ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

07/05/2014

Βίντεο - Ομιλία της Θ.Φωτίου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σ/ν για την Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας




βίντεο


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΛΒ΄

Τρίτη 6 Μαΐου 2014


Αθήνα, σήμερα στις 6 Μαΐου 2014, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.03΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ε΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΙΩΑΝΝΗ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑ.

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας: «Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας».

    Η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε στη συνεδρίασή της στις 30 Απριλίου 2014 τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε δύο συνεδριάσεις. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθεί το νομοσχέδιο επί της αρχής. Στην αυριανή συνεδρίαση θα συζητηθεί το νομοσχέδιο επί των άρθρων και των τροπολογιών.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω προς το Σώμα  ότι ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδος του ΣΥΡΙΖΑ, με επιστολή που απέστειλε στον Πρόεδρο της Βουλής ορίζει ως Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο κατά τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου τη Βουλευτή κυρία Θεανώ Φωτίου.

    Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Δημοκρατικής Αριστεράς, με επιστολή που απέστειλε στον Πρόεδρο της Βουλής, ορίζει κατά τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ως Ειδικό Αγορητή τον Βουλευτή Λάρισας κ. Θωμά Ψύρρα και ως Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπο τη Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας κυρία Νίκη Φούντα.  

    Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Ανεξάρτητων Ελλήνων, με επιστολή που απέστειλε στον Πρόεδρο της Βουλής, ορίζει κατά τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ως Ειδική Αγορήτρια τη Βουλευτή κυρία Ραχήλ Μακρή και ως Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο τον Βουλευτή κ. Μαρίνο Ουζουνίδη.

      Ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Λαϊκού Συνδέσμου - Χρυσή Αυγή κ. Πολύβιος Ζησιμόπουλος με επιστολή του ορίζει ως Ειδικό Αγορητή το Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτριο Κουκούτση και ως Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο το Βουλευτή Σερρών κ. Αρτέμιο Ματθαιόπουλο.

Επίσης, με επιστολή των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών γνωστοποιείται ότι κατά της συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ορίζεται ως Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος ο Βουλευτής Μαγνησίας κ. Παρίσης (Πάρις) Μουτσινάς και ως Ειδικός Αγορητής ο Βουλευτής Κοζάνης κ. Γεώργιος Κασαπίδης.  


[….]

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Το λόγο έχει η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεανώ Φωτίου.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Γ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ)

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, θέλω να εκφράσω καταρχήν τη μεγάλη οδύνη μου -όπως και του Κόμματός μου- για την τραγωδία της Σάμου. Χάθηκαν είκοσι δύο άνθρωποι και ανάμεσά τους τέσσερα παιδιά, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει 4,6 τρισεκατομμύρια περίπου για την εξαετία 2014-2020 για περαιτέρω ανάπτυξη ευρωπαϊκού συστήματος περίφραξης των συνόρων. Όμως, η περίφραξη κοστίζει ζωές σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, ενώ αυτά τα χρήματα ακριβώς μπορούσαν να δώσουν ζωή και μέρος στους πρόσφυγες.

Η Μεσόγειος, θάλασσα ζωής, ειρήνης, πολιτισμού, πολύ μεγάλης ιστορίας, χιλιετηρίδων, γίνεται υγρός τάφος για κυνηγημένους από πολέμους και από την ανέχεια ανθρώπους που έρχονται στην Ευρώπη για να επιβιώσουν.

Η Κυβέρνηση έχει ευθύνες για τη μεταναστευτική πολιτική της χώρας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τεράστιες ευθύνες για την Οδηγία της «Δουβλίνο ΙΙ» και πρέπει άμεσα να την καταργήσει. Πρέπει να δοθούν ταξιδιωτικά έγγραφα στους μετανάστες-πρόσφυγες για να μεταβούν ελεύθερα στις χώρες της επιλογής τους, χωρίς να εγκλωβίζονται στα νησιά και στις πόλεις μας.

Συνάδελφοι όλων των κομμάτων, έχουμε προεκλογική περίοδο. Φαίνεται αυτό και στην Αίθουσα. Δεν βλέπω μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτό το νομοσχέδιο –τομή, κατά την άποψή μου, μιας και όλοι τρέχουν για να εξασφαλίσουν την επάρκεια των ψήφων τους.

Ζητάτε συνέχεια ενότητα και εθνική ομοψυχία. Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν!

Γιατί λοιπόν, όλα τα κόμματα της Βουλής αλλά και όλα τα νέα υβρίδια ή όχι κομμάτων που κατεβαίνουν στις εκλογές να μην πάμε με ένα μεγάλο κοινό σχέδιο σε αυτές τις Ευρωεκλογές για αυτά τα δύο στοιχεία που είπα; Γιατί δηλαδή τα ελληνικά κόμματα να μην παλέψουν στην Ευρωβουλή, ανεξάρτητα από το σε ποια ομάδα εντάσσονται, για την κατάργηση του «Δουβλίνο ΙΙ» και για τη χορήγηση ταξιδιωτικών εγγράφων στους μετανάστες και πρόσφυγες που έρχονται στη χώρα μας; Εμείς σας κάνουμε αυτή την πρόταση-πρόκληση. Μένει να δούμε πώς θα την αντιμετωπίσετε.

Κύριε Υπουργέ, συνεχίζεται και σήμερα το σκάνδαλο των τροπολογιών. Την τελευταία στιγμή, φέρνετε τροπολογίες, όπως και χθες. Θυμάστε ότι στις 23.00΄ το βράδυ μας φέρατε την τροπολογία για τα βοσκοτόπια, όπου εσκεμμένα καταργήσατε έναν προηγούμενο ορισμό τους -και λέω «εσκεμμένα» διότι, βεβαίως, αυτή την άνεση δεν την είχαμε στη 01.30΄ το πρωί, για να το ξέρουμε.

Σήμερα, όμως, γνωρίζουμε τα εξής, ότι καταρχήν δίνετε νέο ορισμό στο βοσκότοπο και ενώ η βοσκή είναι δικαίωμα χρήσης, επομένως ο βοσκότοπος δεν είναι ένα ενιαίο φυσικό πράγμα, εσείς αντιστρέφετε αυτή την ιστορία με τη διάταξη που περάσατε χθες. Και το κάνετε αυτό, ενώ ξέρετε ότι ο συγκεκριμένος ορισμός είχε εισαχθεί ξανά με  τον ν.1734/1987 και είχε κριθεί ομόφωνα αντισυνταγματικός με τον 664/1990. Και, όμως, το φέρατε αυτό χθες στη 01.30΄ και το ψηφίσατε σήμερα.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας): Καταρχήν, με συγχωρείτε, δεν ήρθε στη 01.30΄. Ο κ. Τσαυτάρης ήταν εδώ από τις 19.30΄.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Θέλετε να με διακόψετε τώρα για να μου πείτε ότι δεν ήταν στη 01.30' και ήταν στις 10.30';

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Παρακαλώ.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Σήμερα φέρατε «έναν τόνο» τροπολογίες, δεκατρείς τον αριθμό. Αποσύρατε πέντε. Γιατί τις αποσύρατε;

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ήταν πρωτοβουλία της Κυβέρνησης.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Έτσι, κύριε Βορίδη.

Να συνάγω ότι οι λόγοι είναι πάλι στο πλαίσιο των προεκλογικών ισορροπιών των κομμάτων σας για να μην συμβεί και σήμερα ο χθεσινός ευτελισμός, όταν χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι τη 01.30΄ για να τα βρουν τα δύο κόμματα και να υποχωρήσετε άρον-άρον κάτω από τον επίμονο και ενιαίο αγώνα των παραγωγών και των πωλητών των λαϊκών;

Πράγματι, το νομοσχέδιο που φέρνετε σήμερα είναι μία μεγάλη νεοφιλελεύθερη τομή -όπως είπε ο Εισηγητής μας- στη δημόσια διοίκηση, για τρεις λόγους. Είναι κάτι που δεν σας αρέσει να το ακούτε, μέχρι και σε σημείο να σας φαίνεται αστείο, κύριε Υπουργέ. Δεν είναι αστείο, όμως, και θα αποδειχθεί ότι δεν είναι αστείο, όπως αποδείχθηκαν και όλα τα προηγούμενα που λέγαμε όλον αυτόν τον καιρό. Και θα εξηγήσω γιατί.

Πρώτον, αποσύρεται η δημόσια διοίκηση και εκχωρείται στο ιδιωτικό εθνικό ή διεθνές ή πολυεθνικό κεφάλαιο, στις εταιρείες. Ναι ή όχι; Δηλαδή «τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου»! Κάνουμε ό,τι κάναμε για την υγεία, ό,τι κάναμε για την παιδεία. Δεν εκσυγχρονίζουμε. Δεν διορθώνουμε. Όποιο είναι δημόσιο αγαθό, το διαλύουμε και το παραδίδουμε στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Άρθρο πρώτο.

Δεύτερον, ανατρέπετε την ισχύουσα δικαιακή μας φιλοσοφία, η οποία όριζε ότι το επιχειρείν ασκείται με όρους δημοσίου συμφέροντος. Ανατρέπετε αυτή τη λογική.

Και τρίτον, δίνετε πράγματι το μεγάλο μήνυμα, όπως είπατε, κύριε Υπουργέ, -εγώ λέω το «μεγάλο σινιάλο»- προς επίδοξους επενδυτές-κερδοσκόπους: «Ελάτε, ανοίξαμε και σας περιμένουμε. Μπορείτε πολύ εύκολα να κάνετε το τζόγο που θέλετε να κάνετε, διότι δεν θα παρεμβαίνουμε στις δραστηριότητές σας».

Αυτός ο νόμος-πλαίσιο είναι ασαφής και πρόχειρος, όπως είπαν όλοι οι συνάδελφοι Εισηγητές -και της Συγκυβέρνησης.

Ο νόμος αυτός επιχειρεί την τυποποίηση οικονομικών δραστηριοτήτων με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για να αποθαρρύνει δικαστικές προσφυγές. Αυτό είναι το ένα.

Εισάγετε τέσσερις τρόπους αδειοδότησης. Οι δύο πρώτοι τρόποι είναι σχετικά απλοί: Η έναρξη της δραστηριότητας γίνεται κατά ατομική υπεύθυνη δήλωση του επιχειρηματία ή κατά ατομική υπεύθυνη δήλωση και σύμφωνα με πρότυπα πιστοποίησης.

Οι άλλοι δύο τρόποι όμως έχουν προφανώς τα μεγάλα προβλήματα, γιατί αφορούν περιορισμούς, τον αριθμό δηλαδή αδειών κατά γεωγραφική ενότητα. Ποιος τους θέτει τους περιορισμούς; Πώς τους θέτει. Ο Υπουργός τους θέτει. Με ποιους όρους και γιατί; Εδώ, μπλέκουν όλες οι αρμοδιότητες: Τι ακριβώς ορίζουν οι δήμοι; Τι ακριβώς ορίζουν οι περιφέρειες;

 Δεν τα λέμε μόνο εμείς αυτά, κύριε Υπουργέ. Εκτός κι αν όλα τα κόμματα έχουν αρχίσει να μην έχουν επαφή με την πραγματικότητα και την έχετε μόνο εσείς.

Γιατί λέει ο εισηγητής μας ότι πρόκειται για τομή της φιλελευθεροποίησης; Το λέει γιατί αντιστρέφει τη δικαιακή μας λογική περί δημοσίου συμφέροντος. Δηλαδή, μέχρι σήμερα μετά τις μεγάλες, πράγματι, μεταρρυθμιστικές απόπειρες εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου που έκανε η Κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου την περίοδο 1928-1932, όπου πράγματι θεμελιώθηκε όλη η φιλοσοφία του δικαιακού μας πολιτισμού, εκεί με βάση αυτό το επιχειρείν, καθορίζεται από το δημόσιο συμφέρον κι όχι ακριβώς το ανάποδο, αυτό που ο εισηγητής μας εξήγησε ότι εισάγεται αγγλοσαξονικού τύπου δικαιακή λογική, όπου τα πρότυπα λειτουργίας και η αδειοδότηση προηγούνται –δηλαδή ισχύουν για πέντε χρόνια- και αλλάζουν ή αναθεωρούνται μόνο εάν βρεθούν ότι θίγουν το δημόσιο συμφέρον. Είναι ακριβώς η ανάποδη λογική.

Ποιος αναλαμβάνει την πιστοποίηση, την αδειοδότηση και τον έλεγχο των επιχειρήσεων; Προφανώς, δεν μπορεί αυτό το δημόσιο, αυτή η δημόσια διοίκηση που την καταστρέψατε να τα αναλάβει. Την είχατε κάνει πελατειακή και την είχατε αποδιοργανώσει εντελώς. Την αναδιοργανώσατε; Τη συγκροτήσατε; Την εξυγιάνατε; Όχι, απλά τη διαλύσατε. Έτσι, λοιπόν, τώρα μεταφέρονται τα πάντα στο ιδιωτικό κεφάλαιο και στις ιδιωτικές εταιρίες.

Ποιους τομείς οικονομικής δραστηριότητας αφορά το παρόν νομοσχέδιο; Όπως είπατε, αφορά όλους τους τομείς -ή σχεδόν όλους- κύριε Υπουργέ. Εγώ όμως θα προσπαθήσω να βάλω μια άλλη λογική.

Καταρχήν, όλους εκείνους που προκύπτουν από την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων αγαθών –ναι ή όχι;- δηλαδή την παιδεία, την υγεία, την ασφάλιση, τα ιδιωτικά σχολεία, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τα ιδιωτικά νοσοκομεία, τους ιδιωτικούς παρόχους υπηρεσιών υγείας κτλ..

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πιστοποίηση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους πτυχιούχους της μη τυπικής εκπαίδευσης, τα κολέγια. Προς τούτοις, ιδρύθηκε ο ΕΟΠΠΕΠ. Κρίμα που δεν είναι παρών ο Υπουργός Παιδείας. Δεν μας τιμά τον τελευταίο καιρό με την παρουσία του στην Αίθουσα.

Ιδρύθηκε ο ΕΟΠΠΕΠ, ένας υπεροργανισμός του Υπουργείου Παιδείας με αποκλειστικό υπεύθυνο τον Υπουργό.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Θα χρειαστώ λίγο παραπάνω χρόνο, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης):  Λίγο παραπάνω χρόνο, αλλά λίγο.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Θα είμαι σύντομη, κύριε Πρόεδρε.

Όπως καταλάβαμε όμως ήδη, αυτός ο Οργανισμός Πιστοποίησης καταρχήν δεν λειτούργησε ποτέ. Ήδη όμως από χθες μεταβιβάζονται οι δραστηριότητές του στις εταιρίες που ιδρύουν τα επιμελητήρια. Αυτός ο νόμος δηλαδή έρχεται εκ των υστέρων δράσεων που ήδη έχουν αρχίσει να γίνονται.

Το ίδιο έγινε και για τις ιστορίες έλεγχου. Μόλις χθες το Υπουργείο Παιδείας είπε -και το ψηφίσατε εσείς εδώ- ότι δεν χρειάζεται πια κανένας έλεγχος στα ιδιωτικά σχολεία. Απεκδύεται των ευθυνών του το Υπουργείο Παιδείας, τόσο στο επίπεδο των μαθημάτων, του προγράμματος…

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Ζήτησα λίγο χρόνο, κύριε Πρόεδρε.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Αυτόματα λειτουργεί το μηχάνημα, αλλά θα σας δώσω δυο λεπτά και όχι πέντε.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Ευχαριστώ.

Απεκδύεται, λοιπόν, των ευθυνών του να ελέγχει τα ιδιωτικά σχολεία σε επίπεδο λειτουργίας ή προγραμμάτων κλπ.. Ποιος τις αναλαμβάνει; Είναι αυτός ο νόμος που θα αποφασίσει ποιος θα τις αναλάβει. Έτσι δεν είναι;

Τέλος, περιμένουμε να προσελκύσουμε επιχειρηματικές δραστηριότητες -και είναι ο δεύτερος μεγάλος τομέας- από το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, το ΤΑΙΠΕΔ, λιμάνια, σταθμούς, logistics. Εκεί εντάσσεται το ξεπούλημα των αιγιαλών, των υδροβιότοπων, των αρχαιολογικών χώρων. Για όλες αυτές τις επιχειρηματικές δραστηριότητες μιλάει το άρθρο 18, αλλά σε αυτό θα έρθουμε αναλυτικά.

Για να τελειώνω, βέβαια αμφισβητούμε αν η διαδικασία που προβλέπεται θα γίνει σε οκτώ μήνες. Βέβαια αμφισβητούμε αν σε έξι μήνες οι δήμοι και οι περιφέρειες θα δημιουργήσουν αντίστοιχους θεσμούς. Το αμφισβητούμε δικαίως διότι έχετε αποψιλώσει όλους τους θεσμούς από ανθρώπους για να κάνουν αυτή τη δουλειά. Αμφισβητούμε αν τελικά ο νόμος μειώνει πράγματι το κόστος ίδρυσης νέων επιχειρήσεων, αφού αυτό το περνάτε σε ένα νέο ιδιωτικό επιχειρηματικό πεδίο. Γιατί θα είναι φθηνότερα; Για να καταλάβουμε και εμείς. Κάποιοι άλλοι δεν θα πληρώνουν για αυτές τις υπηρεσίες;

Ειδικότερα το άρθρο 18 είναι εξαιρετικά διάτρητο, γιατί ανοίγει πιστεύουμε διάπλατα τις πόρτες -αλλά θα το αναπτύξουμε αυτό αναλυτικότερα αύριο- στο μεγάλο ξεπούλημα του σοβαρότερου φυσικού και πολιτιστικού μας πόρου.

Για όλες αυτές τις παραπάνω παρατηρήσεις έχουμε ήδη δηλώσει ότι ψηφίζουμε «κατά» στο νομοσχέδιο αυτό.




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ