτά θα μπορέσουν να συμβάλλουν στην αναβάθμιση του πολιτικού συστήματος και τη διεύρυνση της δημοκρατίας.

Το παρόν σχέδιο δεν εκπληρώνει αυτό το στόχο, ενώ παράλληλα ορισμένες ρυθμίσεις συνιστούν και οπισθοχώρηση.

Στις επόμενες συζητήσεις μας θα έχουμε την ευκαιρία να εξειδικεύσουμε την άποψή μας για πολλά άρθρα και τα θετικά και τα αρνητικά, αλλά σαφώς δεν μπορούμε να υπερψηφίσουμε επί της αρχής το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.



ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Δεν θα κάνω ακριβώς δευτερολογία, δύο σχόλια και μία θέση.

Θα μου επιτρέψετε με αφορμή την ομιλία του κυρίου Υπουργού, του κ. Ντινόπουλου, ο οποίος σχολίασε και με ποιους θα συνομιλώ εγώ προσωπικά, αλλά και ο Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θυμίζω το εξής.

Ο Αλέξης ο Τσίπρας πήγε στην Ιταλία όχι για να πάρει χορηγία για τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο Αλέξης ο Τσίπρας πήγε στην Ιταλία για να κάνει αυτό που θα έπρεπε να κάνει και η δική σας κυβέρνηση και να πει την άποψη στην Ευρώπη. Να προσπαθήσει να «ζυμώσει» την άποψη ότι αυτή η πολιτική η οποία ακολουθείται σήμερα από την Ε.Ε. και την κυρία Μέρκελ, είναι αναποτελεσματική και αδιέξοδη.

Δεν επιλέγουμε, κύριε Ντινόπουλε, ακριβώς τους συνομιλητές μας, εάν μας αρέσουν ή δεν μας αρέσουν. Σήμερα και η συγκυβέρνηση δεν μου αρέσει, αλλά συνομιλώ και συνομιλούμε όλοι μας μαζί σας και δημοκρατικά.

Όσον αφορά το εμείς θα πάμε στα τηλεοπτικά παράθυρα κ.λπ., σας εξηγούμε ότι θα συνομιλούμε από όλες τις θέσεις, θα λέμε την άποψή μας στον ελληνικό λαό, από ραδιόφωνο, τηλεοράσεις, εφημερίδες και από όπου υπάρχει ένας δημόσιος λόγος, διότι δεν έχουμε επιλέξει ούτε να είμαστε αναχωρητές, έχουμε επιλέξει να είμαστε εδώ και να παλέψουμε για να υπερισχύσει η δική μας άποψη την οποία θεωρούμε, όπως αντιλαμβάνεστε, πολύ πιο σωστή.

Τα σχόλια αυτά επομένως είναι απαξιωτικά και θα έπρεπε να τα πάρετε πίσω. Όταν λέτε ότι ο λαός ταΐζει τα κόμματα, είστε ενάντια στο Σύνταγμα της Ελλάδος. Εάν προσπαθείτε με την ίδια λογική που συμβαίνει όλα αυτά τα χρόνια των μνημονιακών πολιτικών και λέει ότι πρώτα απαξιώνουν, συκοφαντώ, απαξιώνω, μετά υποχρηματοδοτώ και μετά εξαφανίζω, νομίζω ότι αυτό το τρίπτυχο δεν θα πρέπει να το ακολουθείτε, αλλά κυρίως να είστε προσεκτικός όταν πρόκειται για θέματα δημοκρατίας.

Στην τοποθέτησή μου ότι μέσα από αυτό το νομοσχέδιο νομιμοποιείται η συναλλαγή, εννοούσα το εξής απλό και το επαναλαμβάνω. Χορηγία από πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, χορηγία που δεν είναι εν πάση περιπτώσει φίλος ή μέλος ενός κόμματος, ενέχει την έννοια της ανταπόδοσης. Σου δίνει για να του δώσεις. Με την έννοια αυτή, λοιπόν, αυτό το νομοσχέδιο πραγματικά κατά την άποψή μου νομιμοποιεί την διαπλοκή. Ευχαριστώ.
 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ