ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

24/07/2014

Τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλη Κριτσωτάκη στη συζήτηση του σ/ν του Υπ. Τουρισμού




Σημεία από την τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλη Κριτσωτάκη στη συζήτηση του σ/ν του Υπ. Τουρισμού


Κατά τη διήμερη συζήτηση (22 & 23/7/2014), του σ/ν του Υπ. Τουρισμού: «Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού κ.α. διατάξεις» στην Ολομέλεια, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Ηρακλείου, Μιχάλης Κριτσωτάκης, επεσήμανε ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιχειρείται η περαιτέρω εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγαλοεπιχειρηματιών του κλάδου και η διευθέτηση προβλημάτων και εκκρεμοτήτων που δεν «τακτοποιήθηκαν» με τον περσινό νόμο, τον 4179/2013: «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιοργάνωση του ΕΟΤ και λοιπές διατάξεις».

Τόνισε ότι παραχωρούνται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις για οποιαδήποτε έργα υποδομής, καταπατούνται ο αιγιαλός, οι παραλίες και προστατευόμενες περιοχές, όπως οι NATURA 2000, εκχωρούνται ακόμη οι βουνοκορφές μαζί με τα χιονοδρομικά κέντρα και τα ορειβατικά καταφύγια, διευκολύνεται το ξεπούλημα των τουριστικών λιμένων και των ιαματικών πηγών. Δίνετε ακόμα και η δυνατότητα καταπάτησης αρχαιολογικών χώρων, μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς από τις μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις. Καταστρέφονται μικρά νησιά, παραδίδονται στα αδηφάγες ορέξεις των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων περιοχές μοναδικού φυσικού κάλλους.

Επισήμανε ότι με τις θεσπιζόμενες διαδικασίες κατάταξης και χορήγησης («αστέρια», «κλειδιά», Ειδικό Σήμα Λειτουργίας, εμπλοκή του ΞΕΕ κλπ) απελευθερώνεται η αγορά καταλυμάτων και διευκολύνεται το «ξεκαθάρισμά» της υπέρ των μεγάλων τουριστικών αναπτύξεων (Οργανωμένοι Υποδοχής, ΣΤΚ, Condo κ.λ.π.).

Τόνισε ότι με το παρόν νομοσχέδιο εξυπηρετούνται και προωθούνται πλήρως και απολύτως οι τρεις στόχοι της τουριστικής πολιτικής της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου:

-    η υπεράσπιση και προώθηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου στον τομέα του τουρισμού,

-    η εξυπηρέτηση των ξενοδοχείων, κυρίως των μεγάλων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και μεγάλων τουριστικών αναπτύξεων

-    η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου στον κλάδο του τουρισμού.


Άσκησε επίσης κριτική στην υπουργό για την αδιαφορία της για τους εργαζόμενους τονίζοντας ότι στο χώρο του τουρισμού επικρατεί εργασιακή ζούγκλα, οι εργαζόμενοι βιώνουν εργασιακό μεσαίωνα και οι τουριστικές μονάδες της χώρας γεμίζουν από δήθεν εκπαιδευόμενους απ’ το εξωτερικό με δουλεμπορικές κυριολεκτικά συμβάσεις αναγκάζοντας την υπουργό να αναφέρει για πρώτη φορά τη λέξη «εργαζόμενοι στον τουρισμό».


Καταλήγοντας στην τοποθέτησή του, ο Μιχάλης Κριτσωτάκης, κάλεσε για άλλη μία φορά την κυβέρνηση να αποσύρει το Νομοσχέδιο, ξεκαθαρίζοντας ότι υπάρχει άμεση και απευθείας σχέση ανάμεσα στα Σ/Ν του ΥΠΟΤ και τα Σ/Ν για τους αιγιαλούς και τα δάση. Αποτελούν τμήματα μιας συνολικότερης πολιτικής, η οποία οδηγεί στο ξεπούλημα των φυσικών παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας.

Αυτή είναι και η λογική, την οποία προωθεί η πολιτική το ΥΠΟΤ, με την πίεση για αύξηση της συμμετοχής του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας παρουσιάζοντάς το ως τεράστια επιτυχία, ως την καλύτερη εκδοχή του success story των κ. κ. Σαμαρά - Βενιζέλου.


Ακολουθούν τα κείμενα των ομιλιών από τα πρακτικά της Βουλής



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ  ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2014
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΙΘ΄
Τετάρτη 23 Ιουλίου 2014

Αθήνα, σήμερα στις 23 Ιουλίου 2014, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10.09΄ συνήλθε στην Αίθουσα συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου το Τμήμα Διακοπής Εργασιών της Βουλής (Β΄ Σύνθεση), για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της ΣΤ’ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΛΛΙΑ-ΤΣΑΡΟΥΧΑ.
……………………………………..

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο Εισηγητής κ. Μιχάλης Κριτσωτάκης έχει το λόγο.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Θέλω να πω ότι χθες στη συζήτηση και από την ομιλία της κυρίας Υπουργού δεν απαντήθηκε σχεδόν τίποτα από όσα ειπώθηκαν από τα σοβαρά που αποτελούσαν τις αιτιάσεις όχι μόνο από το ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και από τους υπόλοιπους Εισηγητές. Να πω ότι δεν ειπώθηκε τίποτα για τον εσωτερικό τουρισμό που είναι τεράστιο θέμα. Εκεί ούτε έχετε πολιτική ούτε νομοθετείτε ούτε καν αναφέρεστε. Αφορά τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και αυτό ίσως είναι μία εξήγηση. Δεν αφορά τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, όμως είναι πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα, διότι δεν είναι μόνο για τις διακοπές των Ελλήνων, που δεν κάνουν πια διακοπές και το ξέρετε, αλλά είναι και το ότι από εκεί περιμένουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, όχι να κερδίσουν πια.
Το δεύτερο που θέλω να παρατηρήσω είναι ότι είπε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας για την πολιτική σταθερότητα η οποία έμοιαζε με την αγωνία να γαντζωθούν κομματικά η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ στις κυβερνητικές καρέκλες. Μια τέτοια αγωνία φάνηκε να είναι. Εγώ θα έλεγα ότι αν θέλουμε να δούμε τα μείζονα, θα έπρεπε να δούμε ειρήνη, θα έπρεπε να δούμε κοινωνική σταθερότητα και θα έπρεπε να δούμε αν τα συγκεκριμένα πια στην Ευρώπη, η παρατεταμένη λιτότητα και στην Ελλάδα τα μνημόνια, τα μεσοπρόθεσμα και οι τετρακόσιοι εφαρμοστικοί νόμοι και όλη αυτή η καθημαγμένη κοινωνία που κάνατε, ευνοούν τον τουρισμό. Για να μιλήσουμε κάποια στιγμή και πολιτικά και να σταματήσουμε να λέει ο καθένας ό,τι τον συμφέρει και στο τέλος να είμαστε χαμένοι όλοι. Επίσης, το θέμα της εργασίας και των εργασιακών σχέσεων είναι εκτός του πεδίου. Δεν το βλέπετε αυτό, είναι κάπου αλλού, σε έναν άλλο πλανήτη.
Για τον αγροτουρισμό θα έλεγα ότι σας ζήτησαν περισσότεροι από ένας εκπρόσωποι κομμάτων να αποσυρθεί, διότι και η διαβούλευση και το ότι δεν πέρασε με κάποια μορφή, όπως έρχεται εδώ από τις Επιτροπές, είναι τυπικά και ουσιαστικά κωλύματα, αλλά υπάρχουν και άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με το ότι δεν μπορεί να λείπει το Υπουργείο το κατά το ήμισυ τουλάχιστον –ή πείτε όσο θέλετε εσείς- αρμόδιο.
Και κάτι άλλο. Είπατε, κυρία Υπουργέ, ότι δώσαμε στοιχεία τα οποία δεν είναι αληθινά. Εγώ, λοιπόν, θα σας τα δώσω από την Τράπεζα της Ελλάδας σημειωμένα και επιμένουμε ότι δεν έχουμε δώσει ποτέ λάθος στοιχεία και αν δώσουμε λάθος στοιχεία, θα ζητήσουμε συγγνώμη. Δεν θα ζητήσουμε συγγνώμη, γιατί δεν δώσαμε λάθος στοιχεία.
Κατά 8 εκατομμύρια ευρώ ή 0,8% είναι αυξημένες οι εισπράξεις, όπως ακριβώς σας είπα και χθες, ενώ υπήρξε αύξηση σ’ αυτό το ίδιο διάστημα, τον Μάιο του 2014. Αυτά τα διαβάζω από την Τράπεζα της Ελλάδος. «Ευρωσύστημα. Δελτίο Τύπου. Αθήνα 22 Ιουλίου 2014». Το δίνω στα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θα σας πω τώρα για τα άρθρα. Ήδη τα έχουμε πει και στις Επιτροπές.
Θεωρώ ότι το άρθρο 1, που θεωρείται αθώο, δεν είναι αθώο.
Το άρθρο 7 -είπα χθες για τα άρθρα 2 έως 6- για την ελεγκτική διαδικασία σας εκθέτει ανεπανόρθωτα, διότι διαλύετε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και μετά προτάσσετε τους ελέγχους, αφού πρώτα έχετε απονευρώσει το σύστημα. Θέλω να σας πω, επίσης, για το θέμα της λειτουργικής τακτοποίησης τουριστικών λιμένων με στόχο να γίνουν πιο ελκυστικοί για τους υποψήφιους αγοραστές, όπως λέμε εμείς, ότι το παρόν νομοσχέδιο προχωράει σε νέες διευκολύνεις. Θέλω να σας πω ότι ενώ δεν έχουν οριστεί και δεν έχουν τυπικά και ουσιαστικά οριστεί οι τουριστικοί λιμένες στη χώρα, προχωράτε στα υπόλοιπα. Δεν κάνετε ουσιαστική δουλειά. Προσπαθείτε να λύσετε διοικητικά ζητήματα, τα οποία όμως είναι πάρα πολύ σημαντικά. Δεν γίνεται έτσι.
Προχωράτε στη διεύρυνση της χερσαίας ζώνης των μαρινών από είκοσι χιλιάδες σε πενήντα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα με το άρθρο 9 με τη δικαιολογία των ποικίλων χρήσεων που αναπτύσσονται στη χερσαία ζώνη τους.
Για να διευκολυνθούν ακόμα περισσότερο οι εταιρείες διαχείρισης των μαρινών, τους δίνεται η δυνατότητα τμηματικών αδειών, ώστε να λειτουργούν χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Αυτό το λέτε στο άρθρο 10. Για να μπορέσουν οι μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις να ενταχθούν στον διεθνή τουριστικό καταμερισμό εργασίας σε συνεργασία με τα μεγάλα διεθνή πρακτορεία και τους tour operators δίνετε τη δυνατότητα δημιουργίας ζωνών εξυπηρέτησης υδροπλάνων σε ανεξάρτητες, όμορες των τουριστικών λιμένων, θαλάσσιες περιοχές.
Εγώ θέλω να σας πω ότι εδώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί –παραδείγματος χάριν της πολεοδομίας- δεν μπορεί να παρακάμπτονται. Τι θα διευκολύνουμε; Όχι. Πρέπει να υπάρχουν νόμοι, να είναι σωστοί και αποτελεσματικοί, να μην είναι γραφειοκρατικοί. Όμως δεν μπορεί στο όνομα της γραφειοκρατίας να υπάρχει μία παράλυση κάθε ελέγχου και να δίνουμε όπου θέλουμε αδειοδοτήσεις. Αυτό δεν είναι σωστό. Στο τέλος θα την πληρώσει το περιβάλλον και το περιβάλλον εμείς το πληρώνουμε.
Όσον αφορά στο άρθρο 12 για τα ναύδετα, σας μίλησα εχθές και δεν θα επαναλάβω.
Με το άρθρο 14 σας είπα ότι καταργείτε όλες τις προϋποθέσεις χωροθέτησης στις δεκαέξι μεγάλες μαρίνες, που δεν τις ονομάζω τώρα για λόγους χρόνου. Θα σας πω ότι εδώ όλα φαίνεται ότι πηγαίνουν στο ΤΑΙΠΕΔ και οι ΕΤΑΔ είναι πια ένας μοχλός σ’ αυτού τους είδους την ανάπτυξη που θέλετε και προωθείτε και με το προηγούμενο νομοσχέδιο και με τούτο, που και ομότιτλα είναι και τους ίδιους στόχους –υποτίθεται- ότι εξυπηρετούν. Όμως εγώ λέω ότι είναι ομολογία αποτυχίας ότι φέρνετε δύο νομοσχέδια μετά από ένα δωδεκάμηνο απόσταση το ένα από το άλλο και δεν έρχεστε να μας πείτε γιατί απέτυχε το προηγούμενο και γιατί θα πετύχει ετούτο.
Στα άρθρα 17, 18 και 20 είναι εμφανής η συμπλήρωση «παραλείψεων», όπως λέτε, και η ικανοποίηση αιτημάτων ή εμείς θα το λέγαμε «ρουσφετιών» σε κάποιους από τους μεγάλους παίκτες του τουρισμού σε διάφορες περιοχές. Δεν απαιτούνται εκδόσεις αδειών και εγκρίσεων για τη σύσταση διαιρεμένων ιδιοκτησιών. Προβλέπεται πώληση ή μακροχρόνια μίσθωση χωρίς καν να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των επιπλωμένων κατοικιών. Δίνεται η δυνατότητα να λειτουργούν και να πουλάνε οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις χωρίς άδειες και δίνεται το δικαίωμα να καταπατούν στην ουσία αιγιαλό -το νομιμοποιείτε, παραλία και θαλάσσιο χώρο- στα καταλύματα τεσσάρων ή πέντε αστέρων. Το έδινε αυτό το δικαίωμα ο ν. 4179, ο περσινός, σε καταλύματα τριακοσίων κλινών και άνω και τώρα δίδεται σε εκατόν πενήντα κλίνες και πάνω. Σας τα είπαν και εχθές από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ. Ο κ. Σηφουνάκης σας είπε για τα νησιά. Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε. Είναι μία πραγματικότητα. Εμένα η απορία μου είναι πώς, ενώ το στοιχειοθετεί τόσο καλά ο κ. Σηφουνάκης, στο τέλος, απ’ ότι κατάλαβα, θα έρθει και θα το ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ αυτό το νομοσχέδιο και τα συγκεκριμένα άρθρα, αν θέλετε. Υπάρχει, λοιπόν, πλήρης ασυδοσία.
Θα σας πω ότι στο άρθρο 19 προωθούνται παραπέρα διευκολύνσεις νομιμοποιώντας κτήρια και εγκαταστάσεις χωρίς άδεια, χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες, χωρίς νόμιμες άδειες δηλαδή, δίνοντας παράταση και για το 2015.
Για να διευκολυνθούν οι μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις να εντάξουν στα όριά τους αυτοκινητοδρόμια, δίνεται η δυνατότητα στο Υπουργείο να καθορίζει τις προδιαγραφές με υπουργικές αποφάσεις -αυτό το λέτε στο άρθρο 21- για δημιουργία αυτοκινητοδρομίων διότι, άκουσον-άκουσον, οι προδιαγραφές που έχουν τεθεί με προεδρικά διατάγματα είναι ιδιαίτερα μαξιμαλιστικές και εκτός πραγματικότητας.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα λίγο χρόνο και εγώ.
Αυτό δεν είναι απλούστευση διαδικασιών, είναι εξυπηρέτηση συμφερόντων.
    Με προηγούμενες ρυθμίσεις ο ν. 4176 υλοποιούσε μια νεοφιλελεύθερη πολιτική των μνημονίων, στην οποία νομίζω ότι είναι συνεπής η κυρία Υπουργός και το Υπουργείο Τουρισμού, διότι αυτό κάνει. Δηλαδή αυτό που λέει η Κυβέρνηση το κάνει στον τουρισμό. Όμως διαλύει τη δημόσια τουριστική εκπαίδευση και δεν είναι η κατάργηση του ΟΤΕΚ επίτευγμα, όπως παρουσιάστηκε χθες, αλλά το αντίθετο, διότι βασικός στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση και της τουριστικής εκπαίδευσης και η εκχώρησή της στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.
    Με το άρθρο 23 ξεπουλάτε την περιουσία του ΟΤΕΚ υπό το μανδύα της αξιοποίησης. Και μιλάμε για ακίνητα φιλέτα, όπως αυτό της Αναβύσσου και του Ηρακλείου. Εκεί ο κόσμος –να ξέρετε- παίρνει χαμπάρι και μιλάει και για το ποιος επιχειρηματίας θα αγοράσει στο Ηράκλειο το ΞΕΝΙΑ και είναι διπλανός. Μάλιστα, μας λένε οι εργαζόμενοι ότι «βγαίνει, κάνει το χέρι του έτσι και το βλέπει», δηλαδή το εποπτεύει πριν καν του έρθει στα χέρια του.
    Δίνονται για μίσθωση 99 χρόνων ακίνητα με άδεια δόμησης ξενοδοχείου, διατηρώντας εντός αυτών τις εκπαιδευτικές μονάδες που υπάρχουν.
    Με τι όρους θα γίνουν οι μισθώσεις αυτές, κυρία Υπουργέ; Θα μας το πει η υπουργική απόφαση. Άρα, δηλαδή, ούτε στην Επιτροπή ούτε στην Ολομέλεια μπορούμε εμείς να έχουμε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Θα το κάνετε μόνο εσείς. Εγώ λέω ότι ακόμα και σωστά να το κάνετε, θα έρθει και εδώ μια κριτική, ότι το περνάτε έξω από τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Ούτε γι’ αυτό όμως λέτε κάτι.
Διατηρώντας εντός αυτών των εκποιημένων ακινήτων του ΟΤΕΚ με άδεια δόμησης ξενοδοχείου τις εκπαιδευτικές μονάδες, δίνετε τη δυνατότητα χρήσης των μονάδων αυτών και χρησιμοποίησης των όποιων μαθητών ως φτηνό εργατικό δυναμικό με τη μορφή της πρακτικής άσκησης. Ούτε γι’ αυτό όμως μας είπατε τίποτα, παρότι εγκληθήκατε από τρεις συγκεκριμένους εισηγητές κομμάτων.
Τι γίνεται με αυτό; Τι γίνεται με τους μαθητευόμενους; Έχετε κάνει ένα νόμο που το επιτρέπει κατά 17%, δηλαδή έχω εκατό εργαζόμενους, μπορώ να πάρω δέκα επτά. Τους παίρνει, λοιπόν, στις δύο βάρδιες και το κάνει έτσι 34%. Δεν έχει έλεγχο και μπορεί να το κάνει 50% ή όσο θέλει. Δεν είπατε ούτε γι’ αυτό τίποτα. Δεν σας ενδιαφέρει; Δεν είναι θέμα της ποιότητας, της εργασίας, δεν είναι θέμα του τουρισμού; Δεν λέτε ούτε σε αυτό τίποτα.
Μετονομάζετε την Α.Σ.Τ.Ε.Α.Ν σε Α.Σ.Τ.Ε.Κ και διατηρείτε το δικαίωμα, παρότι μετά τις αντιδράσεις δεν μεταφέρετε την έδρα στο Ηράκλειο. Και εγώ θα σας πω, αν και είμαι Βουλευτής Ηρακλείου. Πρέπει να μείνει στον Άγιο Νικόλαο. Ξέρετε γιατί; Γιατί είναι επιτυχημένη.
Γιατί χαλάτε αυτά που έχουν πετύχει; Γιατί δεν την αφήνετε εκεί που έχει ριζώσει; Έχουν δίκιο οι άνθρωποι που φωνάζουν. Και σας το λέει Βουλευτής Ηρακλείου. Και σε αυτό συμφωνούν και οι Βουλευτές των υπολοίπων νομών. Γιατί το κάνετε αυτό; Τι θέλετε να εξυπηρετήσετε; Είναι όμως μνημειώδες αυτό που είπατε σαν δικαιολογία, ότι δηλαδή δεν έχει τις προϋποθέσεις που θα έπρεπε να έχει. Και σας λέω ότι όλες οι σχολές δεν έχουν προϋποθέσεις, αλλά δεν τις μεταφέρετε. Η μεταφορά δεν λύνει το πρόβλημα της μη ύπαρξης προϋποθέσεων.
Εν πάση περιπτώσει, το θέμα των ειδικών μορφών τουρισμού έχει καταντήσει να είναι ανέκδοτο. Δεν γίνεται με κάποιες αναφορές σε νομοσχέδια. Θέλει πολιτικές, πρόνοιες και προετοιμασία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ολοκληρώστε, κύριε Κριτσωτάκη.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Ναι, κυρία Πρόεδρε.
Θα σας δώσω, λοιπόν, ένα παράδειγμα για τον ιαματικό και τον ιατρικό τουρισμό στο Ηράκλειο. Εμφανίζεται ιδιώτης, ο οποίος δίπλα από το ΠΑΓΝΗ, το Περιφερειακό Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου, έχει υποβάλει τα χαρτιά για ιατρικό τουρισμό μέσα από το JESSICA να κάνει μια ψυχιατρική κλινική, όταν η ψυχιατρική κλινική που είναι διακόσια μέτρα πιο πέρα φθίνει διαρκώς, διότι εφαρμόζετε εκεί τη μέθοδο της Ολυμπιακής. Αυτό που δεν το θέλετε, το απαξιώνετε για να μπορείτε να το πετάξετε. Και σας λέω ότι δεν ζητάει κανείς δεύτερη ψυχιατρική κλινική, δεν υπάρχει ανάγκη από εκατόν τριάντα κλίνες εκεί δίπλα. Αυτό θα κάνει ο ιατρικός τουρισμός; Θα σκοτώνει τη δημόσια υγεία, για να κάνει δίπλα μια ιδιωτική που θα την πληρώνουμε δεν ξέρω πόσο όλοι μας για να την έχουν κάποιοι ιδιώτες; Δεν είναι αυτό ιατρικός τουρισμός.
Σας λέω επίσης ότι για τα θέματα της τουριστικής προβολής της χώρας…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ολοκληρώστε, παρακαλώ!
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, είχε πει χθες ο Πρόεδρος ο κ. Μαρκογιαννάκης ότι την χθεσινή δευτερολογία θα την προσθέταμε σήμερα και νομίζω ότι όλοι όσοι είναι εδώ μπορούν να το επιβεβαιώσουν.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ναι, αλλά ήδη έχετε πάρει και εσείς τέσσερα λεπτά  επιπλέον.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Ναι, αλλά είχε πει ότι τη δευτερολογία τη χθεσινή θα την προσθέταμε σήμερα και νομίζω ότι είναι εδώ όλοι και το είχαν πει. Να εφαρμοστεί.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Τη δευτερολογία σας την έχετε κλείσει λοιπόν, εάν είναι έτσι όπως το λέτε. Παρακαλώ, κύριε Κριτσωτάκη, όμως, συντομεύετε. Εντάξει, ολοκληρώστε τη σκέψη σας πρώτα. Είναι σεβαστό αυτό.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Υπάρχει το θέμα της τουριστικής προβολής και υπάρχει και το θέμα ότι όταν είναι στα χέρια των πολύ μεγάλων θα έχει κατεύθυνση αυτή η τουριστική προβολή. Το θέμα δεν είναι μόνο ότι θα είναι ιδιωτική. Θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερο μαρασμό τις μεσαίες και τις μικρές επιχειρήσεις και αυτό είναι ένα ζήτημα. Πέρα, δηλαδή, από το ιδεολογικό θέμα εάν πρέπει να είναι έτσι ή αλλιώς, ποιος πρέπει να έχει στα χέρια του την προβολή, υπάρχει μεγάλο ζήτημα.
Θα σας πω ακόμα για τα θέματα των εργαζομένων ότι υπάρχει μείωση της απασχόλησης πάνω από 20% την τελευταία πενταετία, πλήρης απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Δεν έχετε να πείτε τίποτα σε αυτό ως Υπουργός Τουρισμού. Υπάρχει μαύρη και ανασφάλιστη εργασία πάνω από το 50%, μισθοί και μεροκάματα πείνας, έχει κοπεί ουσιαστικά το εποχικό επίδομα και το επίδομα ανεργίας, όπως και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που αποτελούν πια όνειρο για τους εργαζομένους, και οι τουριστικές μονάδες της χώρας γεμίζουν από δήθεν εκπαιδευόμενους, όπως σας είπα και προηγουμένως. Όλο αυτό εσείς το λέτε «success story» στον τουρισμό που μοιάζει με το γενικό «success story».
Όσον αφορά το θέμα του περιβάλλοντος και του φυσικού πλούτου της χώρας, να πω ότι παραχωρούνται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις. Ήδη εχθές –αν δεν κάνω λάθος- κατατέθηκε το νομοσχέδιο για το θέμα αυτό. Καταπατούνται ο αιγιαλός και οι παραλίες, καταπατούνται οι προστατευόμενες περιοχές όπως οι «Natura 2000», εκχωρούνται ακόμα και βουνοκορφές μαζί και τα χιονοδρομικά και τα ορειβατικά καταφύγια, καταστρέφονται μικρά νησιά και παραδίδονται στις αδηφάγες ορέξεις των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων περιοχές μοναδικού φυσικού κάλλους.
Τελειώνω, κυρία Πρόεδρε, και λέω ότι όλο αυτό δεν μπορεί να είναι η ανάπτυξη του τουρισμού σε μία χώρα η οποία δεν είναι το Ντουμπάι για να φτιάξει τσιμεντένια νησιά και να βάλει ψεύτικους φοίνικες πάνω. Τη φυσική ομορφιά την έχει και αυτό που πρέπει να κάνει δεν είναι να πυροβολεί το περιβάλλον, αλλά να το προστατεύει. Θα πρέπει να στηριχθούμε στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις γιατί δεν είμαστε μία τεράστια χώρα, είμαστε η πιο νησιωτική χώρα της Ευρώπης και όλα θα πρέπει να είναι πιο μινιμαρισμένα και από την άλλη πλευρά να προστατεύσουμε και την εργασία, διότι η ποιότητα στον τουρισμό δεν είναι κάτι με το οποίο μπορεί κανείς να παίζει.
Δεν μας είπατε, κυρία Υπουργέ, ορισμένα πράγματα. Επιφυλάσσομαι, όμως, στη δευτερολογία μου να αναφερθώ, διότι ήταν πολύ σημαντική η απουσία κάποιων πολύ σοβαρών θεμάτων όχι μόνο από το νομοσχέδιο, αλλά και από τη γενική σας θεώρηση, τη γενική σας πολιτική που δεν κάνετε καν αναφορά.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Κριτσωτάκη.



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ  ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2014
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΙΗ΄
Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Αθήνα, σήμερα στις 22 Ιουλίου 2014, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.34΄ συνήλθε στην Αίθουσα συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου το Τμήμα Διακοπής Εργασιών της Βουλής (Β΄ Σύνθεση), για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗ…………………
……………………

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη της ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Τουρισμού «Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις».
Η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε στη συνεδρίασή της, της 10.7.2014, τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε  δύο συνεδριάσεις
………………………………..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Το λόγο έχει ο κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κάνατε και νέες νομοτεχνικές βελτιώσεις τώρα. Όμως, να ξεκινήσω λέγοντας ότι αυτήν την ώρα, εδώ έξω στο Σύνταγμα, γίνεται μία συγκέντρωση με πρωτοβουλία κοινωνικών οργανώσεων, αλλά και με τη συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ, για τη σφαγή που γίνεται αυτές τις μέρες στη Γάζα.
Όταν οι νεκροί έχουν περάσει τους πεντακόσιους και όταν αυτή η πρόκληση νομίζω ότι γυρίζει την κοινωνία και τις κοινωνίες, το παγκόσμιο χωριό, αν θέλετε, πολλά χρόνια πίσω, δεν υπάρχει καμιά πρωτοβουλία από την Κυβέρνηση. Διατηρεί σιωπή, σιγή ιχθύος, σιγή ασυρμάτου, σιγή νεκροταφείου. Καμία κυβερνητική πρωτοβουλία, λοιπόν, για την Παλαιστίνη, ενώ αντίθετα παίρνονται πρωτοβουλίες και μάλιστα στη μέση του καλοκαιριού και σε θερινά Τμήματα της Βουλής για το ξεπούλημα των αιγιαλών και τα δάση. Για τα χημικά της Συρίας κουβέντα. Όλα αυτά βέβαια δεν έχουν καμία σχέση με τον τουρισμό, καμία σχέση με αυτά που συζητάμε. Ο τουρισμός είναι κάτι άλλο, είναι ένα βιομηχανικό προϊόν σε σελοφάν. Έτσι νομίζετε.
Να σας πω ότι αυτήν την ψεύτικη εικόνα που παρουσιάζει η Κυβέρνηση γενικώς, το success story, στην κοινωνία, αυτό το πράγμα παρουσιάζει και στον τουρισμό. Δεκαεφτά εκατομμύρια αφίξεις, κάποια δισεκατομμύρια ο τζίρος και από την άλλη πλευρά, εμείς παρατηρούμε ότι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κλείνουν, μειώνεται η απασχόληση, μειώνεται το εισόδημα από την απασχόληση και μειώνεται το εισόδημα ακόμα και των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων, αυτών που λέμε «μεγαλοξενοδόχοι», διότι το all inclusive επελαύνει, η ποιότητα πέφτει και ο τουρισμός τελικά δεν πηγαίνει καλά, ούτε με τα δικά σας κριτήρια και τα δικά σας μετρήματα.
Να πούμε επίσης ότι όλα αυτά προϋποθέτουν και έναν αυταρχισμό για να περνάνε. Είναι υποβάθμιση, λοιπόν, του κοινοβουλευτικού έργου, της ίδιας της υπόστασης του Νομοθετικού Σώματος αλλά και των ίδιων των Βουλευτών, που φαίνεται ότι δεν είναι τυχαίο ούτε συμπτωματικό φαινόμενο, αλλά μία σταθερή –κι εδώ να σας επαινέσουμε για τη σταθερότητά σας- πολιτική επιλογή της Κυβέρνησής σας, της δικομματικής συγκυβέρνησης, της νεοφιλελεύθερης συγκυβέρνησης, που την εφαρμόζετε και στον τουρισμό, αλλά όχι μόνο στον τουρισμό, είναι η αλήθεια.
Να σας πω επίσης ότι αυτές τις ημέρες, αύριο δηλαδή συγκεκριμένα, γιορτάζουμε τα σαράντα χρόνια από την κατάρρευση της εφτάχρονης αμερικανοκίνητης δικτατορίας. Όλα αυτά που σας λέω δεν έχω την εντύπωση ότι βοηθούν στο να πούμε ότι κάνουμε βήματα προς τα μπρος ή το γιορτάζουμε με τον ανάλογο και τον αντίστοιχο τρόπο.
Δεν είναι η πρώτη φορά, λοιπόν, που αναφερόμαστε σε αυτό το θέμα, αλλά θα σας πω, κυρία Υπουργέ, ότι έχετε μία εμμονή καταμεσής της τουριστικής περιόδου να «απλουστεύετε» τις διαδικασίες λειτουργίας και ενίσχυσης των τουριστικών επιχειρήσεων, διότι το περασμένο καλοκαίρι κατά σύμπτωση με το ν.4179/13 και φέτος με το συζητούμενο νομοσχέδιο, με τον ίδιο ακριβώς τίτλο, για τον τουρισμό ένα πράγμα σας ενδιαφέρει, αυτό που σήμερα έχει επιγραφή το νομοσχέδιο, δηλαδή να διευκολύνουμε, να απλουστεύσουμε κ.λπ. την επιχειρηματικότητα. Τίποτε άλλο δεν είναι ο τουρισμός, ούτε φύση και περιβάλλον ούτε εργασία ούτε ποιότητα ούτε τίποτα απ’ όλα αυτά.
Αυτή είναι η πολιτική σας, αυτή είναι η αντίληψή σας, γι’ αυτό κάνετε λάθος. Να τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε. Διότι δεν πάνε καλά τα πράγματα. Θα καταθέσω μετά χαρτιά με στοιχεία όχι δικά μας, αλλά από την Τράπεζα της Ελλάδος. Θα σας πω μόνο ένα και ενδεικτικό αλλά είναι σοβαρό, ότι ενώ παρουσιάστηκε αύξηση κατά 12% στις αφίξεις, οι εισπράξεις που κατεγράφησαν από την Τράπεζα της Ελλάδος παρουσίασαν οριακή αύξηση κατά 0,8%. Λέγονται οι αριθμοί αυτοί που εσείς χειροκροτείτε και ζητωκραυγάζετε, το 12,6, ενώ η αύξηση ήταν 0,8%, δηλαδή ανήλθαν σε 1.071.000 ευρώ οι εισπράξεις. Δείτε το. Δεν τα λέμε εμείς. Θα σας το καταθέσω μετά.
Αυτό που θέλω να σας πω, λοιπόν, απλουστευτικά είναι ότι νομίζετε ότι οι εργαζόμενοι στον τουρισμό και οι μικρομεσαίοι επαγγελματίες του κλάδου δεν καταλαβαίνουν πως νομοθετείτε προς όφελος μόνο των μεγαλοξενοδόχων, ενώ στο τέλος και αυτοί βρίσκονται εκτεθειμένοι, διότι δεν πάει έτσι ο τουρισμός.
Δεύτερον, υπάρχει μια άρον-άρον συζήτηση στην Επιτροπή. Κατατέθηκε -θυμάστε- Παρασκευή. Φωνάζαμε διάφορα και εμείς, όπως ότι δεν προλαβαίνουμε ούτε να το δούμε. Τη Δευτέρα συζητήθηκε στην Επιτροπή.
Τρίτον, ήταν τέτοια η δική σας προετοιμασία και ετοιμότητα, κυρία Υπουργέ και κύριοι της συγκυβέρνησης, που στο τέλος της δεύτερης ανάγνωσης η Υπουργός κατέθεσε πενήντα μία νομοτεχνικές βελτιώσεις. Νομίζω ότι αυτό δεν είναι λογικό.
Έχουμε ήδη αναφερθεί στις συνεδριάσεις της Επιτροπής -άλλο θέμα που σας αποδίδουμε- για το ότι υπάρχουν δεκάδες υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται και δεκάδες κοινές υπουργικές αποφάσεις στα σαράντα ένα άρθρα του συζητούμενου νομοσχεδίου.
Τέταρτον, την τελευταία στιγμή πριν τη συζήτηση στην Ολομέλεια την Παρασκευή, προχθές, καταθέσατε έξι τροπολογίες, εκ των οποίων οι τρεις μόνο αφορούν το Υπουργείο. Πέρυσι το ίδιο έργο παίχτηκε με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής.
Σε τι αφορούν αυτές οι τροπολογίες; Οι δύο από αυτές ουσιαστικά είναι νομοτεχνικές βελτιώσεις και μπαλώματα παραλείψεων. Μέχρι και ολόκληρο άρθρο -το άρθρο 12 περί ναυδέτων-  το αντικαθιστάτε. Τόσο έτοιμοι ήσασταν και τόσο δεν είστε πρόχειροι.
Πέμπτον, δείγμα των βαθιών επεξεργασιών και θέσεων για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού είναι η κατάθεση της τροπολογίας για τον αγροτουρισμό. Δεν υπήρχε στο νομοσχέδιο τίποτα επ’ αυτού ούτε η Υπουργός αναφέρθηκε στο θέμα.
Κατέθεσαν Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας σχετική βουλευτική τροπολογία και πάλι, όμως, σιωπή από την Υπουργό. Ξαφνικά την Παρασκευή κατατίθεται υπουργική τροπολογία για τον αγροτουρισμό, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις από την βουλευτική τροπολογία.
Ταχυδακτυλουργική κίνηση είναι το ότι επανεμφανίζονται τα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου που είχε δοθεί για διαβούλευση το Φλεβάρη. Αυτό πώς λέγεται; Λαϊκά θα έλεγε κανείς ότι εδώ «τον παπά παίζουμε».
Έχετε άποψη και ξέρετε τι θέλετε να κάνετε στο συγκεκριμένο θέμα ή κινείστε χωρίς πρόγραμμα, για να θυμηθούμε την εκπομπή της Μαρίας Ρεζάν κάποτε;
Το τελευταίο θέμα σχετικά με τον απαράδεκτο πολιτικά και κοινοβουλευτικά τρόπο με τον οποίο νομοθετείτε, κύριοι της συγκυβέρνησης -δεν απευθύνομαι στην κυρία Υπουργό για να μην φανεί προσωπικό- είναι ότι για άλλη μια φορά κατατίθενται υπουργικές τροπολογίες σε άσχετα με το θέμα τους νομοσχέδια, τροπολογίες ολόκληρα νομοσχέδια.
Δεν θα θυμίσω τις κορώνες του κυρίου Πρωθυπουργού για το θέμα. Νομίζω ότι όλοι τις θυμόμαστε. Θα πω μόνο ότι πέρυσι το καλοκαίρι είχαμε το ίδιο πρόβλημα με την τροπολογία για την ΕΥΔΑΠ, πάλι σε δικό σας νομοσχέδιο, αν θυμάστε. Δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτό. Έχει γίνει κανόνας. Δεν είναι εξαίρεση.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΟΒΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρόεδρος της Βουλής είχε δεσμευτεί για αυτό.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Ακριβώς. Είχε δεσμευτεί.
Ωστόσο, υπάρχει και ένα άλλο θέμα που δεν το είχαμε θίξει στις Επιτροπές και θα σας το πω τώρα. Υπάρχουν αιτιάσεις αντισυνταγματικότητας από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και οι οποίες αφορούν συγκεκριμένα το άρθρο 14 παράγραφος 1 και 2, το άρθρο 19 παράγραφος 2 και το άρθρο 20, σχετικά με τα τουριστικά καταλύματα συνολικά και τα επισκέψιμα οινοποιεία. Και για το άρθρο 19 για τις μαρίνες και για τα χιονοδρομικά κέντρα και για τα καταλύματα υπάρχει θέμα αντισυνταγματικότητας.
Νομιμοποιείτε αυθαιρεσίες, ειδικά στα χιονοδρομικά κέντρα, χωρίς να γίνεται καμιά διόρθωση, μόνο με την παρουσία χαρτιών. Δηλαδή, τα χαρτιά διορθώνονται, όμως αυτά τα προβλήματα που υπάρχουν παραμένουν ως έχουν και προχωράμε. Είναι πρόβλημα συνταγματικότητας, είναι πρόβλημα ασφάλειας και είναι και άλλα θέματα. Είναι απαράδεκτο, λοιπόν, όλο αυτό το θέμα.
Κυρία Υπουργέ, θα σας καταθέσω έγγραφο από το Επιμελητήριο Ηρακλείου, το οποίο λέει ότι είναι αντίθετο με το θέμα της αδειοδότησης με τον τρόπο που το κάνετε. Επίσης, θα σας καταθέσω έγγραφο από το Σύλλογο των Υπαλλήλων του ΕΟΤ, που σας ψέγει κυριολεκτικά για όλα αυτά που ξέρετε ότι τους αφορούν, καθώς και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία των Ξεναγών. Παρ’ όλα αυτά, εσείς προχωράτε.
Θα σας πω ότι αυτό που κάνετε είναι η υπεράσπιση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου στον τομέα του τουρισμού, η εξυπηρέτηση των ξενοδοχείων, κυρίως όμως των μεγάλων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και η συγκεντροποίηση  του κεφαλαίου στον κλάδο του τουρισμού.
Η δική σας τουριστική πολιτική δεν αφορά το ίδιο το ελληνικό τουριστικό προϊόν, δεν αφορά τους εργαζόμενους, στους οποίους ουδέποτε έχετε αναφερθεί ούτε γραπτά ούτε προφορικά σε κανένα από τα νομοσχέδια που έχετε φέρει, ούτε στα νομοσχέδια που έρχονται πλαγίως. Πουθενά δεν αναφέρεται η εργασία στον τουρισμό.
Πέρα από το θέμα της εργασίας, για το οποίο μπορείτε να πείτε ότι η Αριστερά έχει ένα κόλλημα -έτσι μπορεί να πείτε εσείς- σας λέω ότι εξαρτάται κατά πολύ η ποιότητα στον τουρισμό, την οποία έχετε σωστά θέσει κι εσείς ως στόχο, από την εργασία και από το πώς πληρώνεται, αλλά και πώς εκπαιδεύεται ο εργαζόμενος.
Δεν αφορά τους μικρούς και τους μεσαίους τουριστικούς επιχειρηματίες και ό,τι τους αφορά, είναι αρνητικό, είναι πάντοτε υπέρ των μεγάλων. Αυτό, λοιπόν, το ανισόρροπο πράγμα που παρουσιάζεται με τις νομοθεσίες που κάνετε, το πληρώνει στο τέλος ο τουρισμός.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις. Υπερβαίνουν κατά πολύ ένα τέτοιο νομοσχέδιο που είναι μερικό, μονόπλευρο και αποσπασματικό, όπως και το προηγούμενο που είχε τον ίδιο τίτλο και είχε και τα ίδια προβλήματα. Και θα σας πω εκείνο που επιδιώκουμε, διότι έχει κατατεθεί και δημοσιοποιηθεί το πρόγραμμα και είναι πολύ συγκεκριμένο αντίθετα από τις αοριστίες στα σημαντικά και τα πολύ συγκριμένα συμφέροντα που πρόκειται να εξυπηρετηθούν. Το δικό μας πρόγραμμα λέει ότι δεν θέλουμε απλά έναν τουρισμό περισσότερο, ποιοτικότερο, με αυτό ή το άλλο χαρακτηριστικό –που όλα αυτά τα θέλουμε- αλλά κυρίως -αυτό που δεν έχετε δει ποτέ- λέει ότι θέλουμε έναν τουρισμό με κοινωνική ανταποδοτικότητα. Αν θέλουμε, δηλαδή, να έχουμε κάτι συγκεκριμένο το οποίο θα βοηθήσει στην έξοδο της χώρας από την κρίση, θα πρέπει η παραγωγική ανασυγκρότηση να στηριχθεί στον τουρισμό και ο τουρισμός να λέει, όταν κάνει κάποιος κάτι για τον πρωτογενή τομέα, τι είναι εκείνο που χρειάζεται και πρέπει να παράγουμε, που το καταναλώνει ο τουρισμός και έχει προοπτική και μέλλον στη χώρα μας. Αυτό νομίζω ότι θα πρέπει να έχει κανείς στο μυαλό του. Εκεί στηρίζεται το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Έρχομαι τώρα συγκεκριμένα στα άρθρα.
Στο άρθρο 1, το οποίο φαίνεται το πιο αθώο με την πρώτη ματιά, ορίζεται ποιες θεωρούνται τουριστικές επιχειρήσεις, πώς προσδιορίζονται επακριβώς και επεκτείνονται όλες εκείνες οι εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής όπου μπορούν να ενταχθούν στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα όπως είναι για παράδειγμα οι τουριστικοί λιμένες, τα χιονοδρομικά, τα αυτοκινητοδρόμια, τα προπονητικά κέντρα, τα θεματικά πάρκα και τα υδροθεραπευτήρια.
Με την κατάταξη των καταλυμάτων με αστέρια και κλειδιά, με τη χορήγηση του ειδικού σήματος λειτουργίας, καθώς και με τις θεσπιζόμενες διαδικασίες κατάταξης και χορήγησης, δηλαδή με αυτά που αναφέρονται στα άρθρα 2 ως 6 απελευθερώνεται η αγορά καταλυμάτων και διευκολύνεται το ξεκαθάρισμα της αγοράς υπέρ των μεγάλων τουριστικών αναπτύξεων. Μιλάμε για τους οργανωμένους υποδοχείς, για τα condos και λοιπά. Εκεί αποσκοπεί η κατάργηση της αρχιτεκτονικής μελέτης και της καταλληλότητας οικοπέδου για την αδειοδότηση, ο καθορισμός όλων των προδιαγραφών της κατάταξης με υπουργικές αποφάσεις και η εμπλοκή του ΞΕΕ στην όλη διαδικασία. Εδώ ήρθε και παραδέχθηκε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ότι δεν έχει δομή που να είναι πανελλαδική. Έχει μόνο στην Αθήνα. Και όταν του είπαν «πώς θα κάνετε αυτή την εκτίμηση και θα δώσετε τα κλειδιά και τα αστέρια;», είπε ότι θα το κάνει με ιδιωτική εταιρεία, ότι δεν έχει δική του δομή και ότι έτσι θα προχωρήσει. Αυτό καταλαβαίνετε τι μπορεί να σημαίνει.
Υπάρχει, λοιπόν, ερώτημα για την κοντόθωρη και ιδεοληπτική πολιτική σας για συρρίκνωση του δημοσίου που αφορά το Υπουργείο Τουρισμού. Υπάρχει τέτοιος ελεγκτικός μηχανισμός στο Υπουργείο που έχει διαλυθεί, ο οποίος να μπορεί να υλοποιήσει αυτήν την διαδικασία ή μήπως είναι στα σχέδιά σας να δώσετε όλη αυτήν τη διαδικασία σε εξωτερικούς συνεργάτες, ιδιώτες δηλαδή, με όποια αποτελέσματα καταλαβαίνει κανείς ότι θα επέλθουν λογικά;
Για τους τουριστικούς λιμένες συνεχίζεται η πολιτική του ν. 4179, δηλαδή του περσινού νόμου που είχατε φέρει για την τακτοποίηση με στόχο να γίνουν πιο ελκυστικοί για τους υποψήφιους αγοραστές και προχωράτε σε νέες διευκολύνσεις όχι μόνο στις εταιρείες που διαχειρίζονται τις μαρίνες αλλά και υπέρ των οργανωμένων υποδοχέων, των condos κλπ, που θα ήθελαν να περιλαμβάνουν και τουριστικό λιμένα.
Στο άρθρο 8 έχετε οριοθετήσει τα καταφύγια έως τα 250 τετραγωνικά βάσει κτηριολογικών υποδομών και προχωράτε στη διεύρυνση της χερσαίας ζώνης των μαρινών από 20.000 σε 50.000 τετραγωνικά μέτρα στο άρθρο 9 με τη δικαιολογία των ποικίλων χρήσεων που αναπτύσσονται στη χερσαία ζώνη τους, για να διευκολυνθούν ακόμα περισσότερο οι εταιρείες διαχείρισης των μαρινών.
Επίσης, προχωράτε στις ζώνες εξυπηρέτησης υδροπλάνων σε ανεξάρτητες, όμορες των τουριστικών λιμένων θαλάσσιες περιοχές. Είναι και εδώ φανερό το τι πάτε να κάνετε, όπως και στο άρθρο 12 για τα ναύδετα. Μάλιστα, επειδή σε κάποιους ενδιαφερόμενους οι όροι του ξεπουλήματος φάνηκαν μάλλον περιοριστικοί, έρχεστε με την τροπολογία της τελευταίας στιγμής και αντικαθιστάτε όλο το άρθρο προβλέποντας ότι οι όροι του ξεπουλήματος θα καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση. Ούτε αυτό τους έφτανε. Τέτοια προσπάθεια εξυπηρέτησης μεγάλων τουριστικών συμφερόντων κάνετε. Οι εξυπηρετήσεις των ιδιοκτητών ή των φορέων διαχείρισης των τουριστικών λιμένων δεν έχουν όρια.
Στο άρθρο 13 επιτρέπεται η λειτουργία λιμένων χωρίς να έχουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως για παράδειγμα περιβαλλοντικές μελέτες, χωρίς άδεια, δηλαδή παράνομα, με την προϋπόθεση ότι θα συλλέξουν τα δικαιολογητικά μέχρι το τέλος του 2014.
Με το άρθρο 14 καταργείτε τις προϋποθέσεις χωροθέτησης σε δεκαέξι μεγάλες μαρίνες, οι οποίες εντάσσονται στο ν. 2160/1993, δηλαδή αυξημένης τυπικής ισχύος και τις εντάσσετε στη δικαιολογία των κοινών υπουργικών αποφάσεων του Υπουργείου σας και του ΥΠΕΚΑ. Τι σημαίνουν όλα αυτά αν όχι εξυπηρέτηση συμφερόντων;
Να σας πω λοιπόν ότι για όλα αυτά που έχουμε πει στις Επιτροπές και για λόγους χρόνου δεν θα αναφερθώ, είμαστε αντίθετοι με το νομοσχέδιο αυτό. Είμαστε αντίθετοι όχι γιατί γκρινιάζουμε, όπως είπε ο Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας ή τέλος πάντων γιατί κάνουμε μία στείρα αντιπολίτευση, αλλά γιατί βλέπουμε –με το μικρό παράδειγμα που σας έφερα από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος- ότι αυξάνετε τους αριθμούς, αλλά δεν αυξάνεται το όφελος. Και όταν αυξάνεται με μικρούς ρυθμούς το όφελος, το καρπώνονται πολύ λίγοι και αυτός που το πληρώνει είναι η εργασία και ο κόσμος της εργασίας και αυτό το μοντέλο δεν νομίζουμε ότι ακόμα κι αν είναι επιτυχημένο –που δεν είναι- θα μπορούσε να είναι κάτι που θα βοηθούσε να μας βγάλει από την κρίση.
Νομίζουμε ότι με τον τρόπο που δημιουργήσατε την κρίση εξακολουθείτε να σκέφτεστε. Με τον ίδιο τρόπο σκέφτεστε τον τουρισμό. Δεν πρόκειται να έχουμε τουριστική ανάπτυξη. Θα έχουμε πρόβλημα, θα έχουμε μπούκωμα.
Να σας πω ότι σε πάρα πολλές περιοχές υπάρχει το θέμα του ότι έχουν ξεπεραστεί όλα τα όρια, όχι μόνο τα περιβαλλοντικά αλλά και άλλα.
 Στο θέμα των ειδικών μορφών τουρισμού, όπου το βάζετε και αυτό στην επιγραφή του νομοσχέδιου, σχεδόν τίποτα δεν λέτε και όπου γίνεται κάποια αναφορά είναι τόσο γενικόλογη που χάνεται ή είναι τόσο αντίθετη με τους ίδιους τους ανθρώπους που βιώνουν και γνωρίζουν τα πράγματα, που σας κάνει κυριολεκτικά να είστε οφσάιντ, εκτός θέσεως και σε αυτά τα θέματα.
Στη δευτερολογία μου θα αναφερθώ για το θέμα της «Market in Greece», της εταιρείας του ΣΕΤΕ και για το πώς θα γίνεται από εδώ και πέρα η προώθηση του τουρισμού, που είναι ένα τεράστιο σκάνδαλο και εκτός από σκάνδαλο θα έχει και μία μεγάλη αναποτελεσματικότητα, για να πούμε και για τα θέματα των εργαζομένων στον τουρισμό, που νομίζουμε ότι είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα.
Καταθέτω, κυρία Υπουργέ –και παρακαλώ να καταχωριστούν στα Πρακτικά- ένα έγγραφο από το Επιμελητήριο Ηρακλείου. Καταθέτω ένα πολυσέλιδο και με πολύ συγκεκριμένα πράγματα και αιτιάσεις έγγραφο από το Σύλλογο των Υπαλλήλων του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Καταθέτω ένα έγγραφο από την Πανελλήνια Ομοσπονδία των Ξεναγών. Τέλος, καταθέτω για τα εργασιακά δύο συγκεκριμένα έγγραφα και άλλο ένα που αναφέρει στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, τα οποία νομίζω ότι είναι συντριπτικά και καταλυτικά και αποδεικνύουν ότι όλα αυτά για τα οποία επαίρεστε, ακριβώς αντίθετα με αυτά που λέτε είναι.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε και για την ανοχή σας.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)





Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ