ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

06/12/2012

Η κυβερνητική πολιτική διαλύει την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση -- Επίκαιρη επερώτηση βουλευτώ ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού



Η δημόσια εκπαίδευση δέχεται βαριά πλήγματα από την κυβερνητική πολιτική των μνημονίων. Οι πρόσφατες νομοθετικές  ρυθμίσεις της με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 και με τον Προϋπολογισμό του 2013  δίνουν τη χαριστική βολή και στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τις δυο βασικές βαθμίδες για την κοινωνική και πνευματική ανάπτυξη των νέων ανθρώπων. Είναι πλέον ορατό στους πάντες ότι η κυβέρνηση προωθεί την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς  της εκπαίδευσης. Για να το πετύχει αυτό αποδομεί πλήρως τη δημόσια εκπαίδευση, συρρικνώνοντας στο ελάχιστο την κρατική χρηματοδότηση στα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων, έτσι ώστε  μαθητές και σπουδαστές να εξωθηθούν να γίνουν πελάτες των εκπαιδευτικών αγορών που σκανδαλωδώς πριμοδοτεί, οι δε εκπαιδευτικοί και νέοι επιστήμονες να εξαναγκαστούν να αποδεχτούν δουλοπαροικιακούς όρους εργασίας, τόσο σε επίπεδο αμοιβών, όσο και σε επίπεδο εργασιακών σχέσεων.

Στο νέο προϋπολογισμό, με δαπάνες που αντιστοιχούν στο 2,7% του ΑΕΠ, η εκπαίδευση  υποχρηματοδοτείται όσο σε καμιά άλλη χώρα της Ευρώπης, όπου ο σχετικός μέσος όρος των χωρών της είναι στο 5% . Η  Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 12% σε σχέση με τον περυσινό προϋπολογισμό και σε απόλυτους αριθμούς περί τα 215 εκατ. Ευρώ, ενώ η Δευτεροβάθμια θα υποστεί  μείωση περίπου 14% σε σχέση με πέρυσι και σε απόλυτους αριθμούς περί τα 295 εκατ. ευρώ.

 ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Η ανά¬πτυξη θεσμών προσχολικής αγωγής και Εκπαίδευσης στην πρώιμη παιδική ηλικία αποτελεί θεμελιώδες μέτρο πρόληψης της σχολικής αποτυχίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού αλλά και είναι σημαντική για την όλη ομαλή ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού. Όμως δεκάδες  χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός της προσχολι¬κής αγωγής και αυτό το πρόβλημα με τον ισχνότερο προϋπολογισμό  θα επιδεινωθεί. Μειώνεται και η δαπάνη για την προσχολική αγωγή για την οποία ήδη την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, οι  ελληνικές κυβερνήσεις διέθεταν λιγότερο από  0,1% επί του ΑΕΠ της χώρας, κατέχοντας το αρνητικότερο  ρεκόρ στην Ε.Ε. των «27», της οποίας τα κράτη-μέλη δαπανούν για την προσχολική αγωγή κατά μέσον όρο το 0,5% του ΑΕΠ τους. Οι εκπαιδευτικοί στα νηπιαγωγεία δεν έχουν νομοθετημένο ωράριο με αποτέλεσμα να υπάρχει ανισότητα διδακτικού χρόνου ανάμεσα τους.

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

Ο κίνδυνος της αδυναμίας μεταφοράς των μαθητών λόγω της άγονης κατάληξης πολλών διαγωνισμών αλλά και της μη αποπληρωμής οφειλών στους μεταφορείς είχε επισημανθεί πολύ νωρίς από φορείς αλλά και στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου από τους βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Ε.Κ.Μ.

Χρειάστηκε ωστόσο να περάσουν δύο μήνες για να «αντιληφθεί» η κυβέρνηση το πρόβλημα που η ίδια δημιούργησε, με τις δραστικές περικοπές στο κόστος της μεταφοράς και την ολιγωρία της, απόρροια της πιστής εφαρμογής των επιταγών των αφεντικών της. Στις 16/10/2012, μετά από καθυστέρηση αρκετών μηνών έγινε η κύρωση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου που αφορά μεταξύ άλλων και το τρέχον σχολικό έτος (2012-2013). Αυτή η αδράνεια είχε ως συνέπεια την απώλεια εκατοντάδων διδακτικών ωρών χωρίς δυνατότητα αναπλήρωσης, επειδή οι μαθητές παρέμεναν στα σπίτια τους λόγω του ότι δεν είχαν τρόπο να μεταφερθούν στα σχολεία τους. Κατόπιν αυτών των καθυστερήσεων, τα  σχολεία ειδικής αγωγής και τα ειδικά σχολεία (Μουσικά - Καλλιτεχνικά) οι μαθητές και οι οικογένειές τους  και η εκπαιδευτική διαδικασία έχουν υπονομευτεί. Το γεγονός αυτό και με δεδομένες τις τραγικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό καθιστά το σχολικό περιβάλλον αφιλόξενο και συντελεί στην αύξηση της σχολικής διαρροής.

ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο και ο νέος Προϋπολογισμός  προβλέπουν νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, της τάξης του 10%, δηλαδή θα συγχωνευτούν τουλάχιστον 1.500 σχολεία. Στα σχολεία που θα μείνουν μετά τις συγχωνεύσεις,  μεγάλος αριθμός μαθητών θα στοιβάζεται κυριολεκτικά σε κάθε τμήμα. Πολλοί μαθητές και μαθήτριες θα πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις αφού δεν θα υπάρχει πια αυτό που γνωρίζαμε ως σχολείο της γειτονιάς. Ήδη οι μαθητές σε περιοχές που αναγκάζονται να μετακινούνται και χωρίς την ανάλογη οργανωμένη και δωρεάν μετακίνηση, αντιμετωπίζουν μεγάλα  προβλήματα.  Την ίδια στιγμή, στις πόλεις οι συγχωνεύσεις δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες στην ομαλή φοίτηση των παιδιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μετακίνηση στο αστικό περιβάλλον έχει συνέπεια είτε οι μαθητές να κινδυνεύουν από τροχαία είτε οι γονείς να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για την ασφαλή μεταφορά τους.

ΤΕΧΝΙΚΗ – ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τα αποτελέσματα των αλλεπάλληλων ανατροπών με τη μετατροπή  των ΤΕΛ – ΤΕΣ σε ΤΕΕ και των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, αλλά και της χωρίς καμία αποτίμηση κατάργησης μέσα σε  μια νύκτα των Πολυκλαδικών Λυκείων (που ήταν ένας πρωτοποριακός θεσμός για την ενιαιοποίηση  γενικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης), είναι πλέον παραπάνω από φανερά. Είναι μεγάλη μείωση του μαθητικού δυναμικού που ακολουθεί την ΤΕΕ και συνεχής η απαξίωσή της στην κοινωνία, ως αποτέλεσμα των πολιτικών που ακολουθήθηκε όλα αυτά τα χρόνια. Γιατί δεν ήταν μόνο ο αντιεκπαιδευτικός  χαρακτήρας των αλλαγών, αλλά  και ο τρόπος εφαρμογής τους (χωρίς βιβλία, χωρίς υποδομές και  με κραυγαλέα υποχρηματοδότηση). Φέτος τυπώθηκαν μόνο 219 βιβλία για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ από τα 500 που προβλέπονται.  Πέρσι τυπώθηκαν 529 βιβλία για την ΤΕΕ. Πριν τον προϋπολογισμό του 2013 υπήρξε μεγάλη μείωση (κατά 45 εκ. ?) των δαπανών για την ΤΕΕ κατόπιν αναθεώρησης του ΕΣΠΑ Εκπαίδευσης. Η μείωση των δαπανών θα συνοδευτεί με κλείσιμο σχολείων (ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ), καταργήσεις ειδικοτήτων  και προφανώς μεταφορά των αντίστοιχων προγραμμάτων στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Αυτό φαίνεται τόσο από την  αναθεώρηση του ΕΣΠΑ όσο και από τις κυβερνητικές προθέσεις για νέο κύκλο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολείων. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι μαθητές  που δεν θα βρίσκουν αυτό που θέλουν να σπουδάσουν στην περιοχή τους, να εγκαταλείπουν το σχολείο, γεγονός που σημαίνει άμεση επιβάρυνση της ελληνικής οικογένειας.

Οι συνεχείς αλλαγές, αλλά και οι νέες συγχωνεύσεις  και καταργήσεις σχολείων και ειδικοτήτων, συμβάλλουν στη δημιουργία τεχνητών υπεραριθμιών στο διδακτικό προσωπικό. Έτσι οι εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ θα είναι τα πρώτα θύματα των κυβερνητικών επιλογών για υποχρεωτικές μετατάξεις και απολύσεις το επόμενο διάστημα.

ΕΣΠΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Αρκετά κονδύλια διατίθενται στην εκπαίδευση από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και συγκεκριμένα από το επιχειρησιακό πρόγραμμα εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης (ΕΠΕΔΒΜ 2007-13). Το ποσοστό απορρόφησης του επιχειρησιακού προγράμματος μέχρι τις 30/8/2012 ήταν μόλις 29,1% ενώ το μείζον πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών  κατέρρευσε, υπάρχει δηλαδή σχεδόν 0% απορρόφηση. Το απαράδεκτα χαμηλό ποσοστό έγκειται στο γεγονός ότι τα χρόνια προβλήματα διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων δεν αντιμετωπίστηκαν, αντιθέτως αυξήθηκαν. Οδηγούμαστε εύκολα στο συμπέρασμα πως πρόκειται αφενός για έλλειψη πολιτικής βούλησης  για αξιοποίηση των ενισχυτικών  πόρων προς όφελος της δημόσιας και δωρεάν ελληνικής παιδείας.  Έχουμε επανειλημμένα επισημάνει πως χάνεται διαρκώς μια σημαντική ευκαιρία για την ελληνική  εκπαίδευση, κυρίως για τη βελτίωση των υποδομών της εκπαίδευσης, αλλά και την εφαρμογή, επιτέλους, της ουσιαστικής επιμόρφωσης (ετήσιας διάρκειας) των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, παρατηρείται ένας λανθασμένος προσανατολισμός του ΕΣΠΑ της εκπαίδευσης που κινείται σε αντίθετη τροχιά με το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας. Είναι «επιχειρηματικός» ο προσανατολισμός του προγράμματος. Δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην  χρηματοδότηση εκείνων των δράσεων που οδηγούν στα σχολεία και πανεπιστήμια της «αγοράς». Η επιχειρηματικότητα παρουσιάζεται ως η καινοτόμος ιδέα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Η χρηματοδότηση του ΣΕΒ και άλλων εργοδοτικών οργανώσεων από τα κονδύλια αυτά είναι προκλητική. Η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων σχολείων προχωράει σταδιακά λόγω της υποβάθμισής των τελευταίων.

Έχουμε επίσης επανειλημμένως  καταγγείλει ότι ένα πολύ μεγάλο κονδύλι που διατίθενται μέσω ΕΣΠΑ για την εκπαίδευση πηγαίνουν σε άλλους σκοπούς,  που δεν έχουν καμία σχέση με τις εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών ή εκπαιδευτικών.

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η νεοφιλελεύθερη και ταξική προσέγγιση των εφαρμοζόμενων πολιτικών για την εκπαίδευση έχει ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση και την απαξίωση του δημοσίου σχολείου. Η ιδιωτική εκπαίδευση εκφράζει, στο πλαίσιο αυτό, την σταδιακή υποκατάσταση του δημοσίου αγαθού της εκπαίδευσης, από την λογική της «αγοράς» και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Στον εφαρμοστικό νόμο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου προβλέπονται εκ νέου μια σειρά από διευκολύνσεις στους μεγαλοεπιχειρηματίες της ιδιωτικής εκπαίδευσης, που αφορούν στις διαδικασίες και στην αδειοδότηση των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Τα μεγάλα ιδιωτικά εκπαιδευτικά συγκροτήματα, ήδη με διάφορους τρόπους υποβαθμίζουν τις αποδοχές των εργαζομένων εκπαιδευτικών τους, καταστρατηγούν ώριμα εργασιακά δικαιώματα. Η θέση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών επιδεινώνεται καθώς καταργήθηκαν κρίσιμες διατάξεις που εξασφάλιζαν την εργασία και το μέλλον της συγκεκριμένης ομάδας εργαζομένων. Η κατάργηση κρίσιμων διατάξεων των ν.  3194/2003 και 3848/2010 για την προστασία των εκπαιδευτικών της ιδιωτικής εκπαίδευσης αποτελεί μια ακόμα χάρη της κυβέρνησης στους μεγαλοεπιχειρηματίες του χώρου. Ακόμα όμως και πριν τα πρόσφατα μέτρα, δεκάδες απολύσεις έγιναν σε αντίστοιχα ιδιωτικά σχολεία με μεθοδεύσεις στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Ενδεικτική είναι επίσης η ανοχή του Υπουργείου στην μεθόδευση της νέας συλλογικής σύμβασης για τον καθορισμό της ωρομισθίας των καθηγητών φροντιστηρίων ξένων γλωσσών, οι οποίοι πλέον αμείβονται με 2,95 ευρώ την ώρα.     

ΒΙΒΛΙΑ

Κατά απαράδεκτο τρόπο το  Υπουργείο  Παιδείας  δεν θεωρεί υποχρέωση του  να χορηγήσει βιβλία ξένης γλώσσας,  ενός μαθήματος που ορθώς είναι υποχρεωτικό. Έτσι τα βιβλία επιλέγονται από τον εκάστοτε εκπαιδευτικό (από προεγκεκριμένη  λίστα του Υπουργείου) και  αγοράζονται με έξοδα των γονέων ή των σχολικών επιτροπών των οποίων η χρηματοδότηση δεν προβλέπει χρήματα για τέτοιες αγορές, άρα τα «βρίσκουν» κόβοντας από κονδύλια που προορίζονταν για αλλού. Τα μουσικά βιβλία στα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια επίσης αγοράζονται από τους γονείς. Στον προϋπολογισμό προβλέπεται η κατάργηση της δωρεάν παροχής σχολικών βιβλίων, αφού τα βιβλία θα χρεώνονται στους γονείς με υποχρέωση επιστροφής. Αυτό είναι επίσης αντιπαιδαγωγικό, αφού οι μαθητές πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σχολικό βιβλίο ως εργαλείο και να εξοικειώνονται μαζί του, κρατώντας πάνω σημειώσεις, γράφοντας το όνομά τους κλπ. Άλλωστε, τα εγχειρίδια που είναι τετράδια ασκήσεων για τους μαθητές, επιβάλλουν τη χρήση τους (συμπλήρωση ασκήσεων) από τους μαθητές.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση αποτελεί άμεσα το εργαλείο των εκκαθαρίσεων και των απολύσεων, αποτελεί εργαλείο για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών, για την πλήρη διάλυση της δημόσιας, δωρεάν παιδείας: η πλειονότητα των μαθητών θα ριχτεί στον Καιάδα των κοινωνικών και ταξικών ανισοτήτων, το σχολείο θα προσαρμοστεί  στους ανταγωνιστικούς νόμους της αγοράς, οι γονείς θα πληρώνουν, το σχολείο θα αναζητά πόρους μέσω χορηγών  και η γνώση θα μετατρέπεται σε κερδοφόρα επιχείρηση για το κεφάλαιο. Αποτελεί εργαλείο για  την υποταγή του εκπαιδευτικού σώματος τόσο στο εργασιακό επίπεδο, όσο και στο  παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό, στα προκαθορισμένα σχέδια διδασκαλίας, στα βιβλία της αμάθειας, στα αναλυτικά προγράμματα της κοινωνικής διαφοροποίησης.

Ήδη οι ρυθμίσεις του νέου μισθολογίου – βαθμολογίου αποδεικνύουν στην πράξη ότι η αξιολόγηση επιδιώκει να περιορίσει το μισθό και την επαγγελματική εξέλιξη και των εκπαιδευτικών, ορίζοντας πως ένας προκαθορισμένος αριθμός εκπαιδευτικών θα πρέπει να αξιολογηθεί εκ των προτέρων αρνητικά, προκειμένου να διατηρηθεί η πολιτική της λιτότητας και των μισθολογικών περικοπών. Στη βάση ποιας «αντικειμενικής εκτίμησης» θεωρείται δεδομένο, από τα πριν, πώς μόνο ένα 70% των εκπαιδευτικών είναι ικανό να πάει από το βαθμό Γ στο βαθμό Β και μόνο ένα 30% από το βαθμό Β στο βαθμό Α;

Ήδη τα αξιολογικά κριτήρια που έχει παρουσιάσει το Υπουργείο Παιδείας για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας αποδεικνύουν έμπρακτα, πώς πίσω από τη ρητορική της «συμμετοχικής αξιολόγησης» κρύβεται η λογική του σχολείου της αγοράς, όπου το κάθε σχολείο σαν επιχείρηση θα πρέπει να μεριμνά για την επιβίωσή του στο πεδίο του ανταγωνισμού με τα υπόλοιπα σχολεία. Η άμεση εφαρμογή της αξιολόγησης στα ΠΠΣ οδήγησε σε σωρεία αγανακτισμένων αποχωρήσεων από αυτά  εκπαιδευτικών με υψηλά προσόντα και έργο πανθομολογουμένως ικανοποιητικότατο, που αρνήθηκαν μια ποσοτική αξιολόγηση της δουλειάς τους, κάτι που τους μειώνει ως εκπαιδευτικούς και δεν καταδεικνύει το εύρος της εκπαιδευτικής τους προσφοράς.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Η φετινή χρονιά είναι η χειρότερη και για τους εκπαιδευτικούς που είτε ζουν από το συρρικνωμένο μισθό τους υπό την απειλή περαιτέρω μείωσής του, είτε είδαν τις αιτήσεις τους απόσπαση στην πόλη που ζει η οικογένειά τους να απορρίπτονται αναιτιολόγητα. Είναι η χειρότερη χρονιά και για τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς που παρά τα μεγάλα κενά σταμάτησαν να ελπίζουν σε μόνιμο διορισμό και παλεύουν να επιβιώσουν γυρνώντας από σχολείο σε σχολείο με αποζημιώσεις πείνας. Όλοι και όλες υπό τη δαμόκλειο σπάθη μιας αξιολόγησης που θα δείξει σε κάποιους ή κάποιες το δρόμο προς την έξοδο από την εκπαιδευτική διαδικασία, όχι επειδή δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους αλλά επειδή έτσι απαιτούν οι δανειστές της χώρας. Σε αυτή την κατάσταση οι ελάχιστοι διορισμοί που έγιναν φέτος δεν ανταποκρίνονται ούτε στις αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν λόγω του μεγάλου αριθμού συνταξιοδοτήσεων, ούτε στην αναλογία 1:5 (προσλήψεων / συνταξιοδοτήσεων) που είχε ψηφίσει για το δημόσιο η  κυβέρνηση. Με τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις περισσότερα σχολεία θα στενάζουν από την έλλειψη εκπαιδευτικών γιατί οι διορισμοί μονίμων και αναπληρωτών θα είναι μηδενικοί, με προ των πυλών τη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού που υπάρχει μέσω της διαθεσιμότητας και των απολύσεων. Οι εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε περιπλανώμενους Ιουδαίους, αφού θα υποστούν αναγκαστικές μεταθέσεις στον βαθμό που κριθούν «υπεράριθμοι». Η έννοια της οργανικής θέσης μετατρέπεται σε αναχρονισμό του παρελθόντος.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ – ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΈΣ

Ο υποσιτισμός μεγάλου αριθμού μαθητών είναι αποτέλεσμα της ανάλγητης κυβερνητικής πολιτικής που οδηγεί μέρα με τη μέρα μεγάλα τμήματα του πληθυσμού στο περιθώριο. Στα ολοήμερα σχολεία οι ταξικές διαφορές είναι οφθαλμοφανείς, όταν το κάθε παιδί προσέρχεται με το γεύμα που η οικογένεια του παρέχει ή δεν του παρέχει, ανάλογα με την οικονομική της κατάσταση . Οι σχολικές επιτροπές αδυνατούν να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες (φως, νερό, θέρμανση, καθαριότητα, τηλέφωνα). Ο προϋπολογισμός επιδεινώνει την κατάσταση μειώνοντας ακόμη περισσότερο τα ποσά που διατίθενται στους ΟΤΑ για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων, ενώ η διαδικασία της διαθεσιμότητας των ΙΔΑΧ και η μη πρόσληψη συμβασιούχων ενδέχεται νʼ αποστερήσει τα σχολεία από απαραίτητο προσωπικό (φύλακες, καθαρισμός, σχολικοί τροχονόμοι).   

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο δημόσιο σχολείο συρρικνώνεται δραματικά, ενώ ορισμένες γλώσσες (ιταλικά, ισπανικά) πρακτικά τίθενται εκτός σχολικού προγράμματος. Αυτό είναι αποτέλεσμα εγκυκλίου υπʼ αρ. 71103/Γ2/24-06-2011 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 1575) του ΥΠ.Δ.Β.Μ.Θ, η οποία επιτρέπει τη συγκρότηση τμημάτων για διδασκαλίας ξένης γλώσσας επιλογής σε γυμνάσια και λύκεια μόνον με την προϋπόθεση ότι συγκεντρώνεται αριθμός μαθητών 15 και άνω και ότι οι διδάσκοντες είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί με οργανικές θέσεις.

Ωστόσο, η διδασκαλία των κατʼ επιλογήν ξένων γλωσσών – και αυτό αφορά κατʼ εξοχήν τα γερμανικά, τα ιταλικά και τα ισπανικά – γίνεται τα τελευταία χρόνια κατʼ εξοχήν από αναπληρωτές και ωρομίσθιους, ενώ συμβασιούχοι διδάσκουν και αγγλικά και γαλλικά σε πολλές περιπτώσεις, καθώς το υπάρχον μόνιμο προσωπικό δεν επαρκεί. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι πανελλαδικά υπάρχουν μόνον 34 καθηγητές ιταλικών με οργανική θέση και κανένας ισπανικών. Επιπλέον, φέτος και μέχρι στιγμής δεν έχει προσληφθεί κανείς αναπληρωτής ή ωρομίσθιος για διδασκαλία γλώσσας, ενώ ήδη πέρυσι ο αριθμός ήταν πολύ μειωμένος συγκριτικά με τις ανάγκες. Η κατάσταση επιδεινώνεται απίστευτα με τα νέα δεδομένα. Συνάγεται από τις ψηφισμένες ρυθμίσεις μεσοπρόθεσμου – προϋπολογισμού ότι δεν θα καλυφθεί κανένα κενό, αφού οι προσλήψεις αναπληρωτών πρακτικά θα εκμηδενιστούν. Θεωρούμε ότι υπʼ αυτές τις συνθήκες η αναγγελία λήψης κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας από το γυμνάσιο, μόνον ως ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί, ενώ οι παιδαγωγικές συνθήκες άσκησης της διδασκαλίας τίθενται εν κινδύνω, περισσότερο απʼ ό,τι ήδη συμβαίνει. Για παράδειγμα, πόσο εφαρμόσιμη είναι η θεσμική διάταξη που επιβάλλει την διδασκαλία της βασικής ξένης γλώσσας σε ομάδες κατά επίπεδα; Οι οικογένειες δεν θα έχουν άλλη επιλογή από την ιδιωτική φροντιστηριακή εκπαίδευση – την οποία κατʼ εξοχήν ενισχύει το μεσοπρόθεσμο, εις βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης – σε μια στιγμή που η συντριπτική πλειονότητα του πληθυσμού εξαθλιώνεται από τη φτώχεια και την ανεργία.

ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η ελληνική πολιτεία σε όλη τη μεταπολιτευτική περίοδο αντιμετώπισε τον απόδημο ελληνισμό σαν ξένο σώμα στην εξέλιξη της κοινωνίας Από τις βασικές προϋποθέσεις στο πλαίσιο μιας εθνικής στρατηγικής για τον απόδημο ελληνισμό είναι η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και η γλώσσα, που επηρεάζουν και συνδέονται με την εργασία, την απασχόληση, την ένταξη, τη δυνατότητα επιστροφής και την επανένταξη.

Οι ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας πιστές στις επιταγές της Τρόικας με το νόμο 4027/4-11-2011 αλλά και το άρθρο 8 του ν. 4009/12  προχώρησαν στη διάλυση της Ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού, δεν αντιμετωπίζουν τα μεγάλα προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπ/σης στο εξωτερικό και μόνος στόχος τους είναι  η μείωση του κόστους για τον κρατικό προϋπολογισμό και  η ένταξη και της εκπαίδευσης στο εξωτερικό στη μνημονιακή πολιτική της περικοπής των δαπανών για την παιδεία.

Στα ελληνόπουλα του εξωτερικού πρέπει να παρέχεται μια δημόσια παιδεία που θα τους εξασφαλίζει διασφαλίζει ίσες δυνατότητες με τους νέους των χωρών στις οποίες ζουν, αλλά και την ομαλή ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία σε περίπτωση που επιλέξουν να παλιννοστήσουν. Σε όλα τα παιδιά είναι σημαντική η εξασφάλιση της γνωστικής τους ανάπτυξης, του σεβασμού και της κατανόησης όχι μόνο των πολιτισμών, αλλά και των τρόπων έκφρασης στη γνώση σε μία προσπάθεια καθορισμού και ανάπτυξης της διαπολιτισμικής παιδείας.

Τη στιγμή αυτή τα σχολεία της ομογένειας υπολειτουργούν.

Ειδικότερα  τα λύκεια που βρίσκονται στην  Γερμανία μαστίζονται από έλλειψη εκπαιδευτικών κάθε ειδικότητας. Οι μαθητές παρακολουθούν ελάχιστες ή καθόλου ώρες  από την κατεύθυνση τους, αλλά και από το κανονικό πρόγραμμα. Λόγω της έλλειψης αυτής κάποιες μέρες πραγματοποιούνται μαθήματα μόνο 2ώρες ημερησίως.

Το υπουργείο δήλωσε ότι προχώρησε στη διαδικασία απόσπασης κάποιων ελαχίστων εκπαιδευτικών, αλλά ο καιρός περνάει και οι εκπαιδευτικοί  δεν έχουν φτάσει ακόμα στις θέσεις τις οποίες έχουν αποσπασθεί και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα. Είναι γνωστό σε όλους ότι το διδακτικό έτος μέχρι τα Χριστούγεννα είναι ο μισός διδακτικός χρόνος. Τίθεται επίσης ο προβληματισμός πώς θα αξιολογηθούν οι μαθητές σε μαθήματα τα οποία δεν έχουν καν διδαχθεί η έχουν διδαχθεί περιστασιακά.

Κάποιες σχολικές μονάδες του εξωτερικού έχουν πρόσφατα αδειοδοτηθεί από τις γερμανικές αρχές και η μη επάνδρωσή τους από προσωπικό κινδυνεύει να τους στερήσει την άδεια λειτουργίας οδηγώντας σε απόγνωση μαθητές και γονείς.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ

Και στις δυο εκπαιδευτικές βαθμίδες είναι απολύτως απαραίτητη η ενίσχυση των μαθημάτων που προάγουν την πολιτική και κοινωνική αγωγή. Ωστόσο παρατηρούμε, αντιθέτως, μια διαρκή απίσχναση τέτοιων αντικειμένων (1/2 ώρα πολιτικής αγωγής στο δημοτικό, 1 στο Γυμνάσιο, καθόλου πολιτική αγωγή στο Λύκειο, συρρίκνωση των ωρών κοινωνιολογίας προς όφελος μιας αγωγής στην λογιστική οικονομία). Αυτό, πέραν του προφανούς, ότι δεν λαμβάνεται ουσιαστική πρόνοια για την πολιτική και κοινωνική ωρίμανση των μαθητών, περιορίζει και τον αριθμό των διδασκόντων τα μαθήματα αυτά, βγάζοντας από την εκπαίδευση πολλούς εκπαιδευτικούς και μάλιστα σε μια εποχή αύξουσας ανεργίας.

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το άρθρο 21, παρ. 6 του Συντάγματος ορίζει ότι «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας». Οι στόχοι της διάταξης αυτής δεν εκπληρώνονται παρά μόνο με την υιοθέτηση και εφαρμογή των μέτρων εκείνων που θα εξασφαλίσουν στα παιδιά με αναπηρίες πραγματική πρόσβαση στα εφόδια της εκπαίδευσης.

Με το ν.3699/2008 η Πολιτεία δεσμεύτηκε να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της Ειδικής Αγωγής και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας Ειδικής Αγωγής στους ανάπηρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες (ν.4074/2012, άρθρο 24) το Κράτος δεσμεύεται και υποχρεώνεται, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και με σκοπό την άσκηση του δικαιώματος αυτού να λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα που αποσκοπούν στην ευθυγράμμιση των νόμων και των πρακτικών τους που διασφαλίζουν μεταξύ άλλων ότι:

Α) τα παιδιά με αναπηρίες δεν αποκλείονται από τη δωρεάν και υποχρεωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση βάσει αναπηρίας και μπορούν να έχουν ενιαία ποιοτική και ελεύθερη πρόσβαση σʼαυτήν σε ίση βάση με τους άλλους,

Β) τα παιδιά με αναπηρίες λαμβάνουν μέσα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα την απαιτούμενη υποστήριξη προκειμένου να διευκολυνθεί η αποτελεσματική εκπαίδευσή τους,

Γ) στα παιδιά με αναπηρίες παρέχεται εύλογη προσαρμογή στις ατομικές ειδικές ανάγκες και αποτελεσματικά εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης

Για την ουσιαστική αλλά και λειτουργική υποστήριξη των παραπάνω στόχων:

Απαιτείται η στελέχωση των δομών της Ειδικής Αγωγής με μόνιμο εξειδικευμένο και ειδικά καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό και με ειδικότητες Υποστήριξης για την εφαρμογή ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων συστηματικής παρέμβασης, όπως εργοθεραπεία,  λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ψυχολογική υποστήριξη και κάθε άλλη υπηρεσία που στηρίζει την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών. Ωστόσο:

Ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, ο οποίος έχει θεσμοθετηθεί από το 2008, δεν έχει διενεργηθεί μέχρι σήμερα, ούτε πρόκειται, με δεδομένο μάλιστα το γεγονός ότι στα Ειδικά Σχολεία δε γίνονται μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και οι οργανικές θέσεις καλύπτονται μόνο με μεταθέσεις από τη Γενική Εκπαίδευση.

Με δεδομένη την πολιτική θέση ότι όλες οι προσλήψεις θα πραγματοποιούνται μέσω ΑΣΕΠ διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στην κείμενη νομοθεσία για το διορισμό μόνιμου Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.

Εξαιτίας των μειωμένων πιστώσεων που διατέθηκαν στην Ειδική Αγωγή, οι λειτουργικές ανάγκες σε Εκπαιδευτικό, Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό που υπερβαίνουν τις 5000 καλύπτονται κατά το ήμισυ.

Απαιτείται η θεσμοθέτηση και η υλοποίηση της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη των μαθητών με αναπηρία στα γενικά σχολεία. Αυτό σημαίνει την εξασφάλιση του αναγκαίου και κατάλληλα επιμορφωμένου προσωπικού για τη συνεκπαίδευση-παράλληλη στήριξη των μαθητών.

Με την έναρξη του νέου σχολικού έτους οι μαθητές με αναπηρία που χρήζουν υποστήριξης στη σχολική τάξη παράλληλα με τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης υπερβαίνουν τις 2500. Οι πιστώσεις που διατίθενται μέσω ΕΣΠΑ ανέρχονται σε 1550.

Απαιτούνται κτιριακές υποδομές οι οποίες πληρούν όλες τις προϋποθέσεις προσβασιμότητας, καθώς και εκείνες οι ειδικές διευκολύνσεις (εφαρμογή νέων τεχνολογιών, εργαλείων, βοηθημάτων, κλπ) για τη διευκόλυνση της παραμονής και ενσωμάτωσης.

Παρέμειναν στα χαρτιά όλα όσα είχε εξαγγείλει από το 2008 ο τότε Υπουργός Παιδείας και νυν Εσωτερικών, όπως πχ η κατασκευή των 56 Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής, οι μελέτες προσβασιμότητας του ΟΣΚ, η στήριξη των δράσεων εμπλουτισμού, των προγραμμάτων σπουδών, του εκπαιδευτικού υλικού, η ανάπτυξη και προμήθεια βοηθημάτων και εξειδικευμένων αξιολογικών και εκπαιδευτικών εργαλείων, ο εξοπλισμός και η ανάπτυξη Ειδικού Λογισμικού για την ηλεκτρονική προσβασιμότητα των μαθητών με αναπηρία.

Απαιτείται ενίσχυση και βελτίωση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών:

Καταργήθηκε η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών στα Διδασκαλεία, δεν ανανεώνονται και δεν χορηγούνται νέες άδειες υπηρεσιακής εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς για παρακολούθηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Παραβιάζοντας όλες τις δεσμεύσεις και τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει το κράτος σύμφωνα με το Σύνταγμα και τους Νόμους όπως προαναφέραμε και με δεδομένη την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο χώρο της εκπαίδευσης, η μνημονιακή λαίλαπα συμπαρασύρει κάθε διακηρυγμένη αξία και αρχή, υποβαθμίζει και απαξιώνει το Δημόσιο Σχολείο και κυρίως την Ειδική Αγωγή θέτοντάς την στις τελευταίες αντί για πρώτες προτεραιότητες.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ

Παρά την οργάνωση πολλών ειδικών προγραμμάτων από το 1995 για την εκπαίδευση παιδιών Ρομά η σχολική αποτυχία, η σχολική διαρροή των παιδιών της κοινωνικής ομάδας των Ρομά εξακολουθεί να παρουσιάζει υψηλά ποσοστά με άμεσες επιπτώσεις στον οργανικό και λειτουργικό αναλφαβητισμό. Τα ποσοστά της σχολικής διαρροής των παιδιών αγγίζουν το 75-80% και σε περιπτώσεις  το 90%. Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών οικισμών που δεν έχουν καν εγγραφεί σε κάποιο σχολείο ή φοίτηση πολλών παιδιών γίνεται μετʼ εμποδίων, πχ οικισμός Αγία Σοφία δίπλα στη Θεσσαλονίκη.

Το γεγονός αυτό οφείλεται μεταξύ άλλων στην :

•    αποσπασματική θεώρηση καταρχήν των προβλημάτων των Ρομά και κατʼεπέκταση την αποσπασματική παρεμβατική πολιτική δράση

•    απουσία ολιστικών προσεγγίσεων των προβλημάτων των Ρομά τόσο κατά τη θεώρηση όσο και κατά την παρεμβατική διαδικασία, αφού οποιοσδήποτε παράγοντας –αιτία αποκλεισμού από ένα κοινωνικό αγαθό είναι ταυτόχρονα αποτέλεσμα άλλων παραγόντων.

•    απουσία συμμετοχής των Ρομά τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση των όποιων προγραμμάτων παρέμβασης.

•    απουσία ουσιαστικής και σε βάθος γνώσης από τους φορείς των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Ρομά και των επιπτώσεών τους στην περίπτωσή μας στην εκπαίδευση των παιδιών τους.

Ακόμη,  αντί να προηγούνται οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών σε σχολεία με παιδιά Ρομά από τις αρχές του διδακτικού έτους, ιδίως στην κάλυψη των Τάξεων Υποδοχής, οι προτάσεις από τους/τις σχολικούς/ες Συμβούλους κατατίθενται μέχρι τις 15 Οκτωβρίου και η κάλυψη των θέσεων με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς οργανώνεται από το ΥΠΑΙΘΠΑ τώρα στο τέλος του Νοέμβρη. Και αυτό γίνεται επί σειρά ετών την τελευταία 10ετία . Επιπλέον θα πρέπει  σε αυτά τα τμήματα τουλάχιστον να διδάσκουν δάσκαλοι με εκπαιδευτική εμπειρία, με πολλές γνώσεις διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης στην αντιμετώπιση σοβαρών περιπτώσεων ρατσισμού και κοινωνικού αποκλεισμού που υφίστανται τα παιδιά Ρομά στο σχολείο.

Κατόπιν τούτων επερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1.    Με ποιο στρατηγικό σχέδιο σκοπεύει η κυβέρνηση να αναχαιτίσει τη διάλυση της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης εξαιτίας της υποχρηματοδότησης; Πως σκοπεύει να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς για να επιτελέσουν το δύσκολο έργο τους;

2.    Θα διασφαλίσει την κάλυψη των στοιχειωδών λειτουργικών δαπανών των  σχολείων και με ποιον τρόπο;

3.    Πως θα λυθεί το μεγάλο πρόβλημα των παιδιών που δεν γίνονται δεκτά στην προσχολική αγωγή;

4.    Πως και πότε θα λυθούν τα τεράστια προβλήματα της μετακίνησης των μαθητών και οι συνέπειες τους (σχολική διαρροή, συρρίκνωση – κλείσιμο σχολικών μονάδων);

5.    Πως θα διασφαλίσει τη δωρεάν παροχή και χρήση όλων των σχολικών συγγραμμάτων στα δημόσια σχολεία;

6.    Πως θα αποτρέψει τη συρρίκνωση – κλείσιμο των Ειδικών Σχολείων και την έξωση των μαθητών τους στον Καιάδα της περιθωριοποίησης;

7.    Τι σκοπεύει να κάνει για να αναχαιτίσει την απαξίωση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης; 

8.    Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσει τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα δημόσια σχολεία;

9.    Θα σταματήσουν έστω και τώρα οι απαράδεκτες παιδαγωγικά συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων;

10.  Πώς και πότε θα λυθούν τα μεγάλα προβλήματα του υποσιτισμού των μαθητών;

11.  Θα αποσύρει έστω και τώρα τη διοικητική αξιολόγηση που μόνο στόχο έχει τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών και την απόλυση μεγάλου αριθμού τους;

12.  Σκοπεύει η κυβέρνηση να αναθεωρήσει το ΕΠΕΔΒΜ 2007-2013 σύμφωνα με τις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες; Θα προχωρήσει το Υπουργείο στην άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων που κωλυσιεργούν την πορεία υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος και εν τέλει το μπλοκάρουν.

13.  Τι προτίθεται να κάνει για την άμεση και πλήρη στελέχωση  των σχολικών μονάδων του εξωτερικού, ώστε να αποκατασταθεί η πλήρης λειτουργία τους;

14.  Ποια είναι η πολιτική του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α και σε τι ενέργειες θα προβεί  ώστε   να  αρθούν τα εμπόδια που καθιστούν απροσπέλαστη την πόρτα των σχολείων   σε πολλές περιπτώσεις παιδιών οικισμών Ρομά;

Οι επερωτώντες βουλευτές

Τάσος Κουράκης

Θεανώ Φωτίου

Γιάννης  Αμανατίδης

Παναγιώτα Δριτσέλη

Μαρία Κανελλοπούλου

Χρήστος Μαντάς

Ευγενία Βαμβακά

Έφη Γεωργοπούλου – Σαλτάρη

Γιώργος Πάντζας

Αϊχάν Καραγιουσούφ 

Πέτρος Τατσόπουλος

Νίκος Συρμαλένιος

Αφροδίτη Σταμπουλή

Ευαγγελία (Λίτσα) Αμμανατίδου

Γιάννης  Σταθάς

Χαρά  Καφαντάρη

Σοφία  Σακοράφα

Ειρήνη  Αγαθοπούλου

Δέσποινα  Χαραλαμπίδου

Χρήστος  Καραγιαννίδης

Μαρία Μπόλαρη

Βασίλης  Κυριακάκης

Παναγιώτης  Κουρουμπλής

Ηρώ Διώτη

Σταύρος  Κοντονής

Δημήτρης Τσουκαλάς

Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος

Μιχάλης Κριτσωτάκης



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ