ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/02/2014

Ανακοίνωση του Τμήματος Χωρικού Σχεδιασμού και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ: Απάντηση στις απαράδεκτες δηλώσεις του Υπουργού κ. Χρυσοχοϊδη




Είναι προφανές ότι η αφορμή, για την οργή και αγανάκτηση των κατοίκων διαφόρων περιοχών της Αττικής από τις νέες απαράδεκτες αυξήσεις των διοδίων  και τα επεισόδια που ακολούθησαν, περιέχεται στις «δεσμεύσεις» που ανέλαβε η μνημονιακή συγκυβέρνηση και ο κ. Χρυσοχοϊδης κατά την πρόσφατη σκανδαλώδη αναθεώρηση των Συμβάσεων Παραχώρησης με τις οποίες εκτελούνται οι μεγάλοι οδικοί άξονες.

Ο κ. Υπουργός μάλιστα, όπως φαίνεται και από τις δηλώσεις που παραθέτουμε παρακάτω, ή δεν κατανοούσε τι ακριβώς έλεγε ή έλεγε «χονδροειδή ψέματα» χωρίς να γνωρίζουμε ποιο από τα δύο ενδεχόμενα είναι χειρότερο.

Η αιτία βεβαίως είναι η απαράδεκτη συμβατική υποχρέωση να πληρώνουν οι κάτοικοι για καθημερινές τοπικές μετακινήσεις (ορισμένες επαναλαμβανόμενες μέσα στην ημέρα) υπέρογκα διόδια και μάλιστα σε τιμές που αντιστοιχούν σε πολύ μεγαλύτερο μήκος διαδρομής.

Ας δούμε τι ακριβώς είπε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρυσοχοΐδης, στη συνέντευξη που έδωσε στο ΒΗΜΑ FM 99,5 την Τρίτη 11/2/2014, σχετικά με τα επεισόδια που ακολούθησαν μετά τις αυξήσεις που πρόσφατα εφαρμόστηκαν στις τιμές των διοδίων:

«Λέτε χονδροειδή ψέματα στον κόσμο και πρέπει, επιτέλους, να αποκαταστήσουμε την αλήθεια, διότι όλα αυτά αφορούν ζητήματα για την ανάπτυξη της χώρας και τη ζωή των πολιτών.»

Αξίζει τον κόπο όμως, να γίνει μία αναφορά στις τοποθετήσεις του υπουργού στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Νόμου 4219/13 τον περασμένο Δεκέμβριο για την Κύρωση της Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων των Συμβάσεων Παραχώρησης των Αυτοκινητόδρομων, σχετικά με το θέμα των διοδίων.

Αποσπάσματα  της ομιλίας του υπουργού  ενώπιον της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου   (6-12-2013)

(Απόσπασμα στην αρχή της ομιλίας του )...Εάν το κράτος στο επόμενο χρονικό διάστημα επιχειρήσει να κάνει οτιδήποτε, θα πρέπει να έχει λύσει δύο θέματα, το θέμα του εναλλακτικού δικτύου και το θέμα της αναλογικής χρέωσης ή το θέμα των μεγάλων εκπτώσεων. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε αλλιώς. Δηλώνω ότι δεν πρόκειται να γίνει τίποτα εάν δεν λύσουμε αυτά τα θέματα, γι' αυτό και καλώ τους δημάρχους, τους συναδέλφους της περιοχής -της βορειοανατολικής και της νοτιοδυτικής Αττικής- σε συνεργασία, είμαι και Βουλευτή Β΄ Αθήνας, προκειμένου να λύσουμε αυτά τα θέματα. Υπόσχομαι ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα εάν δεν απαντήσουμε πρώτα σε αυτά τα ζητήματα.  

(Απόσπασμα προς το τέλος της ομιλίας του)...Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους σχετικά με το θέμα που βάλατε και εσείς κύριε Πρόεδρε.. Επαναλαμβάνω και πάλι, οι έμποροι του μίσους και αυτοί οι οποίοι εμπορεύονται την αγανάκτηση του κόσμου θα πρέπει να σταματήσουν να το κάνουν, διότι αυτό έχει οδηγήσει σε δεινά τον τόπο. Ελάτε λοιπόν να συνεννοηθούμε, να συνεργασθούμε, εγώ υποσχέθηκα εδώ μπροστά στην Επιτροπή, πρώτα θα λειτουργήσουν όλα τα εναλλακτικά δίκτυα, θα βρούμε λύσεις σε σχέση με την χρήση των χιλιομέτρων ή τις εκπτώσεις και μετά στην συνέχεια, θα υπάρξουν αποφάσεις για τα διόδια.».

Στη συνέχεια σε ερώτηση βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας του Ν Φθιώτιδος εάν η δήλωσή του αφορά μόνο την περίπτωση της Αττικής απάντησε ως εξής:

«..ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): ‘Όχι  κύριε συνάδελφε, αφορά όλους, γιατί πρέπει να είμαστε δίκαιοι.»


Ας δούμε όμως τι έγινε μέχρι σήμερα και τι προβλέπεται να γίνει στο πλαίσιο του Ν.4219/2013 με τον οποίο τροποποιήθηκαν  οι Διατάξεις των Συμβάσεων Παραχώρησης:

•    Παρά το γεγονός ότι για τρία χρόνια περίπου δεν εκτελούνται εργασίες, ενώ στο ίδιο διάστημα εισπράττονται κανονικά τα διόδια, ουδεμία εξέλιξη προς τη δικαιότερη χρέωση των χρηστών υπήρξε, δηλαδή την αναλογική χρέωση σύμφωνα με τη διανυόμενη απόσταση. Ο λόγος είναι απλός: Δεν συμφέρει τους Παραχωρησιούχους διότι με το «ανοικτό σύστημα» διοδίων συλλέγουν περισσότερα έσοδα, αφού ο διερχόμενος από ένα σταθμό διοδίων πληρώνει ένα σταθερό ποσό που αντιστοιχεί στο σύνολο του μήκους χρέωσης του σταθμού, ανεξάρτητα από την απόσταση που θα διανύσει.

Ποιος όμως έπρεπε να είναι ο ρόλος του Κράτους και του εκάστοτε Υπουργού Υποδομών ως εκπροσώπου του; Δεν έπρεπε να έχει επιβάλει - σαν ένα ελάχιστο αντάλλαγμα για τη συνεχιζόμενη αδικία της επιβολής πανάκριβων διοδίων για τοπικές μετακινήσεις και της διέλευσης μέσω δρόμων εργοταξιακού τύπου - αν όχι τη μείωση, τουλάχιστον την υποχρέωση της αναλογικής χρέωσης;

Προφανώς το Δημόσιο υποτάχθηκε στη σθεναρή αντίδραση των Παραχωρησιούχων προδιαγράφοντας και τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματεύθηκε μαζί τους, για τις αποζημιώσεις τόσο των Κατασκευαστών όσο και των Παραχωρησιούχων.

•    Τον Δεκέμβριο  ψηφίστηκε στη Βουλή, μόνο από τα δύο κόμματα της κυβέρνησης και με όλα τα υπόλοιπα κόμματα καταγγελτικά αντίθετα, ο νόμος 4219/13 με βάση τον οποίο ρυθμίστηκαν οι υπέρογκες αποζημιώσεις των Παραχωρησιούχων και συμφωνήθηκε η επανέναρξη των εργασιών στους παγωμένους οδικούς άξονες.

Η ουσία του νόμου αυτού είναι η αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου με ποσό μεγαλύτερο των 2 δις ευρώ, με ταυτόχρονο περιορισμό του φυσικού αντικειμένου των αρχικών συμβάσεων και χωρίς κανένα αντάλλαγμα για το Δημόσιο.

Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε τη θεατρική παράσταση που έδωσε ο Υπουργός στη Βουλή όπου, αναγνωρίζοντας δήθεν την καθυστέρηση εφαρμογής της αναλογικότητας της χρέωσης των διαδρομών, ανακοίνωσε την ταχεία αποκατάσταση της αδικίας, επικαλούμενος διάταξη που αφορά στην πρόβλεψη εφαρμογής ηλεκτρονικών διοδίων στο πλαίσιο των νέων Σ.Π. και της Αρχής της Διαλειτουργικότητας.

Η προϋπόθεση όμως η οποία τίθεται για την έγκριση της σχετικής μελέτης, δηλαδή εκτός από το Ελληνικό Δημόσιο να την εγκρίνουν και οι Δανειστές «λαμβάνοντας υπόψη την χρηματοοικονομική ισορροπία του Έργου», καθιστά εξαιρετικά αμφίβολη, αν δεν ακυρώνει τη δυνατότητα της εφαρμογής της, δεδομένου ότι είναι γνωστό και αναμενόμενο ότι με το ηλεκτρονικό σύστημα θα επέλθει μείωση των εσόδων.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κόστος εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων κυμαίνεται μεταξύ των 8 και 10 εκατ. ευρώ για κάθε έργο, δηλαδή αμελητέο (μικρότερο από το 2% του συνολικού ύψους του χρηματοδοτικού κενού) και θα έπρεπε το Ελληνικό Δημόσιο να έχει διασφαλίσει την εφαρμογή τους, εάν στοιχειωδώς ενδιαφερόταν και για τους πολίτες.

•    Είναι άλλο πράγμα η αναλογική χρέωση των διαδρομών και άλλο οι εκπτώσεις που προσφέρουν οι Παραχωρησιούχοι, τις οποίες διαζευκτικά ανέφερε ο Υπουργός στη Βουλή σαν να πρόκειται για παρεμφερή ζητήματα. Το πρώτο είναι συμβατικό θέμα το οποίο ρυθμίζεται από τη Σύμβαση και έχει καθοριστικό λόγο για αυτό το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ το δεύτερο έχει να κάνει με την εκπτωτική πολιτική του κάθε Παραχωρησιούχου, ο οποίος την προσαρμόζει σύμφωνα με τις εμπορικές του κατευθύνσεις.

Παρατηρήσαμε επίσης ότι τον Υπουργό διακατέχει μία «ελεγχόμενη» σύγχυση σε σχέση με τις αρμοδιότητες αυτές, τις οποίες επικαλείται κατά το δοκούν π.χ. ψέγει το δήμαρχο Ωρωπού ότι αδιαφορεί να εφοδιάσει τους δημότες του με εκπτωτικές κάρτες και κανένας λόγος δεν γίνεται για τις τεράστιες και σχεδόν αποκλειστικές ευθύνες που αυτός φέρει με τις παλινωδίες και τις αντιφάσεις που τον χαρακτηρίζουν και τον καθιστούν ηθικό αυτουργό των επεισοδίων που συνέβησαν και όσων μελλοντικά πιθανόν ακολουθήσουν.


Οι εξελίξεις στο ζήτημα των διοδίων δικαιώνουν τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για ριζική επανεξέταση των Συμβάσεων Παραχώρησης. Η ρύθμιση της κυβέρνησης αποδεικνύεται ήδη από το πρώτο της βήμα προβληματική. Ως Τμήμα Χωρικού Σχεδιασμού και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ θα παρακολουθούμε προσεκτικά τις εξελίξεις και θα παρεμβαίνουμε με συγκεκριμένες προτάσεις. Σήμερα αυτό που προέχει είναι άμεσα να ανακληθούν οι παράλογες αυξήσεις στα διόδια, να υπάρξει απαλλαγή  των τοπικών κοινωνικών από την καταβολή τους όταν δεν υφίσταται αξιόπιστο εναλλακτικό δίκτυο, να υλοποιηθεί με σφιχτό χρονοδιάγραμμα η αναλογική χρέωση και να σταματήσουν οι διώξεις κατά των εκλεγμένων δημοτικών αρχών και των πολιτών που δίκαια εξοργίζονται.

 

ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ


 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ