ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/10/2009

Εκρηκτικά τα προβλήματα της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης

Ερώτηση Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Τ.Κουράκη προς τους Υπουργούς Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Η



Για άλλη μια χρονιά το πρόβλημα των σχολικών κτιριακών υποδομών στο νομό Θεσσαλονίκης θα ταλαιπωρήσει χιλιάδες μαθητές και γονείς με δυσμενείς συνέπειες στην ποιότητα σπουδών, αλλά και στις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για το μαθητικό πληθυσμό και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Στους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος όπως Θεσσαλονίκης, Ευόσμου, Σταυρούπολης, Συκεών, Πολίχνης, Νεάπολης, Ελευθερίου-Κορδελιού, Αγίου Παύλου, Πυλαίας, αλλά και ευρύτερα στη Θέρμη και στο Θερμαϊκό η κατάσταση είναι τραγική σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η διπλοβάρδια, οι μισθωμένοι χώροι, οι αίθουσες που διαχωρίζονται πρόχειρα με γυψοσανίδες, η χρήση υπόγειων και αύλειων χώρων είναι η απαράδεκτη τακτική που εφαρμόζεται από τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης και το Υπουργείο Παιδείας για να καλυφθούν οι οξυμένες ανάγκες. Οι εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται στις περισσότερες περιπτώσεις δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυσλειτουργίες. Ακόμα και στα σχολεία που λειτουργούν ως ημερήσια και ολοήμερα τα τμήματα είναι υπεράριθμα και οι βοηθητικοί χώροι που προοριζόταν για εργαστήρια μαθημάτων ή και για σίτιση αξιοποιούνται ως αίθουσες διδασκαλίας. Στο μεταξύ λόγω έλλειψης χρηματοδότησης έχουν μείνει ημιτελή πολλά σχολικά κτίρια και έχει μετατεθεί η ημερομηνία περαίωσής τους στο προσεχές μέλλον.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:

στο Δήμο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με στοιχεία της Νομαρχίας για το σχολικό έτος 2008-2009 τα ποσοστά διπλοβάρδιας εμφανίζονται για τα νηπιαγωγεία στο 29,3%, στα δημοτικά το 11,1%, στα γυμνάσια στο 21,8%, ενώ στα λύκεια στο 16,1%. Ιδιαίτερα σοβαρή, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία είναι η κατάσταση στα νηπιαγωγεία, αφού πολλά συστεγάζονται με άλλα σχολεία ή σε ακατάλληλους χώρους μισθωμένους, όπως στην περίπτωση των 68ου, 116ου, 6ου και 7ου νηπιαγωγείων τα οποία συστεγάζονται σε διπλοβάρδια με τα 90ο και 6ο δημοτικά σχολεία.

Στο Δήμο Αμπελοκήπων και συγκεκριμένα στο 1ο Γενικό Λύκειο και το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο  υπάρχουν τμήματα με πολύ μεγάλο αριθμό παιδιών και ανάγκη ανέγερσης νέων αιθουσών, ενώ τρία σχολεία χρησιμοποιούν κοινό αύλειο χώρο.

Στο Δήμο Ευόσμου υπάρχει ο κίνδυνος αρκετά σχολεία να επιστρέψουν στη διπλοβάρδια, ενώ λειτουργούν μόνο 69 σχολικές μονάδες για να στεγάσουν τους 17.000 περίπου μαθητές της περιοχής. Συγκεκριμένα για τη φετινή χρονιά τα 6ο και 16ο δημοτικά σχολεία τα οποία αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγω υπεράριθμων μαθητών.

Στη Σταυρούπολη παραμένει ημιτελές το Λύκειο της Ομόνοιας, ενώ αρκετά σχολεία λειτουργούν σε διπλοβάρδια, όπως το 2ο Γυμνάσιο, και με μαθητές που έρχονται από άλλες περιοχές. Αβέβαιη εξάλλου θεωρείται η λειτουργία του Επαγγελματικού Λυκείου, λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού για τη συντήρηση και το χειρισμό των νέων μηχανημάτων.  Επίσης έλλειψη διδακτηρίων αντιμετωπίζει ιδιαίτερα η περιοχή της Νικόπολης , καθώς στα υπάρχοντα σχολεία φοιτούν μαθητές από τους όμορους δήμους.

Στο Δήμο Συκεών η κατάσταση χαρακτηρίζεται από την προχειρότητα των κατασκευών αφού ως λύση στο πρόβλημα επιλέγεται η γυψοσανίδα και οι ακατάλληλοι μισθωμένοι χώροι. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του 12ου νηπιαγωγείου το οποίο λειτουργεί σε μισθωμένο κατάστημα, χωρίς αυλή και βοηθητικούς χώρους. Το 1ο Λύκειο Συκεών λειτουργεί με υπεράριθμα τμήματα και το γυμναστήριο είναι ακόμη ημιτελές.

Στην Πολίχνη το πρόβλημα εμφανίζεται πιο οξυμένο αφού το ποσοστό της διπλοβάρδιας φθάνει στο 47% με τα δύο λύκεια να λειτουργούν σε διπλοβάρδια, ενώ το ΕΠΑΛ, το οποίο συστεγάζεται με το 3ο Γυμνάσιο, μόνιμα σε απογευματινό κύκλο. Στο 2ο νηπιαγωγείο λειτουργούν τρία τμήματα με αποτέλεσμα τα 61 νήπια να ασφυκτιούν στις δυόμιση αίθουσες, ενώ τα 11ο και 5ο νηπιαγωγείο λειτουργούν σε διπλοβάρδια. Οι μαθητές στριμώχνονται σε αίθουσες 5Χ5 με αποκορύφωμα να χρησιμοποιούνται ως και διάδρομοι για αίθουσες διδασκαλίας. Οι φορείς της περιοχής διεκδικούν την άμεση κατασκευή των 1ου και 3ου Λυκείων, την ανέγερση νέου κτιρίου για το ΕΠΑΛ και τα 12ο και 8ο δημοτικά σχολεία.

Στη Νεάπολη λειτουργούν σχολεία σε ισόγεια καταστήματα πολυκατοικιών , ενώ δεν προβλέπεται παράδοση κάποιου καινούργιου διδακτηρίου.

Στο Δήμο Ελευθερίου-Κορδελιού συστεγάζονται το 1ο Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο, ενώ το 40 % των νηπιαγωγείων θα λειτουργήσει σε διπλοβάρδια, όπως τα 2ο-11ο, 7ο-8ο και 13ο νηπιαγωγεία.

Στο δήμο του Αγ. Παύλου αναζητάται χώρος για το 1ο Νηπιαγωγείο, αφού δεν μπορεί πλέον να φιλοξενείται στον ημιυπόγειο χώρο της εκκλησίας.

Στην Καλαμαριά η έλλειψη πολιτικής βούλησης, οι χρονοβόρες διαδικασίες και οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές μονάδας που ορίζονται από τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις θέτουν σε κίνδυνο την αξιοποίηση των χαρακτηρισμένων για σχολικά κτίρια οικοπέδων, όπως Τσιγάρα και πρώην Καζάζη. Επίσης είναι απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων , όπως του γυμναστηρίου στο 6ο ΓΕΛ.

Στην Πυλαία ως μοναδική λύση παρουσιάζεται αυτή της μίσθωσης ιδιωτικών χώρων, ενώ καθυστερεί η ανέγερση των σχολικών κτιρίων στα Κωνσταντινοπολίτικα.

Στο Θερμαϊκό γενικότερα αλλά και λόγω της απότομης πληθυσμιακής αύξησης η κατάσταση είναι σε οριακό σημείο, με μισθωμένα κτίρια και καθυστερήσεις στην παράδοση των νέων σχολικών κτιρίων, όπως επίσης και αδυναμία εξεύρεσης πόρων για απαλλοτριώσεις χαρακτηρισμένων οικοπέδων.

Στη Θέρμη ενοικιάζονται χώροι στη Ν. Ραιδεστό και στο Ν. Ρύσιο , ενώ μισθώνεται ακόμη και πρώην βιοτεχνία για τη λειτουργία του 2ου Λυκείου. Επίσης δεν προχωρά η διαδικασία της δημοπράτησης του 2ου Γυμνασίου.

Στο Ωραιόκαστρο για τη στέγαση των μαθητών του 4ου δημοτικού σχολείου χρησιμοποιείται κτίριο το οποίο κατασκευάστηκε το 1932.

Στο Ασβεστοχώρι υπάρχει άμεση ανάγκη για την αποπεράτωση του διδακτηρίου του 2ου δημοτικού σχολείου, το οποίο συστεγάζεται με το 1ο δημοτικό. Οι 300 μαθητές αναγκάζονται να παρακολουθούν μαθήματα σε λυόμενες κατασκευές και  ενοικιαζόμενα καταστήματα ενώ προαυλίζονται σε χώρο δυναμικότητας 100 παιδιών.

Αξίζει να επισημανθεί ότι επανειλημμένα οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές  έχουν διαμαρτυρηθεί για την κατάσταση διεκδικώντας την ανέγερση νέων σύγχρονων διδακτηρίων.

Επειδή το πρόβλημα της σχολικής στέγης κάθε χρόνο οξύνεται αφού στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η αύξηση του πληθυσμού που στις συγκεκριμένες περιοχές  εμφανίζεται με αλματώδεις ρυθμούς.

Επειδή ειδικά στην παρούσα χρονική συγκυρία , με το ενδεχόμενο πανδημίας της νέας γρίπης οι υφιστάμενες συνθήκες καθιστούν ακόμη δυσχερέστερη τη  διασφάλιση συνθηκών υγιεινής και καθαριότητας στα σχολεία.

Επειδή όπως περιγράφεται παραπάνω είναι φανερό ότι τα 15 καινούργια διδακτήρια που παραδίδονται το Σεπτέμβριο δεν λύνουν το οξύ στεγαστικό πρόβλημα.

Επειδή από τα Σχέδια Πόλεων έχουν χαρακτηριστεί οικόπεδα ως χώροι για την ανέγερση διδακτηρίων ορισμένα εκ των οποίων ανήκουν στην Εκκλησία της Ελλάδας

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί

•    Ποια μέτρα θα ληφθούν άμεσα όσον αφορά τις συγκεκριμένες περιπτώσεις των παραπάνω σχολείων έτσι ώστε να εξασφαλισθούν οι απαραίτητοι όροι παιδαγωγικής, υγιεινής και ασφάλειας για το μαθητικό πληθυσμό;

•    Για ποιους λόγους δεν παραχωρούνται από την εκκλησία της Ελλάδας οι χαρακτηρισμένοι χώροι για σχολεία;

•    Ποιος είναι ο συγκεκριμένος προγραμματισμός και με ποιο χρονοδιάγραμμα για  την εξεύρεση λύσης του στεγαστικού προβλήματος των συγκεκριμένων σχολείων  αλλά και για τη συνολική λύση του προβλήματος  της σχολικής στέγης που αφορά στο Νομό της Θεσσαλονίκης;

Οι ερωτώντες  βουλευτές

Κουράκης Τάσος

Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ